Po třídveřovém a pětidveřovém hatchbacku přichází nejostřejší Leon také s karoserií kombi. Rychlé Octavii, která má na českém trhu subsegment sportovních kombíků v podstatě jen pro sebe, tak přibyl velmi zdatný soupeř.
Kapitoly článku:
Je to dlouhá levá zatáčka do kopce, s hodně vzadu položeným vrcholovým bodem a horizontem na výjezdu. Auto se poslušně drží asfaltu vnějšími koly, příčné zrychlení citelně tlačí obsah břišní dutiny doprava. Vnitřní kola chvilku zadrnčí po levém obrubníku, pak stačí dotlačit plyn na doraz (kvůli prudkému stoupání jedete hodně pod plynem prakticky celou zatáčku) a nechat se odstředivou silou vynést na pravý obrubník. Žádná nedotáčivost, žádná energie zmařená v bezmocném protáčení vnitřního kola. Jen lehké cuknutí za předloktí, když samosvorný diferenciál pošle hnací sílu doprava.
Stejně jako dosavadní Leony Cupra je i verze ST poháněna turbomotorem 2.0 TFSI; za 19palcovými koly prosvítají červené třmeny
Od kombíků nižší střední třídy jsme se v posledních letech naučili očekávat hodně, ale takovou účinnost na závodní dráze opravdu ne. Vítejte ve světě Seatu Leon ST Cupra – auta, které servíruje přednosti povedeného hot hatche v praktičtější karoserii kombi.
Další do party
Jistě, rychlý kombík není žádný nový fenomén. Dokonce i rychlý kombík masové značky v nižší střední třídě jsme už viděli: Ford Focus ST nebo nám všem dobře známou Octavii RS Combi. Seat Leon ST Cupra ale díky lepšímu sportovnímu hardwaru nabízí ostřejší svezení než tito soupeři, aniž by přitom vyžadoval nějaké kompromisy v každodenním provozu. Ve skutečnosti je z těchto tří aut nejhodnější. Možná až moc.
Interiér se příliš neliší od slabších Leonů ST, nepočítáme-li sportovní sedadla a rozšířenou nabídku jízdních režimů – ten nejostřejší se jmenuje Cupra
Možná si pamatujete, že krátký Leon Cupra na nás udělal opravdu velký dojem při srovnání s nikým menším než Renaultem Mégane RS. A kombík s označením ST má všechno to, co dělalo hatchback tak skvělým: turbomotor 2.0 TFSI s lineárním zátahem, překvapivým elánem v horní části otáčkoměru a špičkovým výkonem 280 koní; adaptivní tlumiče pérování; 19palcová kola; a především chytrý, elektronicky řízený samosvor (prosím neplést s elektronickou simulací uzávěrky diferenciálu neboli přibrzďováním vnitřního kola). Existují i slabší a hůře vybavené verze, ale ty se v ČR prodávat nebudou – stejně jako v případě hatchbacku.
Ve srovnání s pětidveřovým Leonem Cupra je ST o 45 kg těžší, o 272 mm delší, o desetinu pomalejší ve zrychlení 0-100 km/h. Nejvyšší rychlost zůstává na 250 km/h, protože ji hlídá nikoliv fyzika, ale elektronický omezovač.
Na kopcovitém a hodně technickém okruhu Castellolí, kde Seat poprvé představil Cupru ST médiím, se tento rodinný kombík ukázal v nejlepším světle. Dlouhá záď nevlaje za autem, neodskakuje z obrubníků, v zatáčkách z kopce nenatlačí přední kola do nedotáčivého smyku.
V ČR se bude rychlý Leon ST prodávat ve verzi Cupra 280; kromě výkonu odpovídajícího číslu v označení dostanete také adaptivní tlumiče a samosvorný diferenciál
Auto na mě působilo dojmem, že je naladěné tak, aby nejlépe fungovalo prázdné – asi je předpoklad, že když řidič poveze cestující a/nebo náklad, nebude mít tolik naspěch. Nedotáčivosti je minimum, pokud v oblouku nepřidáte příliš brzy příliš mnoho plynu. Tahání za volant se projevuje jen v symbolické míře, když prudce akcelerujete v místě s výraznější změnou příčného sklonu vozovky. A tlumiče drží váhu na uzdě se stejnou samozřejmostí jako u hatchbacku.
Jen ty brzdy by mohly být lepší. Mají sice červené třmeny a věhlasnou značku Brembo, ale při prudkých zpomalováních z kopce, jakých je na Castellolí spousta, nikdy nemáte pocit, že se na ně můžete úplně spolehnout.
Na brzdy jsme si stěžovali už u krátké Cupry. Tehdy jsem to přičítal únavě novinářského kusu, ale po zkušenosti s kombíkem bych řekl, že jde o konstrukční záležitost. Na okruhu totiž nebyl problém s vadnutím nebo prodlužováním brzdné dráhy, ale v chybějící odezvě pedálu, kvůli které vnímáte zpomalení v podstatě jen očima (a ušima) a nemáte tak potřebnou jistotu v kritické fázi přechodu z brzd do oblouku.
Správnou techniku jízdy s rodinným kombi předváděl závodník a sportovní ambassador značky Seat Jordi Gené
Nadšený jsem nebyl ani ze sedadel. I pro jízdu na okruhu jsou ještě adekvátní, ale ani o chloupek víc. Prospělo by jim lepší boční vedení stehen, opora lopatek i delší opěradlo. Seat nabízí i příplatková anatomická sedadla, ale ta v žádném z aut určených k testování nebyla.
Krotký jako beránek
Pokud nespěcháte, je Leon Cupra ST na silnici učiněný andílek. Což je jeho největší přednost a zároveň největší slabina – při normální jízdě v normálním provozu byste snadno podlehli dojmu, že vám omylem prodali 1.4 TSI. V autě je ticho, motor je mírný, řízení lehké, komfort odpružení až podezřele dobrý. Tohle auto že má někde v sobě svého pana Hydea?
Prostorem vzadu i v kufru se Leon ST Cupra nemůže měřit s Octavií RS, potřebám jakékoli rodiny ale tento kombík bohatě stačí – a vám jako řidiči toho nabízí víc
Jenže pak vyjedete za město, navolíte přes dotykový displej režim Cupra, a je to tu zase: lineární, ale energický a pohotový zátah přeplňovaného motoru (jehož zvuk decentně vylepšuje vibrátor schovaný pod čelním oknem); přesné řízení, efektivní přenos výkonu a skvělá práce adaptivních tlumičů, které jsou v Cupře naladěné snad nejlépe ze všech koncernových modelů na platformě MQB, které jsem zatím vyzkoušel.
Přepínačem jízdních režimů ovlivníte nejen práci tlumičů, ale i mapování plynu, elektrický posilovač řízení, samosvorný diferenciál a v případě aut s DSG i reakce automatické převodovky. Jak už to bývá, postupný přechod nahoru sekvencí Normal-Sport-Cupra působí přirozeně a vlastně skoro až neznatelně. Rozdíly nejlépe vyniknou, když po chvíli ostré jízdy v nastavení Cupra zvolíte běžný režim – a nevšimnete si toho.
Leon Cupra je na pohled nenápadné auto – pokud si neobjednáte „oranžový paket“
Při průjezdu vesnicí na testovací trase jsem si hrál s nastavením režimu Individual a zapomněl přepnout zpět do módu Cupra. Když jsem se do toho pak zase opřel, karoserie se najednou mnohem víc houpala, řízení se zdálo nebezpečně lehké, na výjezdech ze zatáček se protáčelo vnitřní kolo. Než jsem si uvědomil, co se děje, měl jsem pocit, že mi někdo pod zadkem vyměnil auto.
Po stránce užitných vlastností má Cupra pochopitelně všechny přednosti ostatních verzí kombíku ST. Pravidelně tvarovaný kufr o objemu 587 litrů můžete zvětšit až na 1470 l. Zadní opěradla se sklápějí táhly přímo z kufru. Nejlepší vlastností ostrého Leonu je ale cena, respektive poměr ceny a výbavy.
Snadné počty
Za Leon ST Cupra s manuální převodovkou chtějí u Seatu 741 900 Kč, popřípadě 711 900 Kč v aktuální akci. (DSG je o 45 tisíc dražší.) Octavia RS Combi sice stojí jen 683 900 Kč a má větší prostor pro nohy vzadu i kufr, ale počítejte se mnou: plus 60 koní, samosvorný diferenciál, adaptivní tlumiče, 19" kola, ale třeba i full LED světla, to vše za příplatek osmadvacet tisíc. To nezní špatně, viďte? Nemluvě o té maličkosti, že Leon podle prvních dojmů lépe funguje při sportovní jízdě a zároveň je kultivovanější a komfortnější při každodenním používání. Tady se nám rýsuje další zajímavý srovnávací test!
Náklady na cestu a pobyt redaktora hradila společnost Porsche ČR.