Seat Leon X-Perience je španělské dvojče Octavie Scout [jízdní dojmy]

S „dobrodružnými“ kombíky na platformě MQB se v koncernu najednou roztrhl pytel. Po Octavii Scout přichází stejně koncipovaný Leon a zanedlouho také zvýšená verze Golfu Variant. Na první seznámení s Leonem X-Perience jsme vyrazili do okolí katalánské Barcelony.
Seznam kapitol
  1. Seat Leon X-Perience: První jízdní dojmy
  2. Seat Leon X-Perience: Fotogalerie

Zvýšené kombi s pohonem všech kol Seat ještě nikdy v nabídce neměl. Minimálně české klientele ale není třeba koncepci a zacílení nového modelu Leon X-Perience sáhodlouze vysvětlovat. Stačí říct, že jde o španělského bratrance nám všem dobře známé Škody Octavia Scout.

Z toho vyplývá v podstatě vše důležité. Stejně jako všechny ostatní varianty nového Leonu stojí i model X-Perience na modulární platformě MQB, což Seatu zajistilo přístup k nejmodernější technice skupiny Volkswagen. Od dříve představených verzí Leonu s pohonem všech kol se X-Perience liší zejména „dobrodružnějším“ vzhledem, který mu dodávají černé plasty okolo spodních částí karoserie a imitace ochranných plechů na náraznících. Podvozek zvýšený o 27 mm znamená lepší průchodnost terénem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Seat Leon X-Perience se od kombíku ST liší černými plastovými díly a vyšším postojem – má podvozek zvýšený o 27 mm

Jak těžkým? Tak, jak dovolí absence redukční převodovky a přítomnost běžných silničních pneumatik. Stejně jako Octavia Scout nebo přicházející Golf Allltrack je Seat Leon X-Perience autem „na všechny cesty“, nikoliv do opravdového terénu.

Pohyb po prašných a kamenitých komunikacích mu usnadní pohon všech kol. Seat používá označení 4Drive, pod tím se ale neukrývá nic jiného než mezinápravová spojka Haldex 5. generace, známá z jiných „čtyřkolek“ na platformě MQB.

Nabídka motorů pro Seat Leon X-Perience v podstatě kopíruje tu z Octavie Scout. Je zde ale jeden důležitý rozdíl – Seat můžete mít i s malým dieselem 1.6 TDI, zatímco Scout je k mání výhradně s většími (a dražšími) motory.

Základní technické údaje jednotlivých motorizací jsme seřadili do tabulky:

Seat Leon X-Perience: Technické údaje
  1.6 TDI 81 kW 4WD 2.0 TDI 110 kW 4WD 2.0 TDI 135 kW DSG 4WD 1.8 TSI DSG 4WD
Max. výkon kW (k)
min-1
81 (110)
3200-4000
110 (150)
3500-4000
135 (184)
3500-4000
132 (180)
4500-6200
Max. točivý moment Nm min-1

250 
1500-3000

320
1750-3000
380
1750-3000
280
1350-4500
0-100 km/h s 11,6 8,7 7,1 6,5
Max. rychlost km/h 187 208 224 221
Provozní hmotnost kg 1472 1492 1529 1486
Komb. spotřeba
l/100 km
4,7 4,9 4,9 6,5

K uvedeným motorizacím přibudou v roce 2015 ještě 1.4 TSI a 1.6 TDI s pohonem pouze předních kol pro zákazníky, kteří chtějí, aby jejich Leon kombi vypadal, že umí jezdit po kluzkém povrchu, i když neumí. (Připomeňme, že už dnes Seat nabízí motorizace 1.6 TDI a 2.0 TDI s pohonem všech kol pro lidi, kteří chtějí, aby jejich Leon ST uměl jezdit po kluzkém povrchu, i když na to nevypadá.)

Testy | Kombi | Škoda | Srovnávací testy | Nová Octavia | Seat | Škoda Octavia

Škoda Octavia Combi 1.4 TSI vs. Seat Leon ST 1.4 TSI: jehla v kupce sena?  

Necháme-li stranou příplatkové čalounění sedadel a dveřních výplní hnědým semišem, interiér se nijak neliší od toho v běžných verzích Leonu. Příjemný volant, čitelné přístroje a bezchybný ergonomický trojúhelník volant-sedadlo-pedály zaslouží pochválit i při této příležitosti, na rozdíl od vnímané kvality plastů a multimediálního systému.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Podobně jako Octavia Scout nabízí i Leon X-Perience hnědočerné provedení interiéru; vnitřní prostor je pochopitelně stejný jako v kombi ST s pohonem všech kol

V porovnání s příbuzným Golfem i Octavií působí Leon uvnitř o tolik chudším dojmem, že to prostě nelze vysvětlit jinak než diktátem koncernové strategie. Obrazovka multimediálního systému s navigací je na rozdíl od Octavie až úplně nahoře na středovém panelu, takže je dobře na očích, ale možná by bylo lépe, kdyby nebyla. Takto jen vynikne její slabé rozlišení a malá úhlopříčka. Pomalé odezvy systému naznačují, že displej není jedinou součástí hardwaru, na které se šetřilo.

Na podobné detaily naštěstí auta nejezdí. Všechny verze Leonu, se kterými jsme zatím jezdili, na nás udělaly dojem naladěním podvozku i řízení, a X-Perience není výjimkou. Kvůli prodlouženým drahám pérování se pochopitelně víc naklání, rozhodně však v náklonu neuhýbá ze stopy. V porovnání s Octavií Scout působí na klikatých silnicích ještě jistějším dojmem, jako by měl podvozek naladěný víc do tuha. To se potvrdí na hrbolaté polní cestě – Leon ji při rychlé jízdě nevyžehlí tak jako Octavia, ačkoliv rázy od velkých nerovností dotlumí podobně vzorně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vyšší těžiště je v zatáčkách znát, ale jen málo – dobře naladěné odpružení a tlumení drží vertikální pohyby karoserie na uzdě

Jako všechny čtyřkolky na platformě MQB má dobrodružný Leon vzadu vždy víceprvkovou nápravu, která u modelů s pohonem předních kol zůstává vyhrazena jen nejsilnějším motorizacím. To má blahodárný vliv na ovladatelnost v zatáčkách a také na vnímaný komfort jízdy po nekvalitním povrchu. Podobně jako Scout však ani Leon X-Perience není dokonale kultivovaný – od dlouhého hnacího řetězce a patrně i od tuhých tlumičů se do karoserie přenášejí vibrace, které posádka vnímá jako mechanický a valivý hluk.

Na první svezení jsme dostali model s motorem 2.0 TDI o výkonu 135 kW, který se dodává (stejně jako v Octavii) výhradně s automatem DSG. Na rozdíl od Octavie vám ale v Seatu nezůstanou upřena řadicí tlačítka na volantu, se kterými je ruční řazení přece jen příjemnější a zábavnější než postrkování páky dopředu a dozadu.

Testy | Technika | Sportovní auta | Srovnávací testy | Kia | Seat

Test Seat Leon SC 1.8 TSI FR DSG vs. Kia pro_cee’d GT Plus

Za zmínku stojí, že za těch několik hodin na silnicích i prašných cestách okolo Barcelony jsme ani jednou nezaznamenali opožděné připojování zadních kol, kterého jsme si opakovaně všimli u Scoutu. Haldex zde funguje tak, jako například v Golfu a jak to podle nás dává největší smysl: rychle, efektivně a pokud možno nenápadně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Prašné nebo kamenité cesty představují maximum terénních ambicí Leonu X-Perience – i kvůli tomu, že nemá žádnou dodatečnou ochranu podvozku

Kdo čekal, že Seat Leon X-Perience nabídne něco výrazně odlišného než Octavia Scout, bude možná zklamaný, ale vzhledem k použité technice by takové očekávání nebylo ani na místě. Škoda má výhodu prostornější karoserie, na straně Seatu stojí zase širší nabídka motorizací, zejména v dolní části spektra, a maličko sportovnější chování na silnici. Pro zákazníky tak bude vedle sympatií ke značce a designu hlavním rozhodovacím kritériem konkrétní cenová nabídka. Oficiální ceny Leonu X-Perience začínají částkou 599 900 Kč za 1.6 TDI. Vrcholná motorizace 2.0 TDI 135 kW se dodává výhradně s automatem DSG a stojí 718 900 Kč. Pro srovnání, Octavia Scout se stejnou kombinací motoru a převodovky je o šestnáct tisíc korun dražší.

Náklady na cestu a pobyt redaktora hradila společnost Porsche Česká republika.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Seat Leon X-Perience: První jízdní dojmy
  2. Seat Leon X-Perience: Fotogalerie
Seat Ibiza 1.39
Rok výroby: 2009
Stav: 141 719 km
Cena: 100 000 Kč
Seat Leon 1.986
Rok výroby: 2013
Stav: 129 262 km
Cena: 235 000 Kč
Seat Leon 1.896
Rok výroby: 2009
Stav: 123 459 km
Cena: 109 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 19 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků