Seat Ibiza FR TDI: čipera pro spořivé

Seat připravil Ibizu FR ve verzi určené pro vyznavače klepání, omezených otáček a mastné karoserie pod hrdlem palivové nádrže.

Svého času byly diesely synonymem pro pomalé a hlučné prvky pozemní přepravy. A ještě před několika desítkami let se zdálo, že s tím zkrátka nic nenaděláme, ale v devadesátých letech se věci okolo naftožroutů začaly rychle měnit. Nejpočetnější příznivci dieselů se zřejmě rekrutují z řad majitelů vozů koncernu Volkswagen, jenž proslul takřka magickým heslem TDI. O tom, že tato technologie prokazuje své jisté přednosti i mezi malými rychlými vozy, svědčí i skutečnost, že španělský Seat představuje „ostrou“ verzi své naftové Ibizy. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Seat si po zásluze užívá svých dvou triumfů v šampionátu World Touring Car, kterých ve dvou po sobě následujících ročnících dosáhl díky upraveným vozům řady Leon osazeným, světe (ne)div se, jednotkami TDI. A právě tyto úspěchy se nyní z hlediska marketingu dobře hodí ve chvíli, kdy Seat uvádí na trh nový „hot hatch“ s označením Ibiza FR TDI. Na první pohled se takřka neliší od svého benzínového kolegy, oproti němu však nabízí některými zbožňovaný a jinými zatracovaný „kopanec“ vznětového turbomotoru a příznivější spotřebu paliva.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

O pohon se stará vznětový čtyřválec se vstřikováním common rail a docela běžným výkonem 141 koní (103 kW), jenž třídveřovému vozu umožní zrychlení z klidu na 100 km/h za 8,2 s (8,3 s v případě „pětidvířka“) a dosažení rychlosti 209, resp. 207 km/h. Průměrná spotřeba v kombinovaném provozu činí 4,5 l/100 km a emise CO2 jsou 119 g/km, což pohodlně stačí k plnění normy Euro V. Výkon je na přední kola přenášen skrze šestistupňovou převodovku s manuálním řazením, o optimální trakci se starají elektronicky řízená svornost diferenciálu XDS a stabilizační systém.

Seat Leon FR TDI se v březnu začne prodávat v Anglii, kde dealeři již nyní přijímají objednávky. Další evropské země budou jistě rychle následovat.

Seat Leon 1.968
Rok výroby: 2013
Stav: 130 519 km
Cena: 250 000 Kč
Seat Exeo 1.998
Rok výroby: 2013
Stav: 140 560 km
Cena: 175 000 Kč
Seat Ibiza 1.39
Rok výroby: 2009
Stav: 141 719 km
Cena: 105 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků