Sbírání cizího odpadu u silnic stojí vlastníky pozemků miliony

Spatřit se to dá každý rok na přelomu zimy a jara. Sluníčko láká vyrazit na výlet, ale při vyvětrání na čerstvém vzduchu se zhrozíme nad tím, jak vypadá nejbližší okolí silnic, odpočívadel či okraje lesů nebo polí. Své by o setkání s rozházenými odpadky, ale i pečlivě zabalenými pytli, které se povalují v příkopech a škarpách podél komunikací, mohli vyprávět pracovníci krajských správ a udržby silnic. Stojí je to kromě nevděčné práce i milionové částky.

Lidi jsou dobytek, chce se říct. Jenže při bližším ohledání rašících černých skládek vyjde najevo, že hodně velká část odpadků pochází z automobilů a s pomocí automobilů bezohlední lidé své „smetí“ na odlehlá místa dopravují.

„Je to docela síla. Uklízíme okolí silnic všech kategorií a sbíráme všechno možné. Od ledniček přes plastové nádoby nebo plechovky od nejrůznějších přípravků až po staré pneumatiky anebo i části bývalých vozů,“ popsal situaci Jan Vykouk ze Správy a údržby silnic Jihočeského kraje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Této nevábné činnosti se ovšem silničáři nemohou věnovat s plným úsilím. „Vždycky záleží na tom, jaká práce má v určité chvíli přednost. Třeba když zaprší a nedají se opravovat výtluky, vyrazíme na sbírání odpadků,“ vysvětlil Vykouk.

Když to dovolí okolnosti, pohybuje se po jihočeských silnicích najednou kolem stovky sběračů a napěchovanými pytli plní korby nákladních vozů. „Jako vlastníka pozemků nás to stojí peníze nejen za provoz, ale i za ukládání odpadů. Nedá se s tím ale nic moc dělat. Silnice hlídat nemůžeme a i když někoho přistihneme, jak vyhazuje odpad, můžeme Policii ČR maximálně nahlásit espézetku,“ pokrčil rameny.

Správa a údržba silnic Jihočeského kraje má na starosti zhruba 6130 kilometrů vozovek. Náklady na jejich čištění loni přesáhly dvanáct a půl milionu korun. Z této sumy dělají poplatky za uložení odpadků a jejich dopravu 5,15 milionu, druhá část je součet z výdajů na čistění svahů, příkopů a přilehlých prostor.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků