Saab uzavřel rok 2010 s rozpaky, doufá v lepší rok 2011

Zřejmě není třeba připomínat příběh, který loni předcházel zrození „nového” Saabu ve vlastnictví investorů sdružených okolo malé dánské automobilky Spyker. I vzhledem k tomuto poněkud zvláštnímu spojení byli všichni zvědavi, jak se Saabu dále povede. A zatím příliš není nad čím jásat.

Automobilka byla pochopitelně od začátku opatrná ve stanovení svých cílů pro rok 2010, neboť pacient po klinické smrti nezačne vesele hýkat hned druhý den poté, co jej odpojíte z přístrojů, přesto ani relativně skromných cílů nedosáhla. Plán prodat 45 tisíc nových vozů zkrátka nevyšel a své zákazníky si loni na celém světě našlo jen 31 696 Saabů. Na druhou stranu, prodeje mají stoupající tendenci. Nepříliš vážně je třeba brát informaci o tom, že za poslední kvartál roku 2010 prodal Saab o 129 procent více aut než ve stejném období předchozího roku, neboť tehdy již sotva dýchal, nárůst prodejů téměř o třetinu mezi třetím a čtvrtým kvartálem roku 2010 ale zní pozivitně, zvláště pokud vezmeme v potaz, že poslední měsíce roku patří na trhu tradičně mezi nejslabší.

Firma se pochopitelně musela potýkat s mnoha problémy, jedním z nich byla a do značné míry stále je omezená dealerská síť. Jednotliví dealeři navíc strádali kvůli nedostatku skladových vozů, což je problém zejména ve Spojených státech, kde se auta více kupují jako ze skladových zásob než z katalogových nabídek. Běžně tamní dealeři měli v minulosti skladem mezi 6 a 7 tisíci vozy, když ale Spyker automobilku převzal, bylo na americkém kontinentu k dispozici všeho všudy 500 Saabů. A firmě trvalo mnoho měsíců, než k prodejcům začalo proudit dostatečné množství vozů a na běžnou úroveň se stav zásob nedostal dodnes.

Uvidíme, jak se automobilce bude dařit potýkat se s problémy v letošním roce, za nás můžeme zopakovat pouze příjemné překvapení z kvalit nové 9-5 2,0 Turbo v našem nedávném prvním testu. Saan chce letos na každý pád zamířit výše a prodat 80 tisíc aut, k čemuž by mu měla přispět nejen povedená „devět-pětka”, ale třeba i nové SUV 9-4X, chystá se též další generace 9-3. Automobilka chce též začít výrazněji bodovat na perspektivních trzích Číny a Ruska.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nový Saab 9-5 2,0 Turbo nás příjemně překvapil svými schopnostmi, důvěru zákazníků si ale firma získává zpět jen pomalu
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků