Sbírání cizího odpadu u silnic stojí vlastníky pozemků miliony

Spatřit se to dá každý rok na přelomu zimy a jara. Sluníčko láká vyrazit na výlet, ale při vyvětrání na čerstvém vzduchu se zhrozíme nad tím, jak vypadá nejbližší okolí silnic, odpočívadel či okraje lesů nebo polí. Své by o setkání s rozházenými odpadky, ale i pečlivě zabalenými pytli, které se povalují v příkopech a škarpách podél komunikací, mohli vyprávět pracovníci krajských správ a udržby silnic. Stojí je to kromě nevděčné práce i milionové částky.

Lidi jsou dobytek, chce se říct. Jenže při bližším ohledání rašících černých skládek vyjde najevo, že hodně velká část odpadků pochází z automobilů a s pomocí automobilů bezohlední lidé své „smetí“ na odlehlá místa dopravují.

„Je to docela síla. Uklízíme okolí silnic všech kategorií a sbíráme všechno možné. Od ledniček přes plastové nádoby nebo plechovky od nejrůznějších přípravků až po staré pneumatiky anebo i části bývalých vozů,“ popsal situaci Jan Vykouk ze Správy a údržby silnic Jihočeského kraje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Této nevábné činnosti se ovšem silničáři nemohou věnovat s plným úsilím. „Vždycky záleží na tom, jaká práce má v určité chvíli přednost. Třeba když zaprší a nedají se opravovat výtluky, vyrazíme na sbírání odpadků,“ vysvětlil Vykouk.

Když to dovolí okolnosti, pohybuje se po jihočeských silnicích najednou kolem stovky sběračů a napěchovanými pytli plní korby nákladních vozů. „Jako vlastníka pozemků nás to stojí peníze nejen za provoz, ale i za ukládání odpadů. Nedá se s tím ale nic moc dělat. Silnice hlídat nemůžeme a i když někoho přistihneme, jak vyhazuje odpad, můžeme Policii ČR maximálně nahlásit espézetku,“ pokrčil rameny.

Správa a údržba silnic Jihočeského kraje má na starosti zhruba 6130 kilometrů vozovek. Náklady na jejich čištění loni přesáhly dvanáct a půl milionu korun. Z této sumy dělají poplatky za uložení odpadků a jejich dopravu 5,15 milionu, druhá část je součet z výdajů na čistění svahů, příkopů a přilehlých prostor.

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 64 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků