Seat brzdí koncern Volkswagen v rozletu

„Prodělečný Seat je bez diskuze černou ovcí v rodině Volkswagenu,“ prohlásil Ferdinand Dudenhoeffer, šéf Centra pro výzkum automobilového průmyslu na Univerzitě Duisburg-Essen. „Zcela jistě by bylo rozumnější činnost této značky ukončit a zařízení automobilky použít pro další značky skupiny,“ dodal.

Škoda se svou produkcí podle uznávaného analytika pokrývá tytéž segmenty – od kompaktních vozů po středně velké – a slaví s ní úspěch na masovém trhu. „Proč se tedy obtěžovat s udržováním Seatu?“ zeptal se na závěr vystoupení pro německý tisk.

Volkswagen se pokouší stát nejsilnější automobilovou skupinou světa. Do roku 2018 chce předstihnout japonskou Toyotu. K tomu ale potřebuje vyřešit palčivý problém jménem Seat.

Když VW v roce 1986 kupoval Seat, největšího španělského výrobce aut, měl jasnou představu: „Přes tuto značku se dostaneme na prudce rostoucí trh v zemi.“ Ovšem brzy přišlo vystřízlivění.

Premiéry | Seat

Seat na rozcestí: pomůže omlazená Ibiza?

Hlavní závod největšího španělského výrobce aut v Martorellu nedaleko Barcelony by dokázal ročně vyrobit půl milionu vozů. Jenže od roku 2000 do roku 2010 v něm výroba aut spadla velmi výrazně, téměř o třetinu na 345 tisíc vozů. O španělské automobily nebyl zájem.

K chabým výsledkům značky přispěla výrazně globální recese, která silně otřásla velkolepými plány. Německý koncern přitom vložil značné prostředky do výstavby nového závodu v Martorellu a také do vývoje nových modelů, jako byly Ibiza a Toledo.

Klepněte pro větší obrázek
Klíčový model Seatu - Ibiza. 
 

Za tehdejší dobou se ohlédl exšéf VW Ferdinand Piech, který ve svých pamětech Auto. Biographie vydaných v roce 2002 napsal: „Měli jsme pouze tři možnosti: buď značku Seat zlikvidovat, nebo zavřít polovinu výrobních zařízení, anebo propustit polovinu zaměstnanců.“

Volkswagen se nakonec rozhodl pro třetí možnost. V roce 1994 snížil stav zaměstnanců Seatu o třetinu – na patnáct tisíc. Mnoho to ale nepomohlo. Seat nahromadil od roku 2008 do dneška ztrátu kolem jedné miliardy eur. Za posledních deset let byl v zisku jen jednou.

Španělsko posledních let už dávno není onou prosperující zemí, do které kdysi koncern Volkswagen zamířil. Zažívá nejhorší chvíle ve své historii, a to se projevilo i na registracích nových aut – klesají nepřetržitě po celé poslední tři roky.
 Seat se tak stal jedinou značkou koncernu Volkswagen (Audi, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini), jejíž výsledky se dlouhodobě pohybují v červených číslech. I přes její tristní představení se ale představitelé Volkswagenu netají tím, že neúspěšnou značku nejen podrží, ale zcela jistě znovu „nastartují“.

Klepněte pro větší obrázek

Před třemi roky VW jmenoval nové vedení v čele s Jamesem Muriem a od června 2011 z linek v předtím ne zcela využitém Martorellu sjíždějí nové vozy Audi Q3. Jejich výrobu tam německý koncern přesunul a plánuje vyrábět sto tisíc těchto SUV ročně.

Lepší budoucnost značky má ale především zajistit „vylepšená“ Ibiza, model, který tvoří 55 procent prodejů Seatu, a nový Leon (na velkém snímku). Ten zažije premiéru na podzimním autosalonu v Paříži.

„Nový Leon by měl sehrát velkou roli,“ řekl Manfred Kantner, představitel Volkswagenu, v rozhovoru pro Reuters. „Bude vycházet z nové strategie koncernu, která ušetří velké prostředky. V mnohem širší míře totiž budeme používat u našich malých a středně velkých aut standardizované komponenty.“

Koncern Volkswagen se rovněž rozhodl nasměrovat španělskou značku na lukrativní trhy mimo Evropu. Seat letos vstoupil rázně do Ruska a hlavně Číny, kde hodlá do konce roku otevřít patnáct prodejen ve velkých městech, jako jsou Čcheng-tu, Nan-ťing a Šen-čen. Věří, že tamní mladé zákazníky se svými vozy zaujme.

Klepněte pro větší obrázek
Nové modely Seat Ibiza najíždějí do útrob námořní lodi, která je dopraví na nejnadějnější trh - do Číny.

 
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků