Kapitoly článku:
Naměřená dynamika: Ve sprintu 0-100 km/h vítězí Škoda
Minulý týden jsme vám ukázali video sprintu na 400 metrů, který sice vyhrál Leon, ale rozdíl nebyl tak velký, jak by se mohlo podle předchozích informací zdát. A co víc, naměřené hodnoty nakonec ukázaly, že sprint z nuly na stovku vyhrála slabší Octavia. Jak je tohle možné? Moment, ještě prosím chvíli s psaním naštvaného komentáře na téma „Octavia přece musí porazit vždy každého, i kdyby to bylo Lamborghini“ počkejte.
Níže uvedené hodnoty jsou průměrem osmi pokusů, kdy byly provedeny čtyři pokusy v každém směru. Upřímně, pokusů bylo ještě o něco více, ale jenom osm jsme počítali, ty předchozí byly spíše na seznámení se s auty. Protože jde o manuální převodovku, je celé měření o něco složitější, neboť dost záleží na řidiči. Pro pořádek: Jak v Octavii, tak v Leonu seděla má maličkost, řidič byl tedy shodný.
Pocitově vám přijde rychlejší Cupra. I my bychom vsadili po svezení cokoliv na to, že jsme byli s Leonem při sprintu na stovku alespoň o sekundu rychlejší, jenže Racelogic byl zcela opačného názoru
Pod zmíněným videem se objevila řada jasných komentářů o tom, jak Leon ST Cupra řídil někdo, kdo neuměl řadit. Hodnoty ve videu ale vychází právě z naměřených průměrů a to, že i v případě dvou různých řidičů (což jste viděli na videu) dopadl tento závod vlastně shodně, pouze dokazuje, že taková je zkrátka realita. Mimochodem čas na přeřazení se pohyboval u obou aut v rozmezí 0,3 až 0,4 s. Do příště na sobě zapracuji, abych to zvládl rychleji, nicméně znovu říkám, u obou aut trvala změna převodů v podstatě stejně dlouho.
Octavia Combi RS vám dá na výběr, zda chcete vypnout kontrolu trakce, nebo se přepnete do režim ESC Sport. Zvolil jsem druhou možnost a když jsem se poprvé pokusil rozjet, od pneumatik se pouze kouřilo. Chce to méně otáček, 4000 je až příliš. Jinak řečeno, kontrola trakce nezasahuje vůbec, můžete se rozjíždět, jak je ctěná libost.
Seat Leon ST Cupra vs. Škoda Octavia Combi RS akcelerace z místa |
|
Seat Leon ST Cupra |
Škoda Octavia Combi RS |
0-50 km/h (s) |
3,53 |
3,26 |
0-100 km/h (s) |
7,64 |
7,19 |
0-130 km/h (s) |
10,59 |
11,34 |
0-150 km/h (s) |
14,01 |
14,68 |
0-180 km/h (s) |
18,86 |
22,15 |
Po přesednutí do Seatu Leon jsem chtěl aplikovat podobný postup, jenže Leon vám nabídne ve svém nastavení možnosti ESC Sport a ESC vypnuto. Nic, co se přímo týká kontroly trakce. Zdá se to jasné, ale i když na přístrojovém štítu svítilo „ESC Off“, při rozjezdu stejně kontrola trakce zasáhla. Po konzultaci s kolegy i s lidmi od Seatu jsem nakonec došel k závěru, že nějak více ESC vypnout nejde (odpojovat čidlo ABS je už moc velký punk). A to byl problém.
Právě zde totiž Leon ztratil při sprintu první desetiny sekundy, což je dobře vidět v grafu srovnání akcelerací obou aut z nuly na stovku. Systém v Leonu větší prokluz kol nedovolí a hned na startu vám trochu ubere výkon. Otáčky spadnou příliš nízko, kde, jak jsme si řekli v minulé kapitole, není Cupra tak dynamická.
Testovaná Cupra se nechtěla vzdát kontroly trakce, takže hned na startu ztratila zhruba půl sekundy. Další ztrátou pak je nutnost přeřadit na trojku ještě před dosažením 100 km/h
Zajímavé ovšem je, že když jsem vyzkoušel start s nesmyslně vysokými otáčkami (nad pět tisíc), trakce nezasáhla vůbec. Skoro to vypadá, jako kdyby vám systém dovolil pouze efektní rozjezd, který je samozřejmě ještě pomalejší. Upřímně si nedovedu vysvětlit, proč se Cupra takto chovala, ale i přes dlouhé zkoumání jsem nenašel způsob, jak kontrolu trakce zcela vyřadit z provozu.
Druhý „problém“ pro Leon Cupra jsou převody, které jsou kratší než u Octavie. Měla by to být výhoda, ale paradoxně to tak úplně není. Zatímco u Octavie bylo možné řadit trojku až při 110 km/h, kratší dvojka Leonu vás nutí k přeřazení ještě těsně před stokilometrovou rychlostí, což jsou další desetinky sekundy navíc.
Sečteno a podtrženo, u Octavie jsme naměřili průměrné zrychlení z nuly na stovku za 7,2 s, v případě Leonu to je 7,6 s. Závěr?
Silnější Leon se nakonec ukázal při sprintu na stovku jako pomalejší auto než Octavia RS, což pro nás bylo překvapení. Bez přispění kontroly trakce by byl výsledek zřejmě opačný, ale stejně by Leon nepřesprintoval Octavii rozdílem třídy. Dostat 300 koní na silnici není tak jednoduché, jako zapřáhnout 220 koní u Octavie
Tohle měření krásně ukázalo jednu věc. Když si zákazník kupuje Leon ST Cupra 280, protože je to auto pro řidiče a protože to dá stovku za 6,1 s, takže přesprintuje kde koho, může se v praxi docela divit. Což o to, subjektivně je Cupra strašně rychlá. I já bych po svezení vsadil cokoliv na to, že Octavii RS porazím...
Netvrdíme, že průměr 7,64 s při sprintu na stovku je u Leonu absolutní čas. Lepší řidič zajede určitě lepší čas a nakonec i já si poučen tímto měření také věřím na lepší čísla, nicméně to je jen důkaz toho, jaký je Leon Cupra vlastně auto. Dostat 300 koní přes přední nápravu na silnici není jen tak, stejně jako se přiblížit oficiálním číslům. Petr Fulín by určitě byl mnohem rychlejší, ale kdo z nás je Petr Fulín? Takže: Jaké vlastně má vaše auto (pokud v něm máte manuální převodovku) zrychlení?
U Leonu zkrátka závisí výsledek této disciplíny na řidiči mnohem více než u Octavie.
Zrychlení z nuly na 180 km/h už zvládá lépe výkonnější Leon. S rostoucí rychlostí se rozdíl mezi Seatem a Škodou výrazně zvyšuje