Sdružení automobilového průmyslu: výroba aut stoupne letos o desetinu

Tuzemská výroba osobních vozů letos stoupne podle odhadu Sdružení automobilového průmyslu (SAP) meziročně o téměř deset procent na 1,18 milionu kusů. To pomáhá výrobcům autodílů, kteří se tak dostávají na úroveň zakázek z doby před krizí. Výsledkem je také stoupající počet zaměstnanců v členských firmách SAP. Ke konci prvního pololetí jich bylo přes 110 tisíc, zhruba o tři procenta více než na konci loňského roku.

S mírným optimismem se SAP dívá i na příští rok, i když dvouciferný nárůst kvůli letošnímu zvýšení základny pro srovnání podle ředitele SAP Antonína Šípka asi nebude možný. „Očekáváme, že příští rok bude minimálně na úrovni letošního roku. Samozřejmě bychom byli rádi, kdyby výroba alespoň o pět, šest procent vzrostla. Záležet bude na tom, jak se bude vyvíjet ekonomická situace zejména v zemích Evropské unie,“ řekl Šípek na brněnské konferenci o očekávaném vývoji automobilového průmyslu.

Výroba přitom stoupala i v krizových letech, což bylo dáno zahájením výroby v kolínské automobilce TPCA v roce 2005 a nošovické Hyundai o tři roky později. Zatímco Škoda a Hyundai hlásí za první tři čtvrtletí letošního roku nárůst výroby, u TPCA výroba od ledna do září meziročně klesla.

Šípek: Podniky nabírají lidi, na číslech před krizí ale nejsou
 

E15: Podle některých analytiků není pozitivní vývoj tak jistý, byť do finančních potíží by se mohli dostat spíše dodavatelé než výrobci aut…

Šípek: Dodavatelé, kteří zásobují automobilky zvyšující produkci, což je Hyundai, Škoda, potažmo Volkswagen, tak ti asi problém mít nebudou. Na druhé straně řada našich výrobců dílů dodává i dalším firmám, u nichž v Evropě prodeje klesají, ať už je to třeba Renault, Citroën či japonské automobilky, například Toyota. Pak dochází ke snížení produkce jako v kolínské automobilce TPCA.

E15: Může se na vývoji negativně projevit i přílišná koncentrace trhu v Evropě?

Šípek: Já bych to tak neviděl. V Česku se vyrábějí auta tří proveniencí – západní Evropa (Škoda, Citroën, Renault), japonské vozy (Toyota) a korejská auta (Hyundai). Jsou to tři fáze elektrického proudu, které mají určitou cykličnost. Nikdy nedojde k tomu, aby vypadly
všechny tři.

Zdroj: E15
 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2010
Stav: 152 891 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Passat 1.8
Rok výroby: 2002
Stav: 176 845 km
Cena: 40 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků