Seat Ibiza FR TDI: čipera pro spořivé

Seat připravil Ibizu FR ve verzi určené pro vyznavače klepání, omezených otáček a mastné karoserie pod hrdlem palivové nádrže.

Svého času byly diesely synonymem pro pomalé a hlučné prvky pozemní přepravy. A ještě před několika desítkami let se zdálo, že s tím zkrátka nic nenaděláme, ale v devadesátých letech se věci okolo naftožroutů začaly rychle měnit. Nejpočetnější příznivci dieselů se zřejmě rekrutují z řad majitelů vozů koncernu Volkswagen, jenž proslul takřka magickým heslem TDI. O tom, že tato technologie prokazuje své jisté přednosti i mezi malými rychlými vozy, svědčí i skutečnost, že španělský Seat představuje „ostrou“ verzi své naftové Ibizy. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Seat si po zásluze užívá svých dvou triumfů v šampionátu World Touring Car, kterých ve dvou po sobě následujících ročnících dosáhl díky upraveným vozům řady Leon osazeným, světe (ne)div se, jednotkami TDI. A právě tyto úspěchy se nyní z hlediska marketingu dobře hodí ve chvíli, kdy Seat uvádí na trh nový „hot hatch“ s označením Ibiza FR TDI. Na první pohled se takřka neliší od svého benzínového kolegy, oproti němu však nabízí některými zbožňovaný a jinými zatracovaný „kopanec“ vznětového turbomotoru a příznivější spotřebu paliva.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

O pohon se stará vznětový čtyřválec se vstřikováním common rail a docela běžným výkonem 141 koní (103 kW), jenž třídveřovému vozu umožní zrychlení z klidu na 100 km/h za 8,2 s (8,3 s v případě „pětidvířka“) a dosažení rychlosti 209, resp. 207 km/h. Průměrná spotřeba v kombinovaném provozu činí 4,5 l/100 km a emise CO2 jsou 119 g/km, což pohodlně stačí k plnění normy Euro V. Výkon je na přední kola přenášen skrze šestistupňovou převodovku s manuálním řazením, o optimální trakci se starají elektronicky řízená svornost diferenciálu XDS a stabilizační systém.

Seat Leon FR TDI se v březnu začne prodávat v Anglii, kde dealeři již nyní přijímají objednávky. Další evropské země budou jistě rychle následovat.

Seat Leon 1.968
Rok výroby: 2013
Stav: 130 519 km
Cena: 250 000 Kč
Seat Exeo 1.998
Rok výroby: 2013
Stav: 140 560 km
Cena: 165 000 Kč
Seat Ibiza 1.39
Rok výroby: 2009
Stav: 141 719 km
Cena: 100 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků