Seat Leon Cupra R v detailech

Leon Cupra R není jen nejrychlejší Seat historie, ale je též svým způsobem i vlajkovou lodí značky. Je čas jej detailně prozkoumat.

Místem premiéry tohoto poněkud výjimečného automobilu se stal autosalon ve Frankfurtu, ale až nyní Seat přispěchal s detailními specifikacemi a pořádnou sadou snímků.

V prvé řadě je třeba ještě jednou zdůraznit, že se jedná o vůbec nejvýkonnější a nejrychlejší sériový Seat všech dob. O jeho pohon se stará populární zážehový koncernový čtyřválec 2,0 TSI s přímým vstřikováním a přeplňováním, podobný, jakým disponuje stávající Leon Cupra. Modifikací elektronického řízení a zvýšením plnicího tlaku dmychadla se na něm konstruktérům podařilo zvýšit jeho výkon o 25 koní na výsledných 265 koní (195 kW).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Využitelnost v běžném provozu mu má zajistit vysoký točivý moment 350 Nm dosahovaný v rozpětí od 2 500 do 5 000 ot./min. A dynamické parametry tohoto poměrně obyčejně vypadajícího vozu jsou působivé - z klidu na 100 km/h zrychlí za 6,2 s a dosáhne elektronicky omezené rychlosti 250 km/h. O přenos točivého momentu se stará šestistupňová převodovka s manuálním řazením upravená s ohledem na rychlejší řazení.

Ačkoli je tento model zaměřen především na výkony, v kombinovaném provozu se má spokojit s průměrnou spotřebou 8,1 l/100 km a vyprodukuje CO2 o hmotnosti 190 g/km. Podle Seatu se jedná o nejekologičtější vůz ve své kategorii, což je dosti odvážné tvrzení, přesto však stačí k dosažení limitu Euro V.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Seat Leon Cupra R na sebe má strhávat pozornost i pokrokovými technologiemi, těmi nejmodernějšími, jaké Volkswagen Seatu svěřil. Nejrychlejší Seat se tak vyznačuje i soustavou XDS (tedy jakýmsi elektronickým samosvorným diferenciálem), kterou disponují i Volkswageny Scirocco R nebo GTI a jež má za úkol omezovat přirozenou nedotáčivost vozu a zvyšovat trakci při průjezdu zatáčkou. V řízení podvozku se pochopitelně setkáme i s ABS, EBA, ESP a TCS, k bezpečnosti přispívají též kompletní sestava airbagů, nasvětlování zatáček, automatické stěrače, varování na pokles tlaku v pneumatikách nebo parkovací asistent vzadu. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Je to vůbec poprvé, co vůz koncernu VW Group s touto platformou stane v sériové výbavě na devatenáctipalcových kolech, jež mohou být za příplatek lakovány bíle, každopádně nazouvají pneumatiky s extrémně nízkým profilem a rozměry 235/35. Pod nimi se nachází mohutné kotouče o rozměrech 345 x 30 mm vpředu a 286 x 12 mm vzadu.

Od ostatních Leonů se tento rekordman vyznačuje sadou stylizovaných písmen „R“ na masce chladiče, výklopné zadní stěně, volantu a opěradlech, zpětnými zrcátky lakovanými černým lesklým povrchem či modifikovanými nárazníky. Na výběr je z devíti odstínů laku včetně specifických barev Lumina Orange a Kiwi Green.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Zvláštní poslání modelu Leon Cupra R je cítit též v jeho interiéru, kde najdeme kromě jiného i přední sportovní sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami čalouněnými kombinací Alcantry a šedé látky, případně černou kůží s bílým stehováním. O sportovních ambicích napovídá i tříramenný, vespod bohužel plochý multifunkční volant. V široké výbavě jsou tempomat, palubní počítač, dvouzónová klimatizace i pokrokový audiosystém, nevzhledné, mohutné kusy světlých, plochých plastů na středové konzoli však zůstaly zachovány.

Cenu španělské novinky zatím neznáme, dá se však očekávat cifra blízká úrovni ceny nového VW Scirocco R, tedy přes 800 tisíc Kč.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek 
Seat Leon Cupra R
Seat Altea 1.984
Rok výroby: 2005
Stav: 157 344 km
Cena: 58 000 Kč
Seat Leon 1.984
Rok výroby: 2006
Stav: 99 240 km
Cena: 100 000 Kč
Seat Exeo 1.998
Rok výroby: 2013
Stav: 140 560 km
Cena: 185 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků