Saúdské ženy nesmějí řídit. Automobilkám je to jedno

Již několik dní jsou toho světová média plná. Saúdské ženy, které mají zakázáno ve své zemi řídit, se vzmohly na odpor. Sedmnáctého června usedly některé za volant a uspořádaly protest.

Nalezly i silnou podporu u americké ministryně zahraničních věcí Hillary Clintonové, která řekla: „Jsou to hrdinky. Plně je podporuji.“ 

Nyní se skupina saúdských žen rozhodla k dalšímu kroku. Oslovila automobilku Subaru, aby přestala dovážet do země svoje vozy, dokud nebude zákaz řízení zrušen. V prohlášení, které skupina žen vydala na internetu, se píše: „Doufáme, že tak vytvoříme společně velký tlak na saúdskou královskou rodinu.“ 

Ve svém boji proti "genderovému apartheidu", který postihuje 13 milionů žen v Saúdské Arábii, chtějí pokračovat. Hodlají oslovit i Cadillac a Hyundai. Vozy těchto značek použila při svém protestu Mana al-Sharifová, počítačová konzultantka. O své jízdě informovala prostřednictvím YouTube, kam umístila video zachycující její jízdu. Byla za to zatčena a ve městě al-Khobar strávila deset dní ve vězení. Propuštěna byla až poté, když podepsala slib, že už se to nebude opakovat.   

Klepněte pro větší obrázek

Automobilky? Nezájem

Podle Kenta Matsumota, mluvčího Subaru, dealeři v Saúdské Arábii o žádné takové kampani nedostali „žádné informace“. „V Saúdské Arábii nic nevyrábíme, máme tam pouze prodejce. Naše roční prodeje zde nejsou velké, jen nějakých 300 až 400 aut,“ řekl.

Hanspeter Ryser, mluvčí Cadillacu, který sídlí v Curychu, řekl, že si není vědom toho, že by se automobilka chystala k nějakým akcím kvůli ženám bojujícím za svoje práva na řízení. „Neumím si představit žádné kroky, které by vedly k odchodu Cadillacu ze Saúdské Arábie. Je to pro nás silný trh. Cadillacy jsou zde velmi populární. Musím také zdůraznit, že my, jako společnost, se nezapojujeme do žádných politických debat či záležitostí.“

Hlas kleriků

Podle některých saúdskoarabských duchovních hrozí, že kdyby ženám bylo povoleno řídit, tak by se pak nemusely chovat počestně. Prohlásil to například šejk Mohammed al-Nujaimi. Kdyby jim řízení automobilů bylo povoleno, tak by pak mohly kdykoli odejít z domu. Také by mohly překročit přísná pravidla o kontaktu s muži, mohly by se třeba setkat s mužskými mechaniky, pokud by jejich vůz měl poruchu, nebo kdyby přijely k čerpací stanici.

Ženy v Saúdské Arábii nemohou samy cestovat nebo získat vzdělání bez souhlasu mužů. Nesmějí se stýkat s muži, s nimiž je neváže příbuzenský vztah, na veřejných místech. Nemají ani právo volit nebo kandidovat v místních volbách.
 

Hyundai H 1 2.497
Rok výroby: 2008
Stav: 200 909 km
Cena: 135 000 Kč
Hyundai i20 1.248
Rok výroby: 2013
Stav: 112 767 km
Cena: 115 000 Kč
Hyundai Matrix 1.599
Rok výroby: 2003
Stav: 129 960 km
Cena: 24 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 53 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků