SEAT vykázal zisk poprvé od roku 2008

SEAT dosáhl v loňském roce významného milníku v nastoupené cestě směrem k trvale udržitelné ziskovosti. Společnost uzavřela rok 2015 s hospodářským výsledkem po zdanění ve výši 6 milionů EUR v porovnání se ztrátou 66 milionů EUR v roce 2014. Mezi dva hlavní faktory, které přispěly k této změně, patří nárůst prodeje a produktový mix s vyšší ziskovou marží. SEAT dosáhl příjmů z prodeje 8,3 miliardy EUR, což je o 11 % více než v předchozím roce. Je to historicky nejlepší výsledek společnosti a dvojnásobek příjmů z prodeje, dosažených v roce 2009. Průměrný zisk na vozidlo vzrostl o 3,5 %.

„SEAT dosáhl v roce 2015 pokroku hned ve dvou ohledech. Nejenže jsme dosáhli kladného hospodářského výsledku poprvé od roku 2008, ale podařilo se nám to v roce, který přinesl řadu velkých výzev. Uskutečňujeme správnou strategii, která nám umožňuje optimisticky čelit výzvě trvale udržitelné dlouhodobé ziskovosti. Máme před sebou skvělou budoucnost díky představení nových produktů a integraci nových technologií v oblastech mobility a konektivity,“ zdůraznil Luca de Meo, předseda představenstva společnosti SEAT, během prezentace výsledků za rok 2015.

Nárůst prodeje třetím rokem v řadě přinesl překonání hranice 400 000 prodaných vozů za rok a byl výsledkem oživení trhů v jižní Evropě, jako je Španělsko a Itálie, pátého roku růstu v řadě v Německu, na největším trhu značky SEAT, a úspěchu značky v Mexiku.

K nárůstu objemu prodeje i příjmů z prodeje značky SEAT, které vzrostly šestým rokem v řadě, přispěla trvale vysoká úroveň prodeje modelů Leon a Ibiza, jichž bylo v roce 2015 dodáno celkem 160 900 vozů (+4,4 %), resp. 153 600 vozů (+2,4 %), společně s výrazným nárůstem prodeje modelu Alhambra (+17,2 %) a úspěchem modelu Audi Q3.

Výborné obchodní výsledky umožnily značce SEAT zvýšit výdaje na reklamu a marketing s cílem šířit povědomí o značce, zvýšit personální výdaje v souvislosti se zvýšením mezd a výrazně zvýšit investice a výdaje na vývoj a výzkum ve spojení s uváděním nových modelů, například investice při realizaci úprav montážní linky 1 v závodě Martorell pro novou platformu MQB A0. V roce 2015 vydal SEAT na investice, vývoj a výzkum 586 milionů EUR, což je o 28 % více než v předchozím roce. Celkové investice značky SEAT v této oblasti během uplynulých pěti let dosáhly částky přibližně 2,7 miliardy EUR.

Provozní zisk se zvýšil o 96 % a činil -7 milionů EUR v porovnání s -167 miliony EUR v předchozím roce*.

SEAT zvýšil svou schopnost vytvářet zisk v rámci svých hlavních aktivit. Společnost zvýšila svůj zisk před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace (EBITDA) o 30 % na 391 milionů EUR a zvýšila provozní cash flow o téměř 50 % na 781 milionů EUR. Holger Kintscher, člen představenstva, zodpovědný za finance, IT a organizaci, zdůraznil, že „SEAT pokračuje ve zlepšování schopnosti vytvářet vlastní prostředky pro financování investic a finanční konsolidaci společnosti. Uplynulý rok byl po několikaletém zlepšování skutečným milníkem na cestě k trvale udržitelné ziskovosti“.

Zaměstnanci

Nárůst prodeje a výroby umožnil společnosti SEAT loni přijmout v rámci celé skupiny 350 nových zaměstnanců, včetně 100 inženýrů v Technickém centru, které loni oslavilo 40. výročí, a 48 mladých absolventů učňovského vzdělávacího programu společnosti SEAT. Celkem vynaložil SEAT v loňském roce 14 milionů EUR na vzdělávání svých zaměstnanců.

Budoucnost

SEAT očekává, že jeho růst bude pokračovat i v roce 2016. Hlavní novinkou letošního roku je model Ateca, první SUV značky, které bylo nedávno představeno na Ženevském autosalonu. Nový model vznikl kompletně v Technickém centru SEAT a jeho prodej bude zahájen v létě.

Ateca je jen začátkem nejambicióznější produktové ofenzivy v historii značky SEAT. Společnost se intenzivně zaměří na segment SUV a v roce 2017 rozšíří nabídku o nový model uvedením menšího crossoveru pro jakékoli cesty, který je vyvíjen a bude vyráběn v Martorellu. „Je to vynikající zpráva jak pro značku, tak pro náš hlavní výrobní závod, protože to je nejrychleji rostoucí segment. Nový model bude velkým krokem vpřed ve snaze o vybudování třetího pilíře naší společnosti, který doplní modelové řady Ibiza a Leon,“ zdůraznil Luca de Meo.

SEAT chce být lídrem automobilového průmyslu v oblasti konektivity, a proto uzavřel silná partnerství s technologickými lídry, jako je mobilní gigant Samsung nebo SAP, světový lídr v obchodních aplikacích a sítích a internetu věcí.

Společnost SEAT činí další kroky v posouvání konceptu propojeného vozu na vyšší úroveň. SEAT se zaměřuje na vývoj nejmodernějších technologií v oblasti konektivity a na jejich zařazování do výbavy vozů SEAT při zachování nejvyšší bezpečnosti pro řidiče i data spotřebitelů. SEAT uvedl první verze CONNECT s touto výbavou na evropské trhy v létě 2015 u příležitosti zahájení prodeje nového modelu Ibiza. Verze CONNECT jsou nabízeny napříč celou produktovou řadou SEAT a v současnosti se podílejí 15 % na celkovém prodeji od jejich uvedení v červnu 2015. Budoucnost vyžaduje nejvyšší úroveň konektivity a SEAT hodlá být v této oblasti průkopníkem. Zřetelným dokladem úsilí, které značka SEAT vyvíjí v oblasti konektivity, je její účast na veletrhu Mobile World Congress, společně se společnostmi Samsung, SAP a Accenture, již druhým rokem v řadě.

Seat Leon 1.968
Rok výroby: 2013
Stav: 130 519 km
Cena: 258 000 Kč
Seat Exeo 1.968
Rok výroby: 2010
Stav: 104 458 km
Cena: 150 000 Kč
Seat Exeo 1.998
Rok výroby: 2013
Stav: 140 560 km
Cena: 175 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků