Jako blesk z čistého nebe přišla ze Švédska zpráva o ukončení jednání o převzetí automobilky Saab skupinou investorů sdružených okolo výrobce supersportů Christiana von Koenigsegga. Za ukončením jednání přitom v tomto případě nestojí koncern General Motors, jemuž Saab patří, ale skupina Koenigsegg Group, která chtěla automobilku koupit.
Konec jednání tak příchází téměř půl roku poté, co obě strany uzavřely předběžnou dohodu. Od té chvíle jsme mohli slyšet jen samé pozitivní zprávy o vývoji jednání a - soudě dle prohlášení samotných zástupců Saabu - považovali Švédové vstup Koenigsegg Group za takřka hotovou věc. Realita je ale nakonec úplně jiná a důvody popsal médiím přímo Christian von Koenigsegg.
„Litujeme, že po šesti měsících intenzivní a cílevědomé práce musíme přijít s bolestivým konstatováním, že nebudeme schopni realizovat převzetí firmy Saab Automobile. Časový faktor byl kritický pro naši schopnost vdechnout život této společnosti a bohužel, zpoždění uzavření dohody o převzetí firmy vedlo k nejistotám, které nám nedovolují úspěšně realizovat náš obchodní záměr se Saabem,” řekl doslova von Koenigsegg.
GM tuto zprávu přijal ústy svého šéfa Fritze Hendersona se zklamáním a další kroky pečlivě zváží. Závěrem tak jen připomeňme předchozí prohlášení GM, že Saab zavře, pakliže nenajde nového investora do konce roku 2009. Předpokládáme však, že vzhledem k aktuální situaci koncernu k něčemu takovému nedojde.
Saab je původem švédská automobilka. Saab byl divizí firmy Svenska Aeroplan vyrábějící zbraně. Ta vznikla v roce 1937 a první automobil opustil linku v roce 1944. V roce 1969 se Saab spojil se značkou Scania.
Momentálně Saab vlastní společnost National Electric Vehicles Sweden, ale nemá právo užívat jméno a logo Saabu, proto se vozidla od roku 2012 již nevyrábí.