Schváleno: Emise nových modelů se budou od roku 2017 měřit v provozu

Schváleno: Emise nových modelů se budou od roku 2017 měřit v provozu

Původní návrh předpokládal začátek měření v reálném provozu v roce 2017, ovšem s tolerancí 60 %. Schválený návrh předpokládá začátek měření emisí v reálném provozu od září 2017 pro nové modely.

Od roku 2017 se změní metodika měření emisí automobilů prodávaných na evropském trhu. Návrh, o kterém jsme psali v úterý, schválila technická komise pro motorová vozidla. Nestalo se tak ale v původním znění, jak ho připravila komisařka pro vnitřní trh, průmysl a podnikání Elzbieta Bieńkowska, ale v trochu mírnější podobě.

Původní návrh totiž předpokládal začátek měření v reálném provozu v roce 2017, ovšem s tím, že bude povolena odchylka ve srovnání s laboratorními postupy pouze 60 %. Od roku 2019 už pak měla pro všechny platit nulová tolerance. Schválený návrh předpokládá začátek měření emisí v reálném provozu od září 2017 pro nové modely, od září 2019 se pak bude týkat všech prodávaných automobilů.

Povolená odchylka ve srovnání s laboratorním měřením bude v této první fázi 110 %. Nástup přísnější druhé fáze přijde v lednu 2020 pro nové modely a o rok později pro všechny automobily.Tolerance se spolu s příchodem této fáze sníží na 50 %. Novinka má za cíl snížit rozdíl mezi produkcí emisí při zkušebních laboratorních testech a v reálném provozu.

Zkouška v reálném provozu má potvrdit to, co je naměřeno v laboratořích. Testovaný vůz pojede mimo zkušebnu, přičemž zrychlovat a zpomalovat se bude (jak píše tisková zpráva z EU) „podle různých schémat“. Ještě než se začnou měřit odchylky v reálném provozu naostro, začnou se auta testovat v reálném prostředí zkušebně a to už od ledna příštího roku. Schválený návrh teď míří do Evropského parlamentu. 

Doporučujeme

Články odjinud