Saab uzavřel rok 2010 s rozpaky, doufá v lepší rok 2011

Zřejmě není třeba připomínat příběh, který loni předcházel zrození „nového” Saabu ve vlastnictví investorů sdružených okolo malé dánské automobilky Spyker. I vzhledem k tomuto poněkud zvláštnímu spojení byli všichni zvědavi, jak se Saabu dále povede. A zatím příliš není nad čím jásat.

Automobilka byla pochopitelně od začátku opatrná ve stanovení svých cílů pro rok 2010, neboť pacient po klinické smrti nezačne vesele hýkat hned druhý den poté, co jej odpojíte z přístrojů, přesto ani relativně skromných cílů nedosáhla. Plán prodat 45 tisíc nových vozů zkrátka nevyšel a své zákazníky si loni na celém světě našlo jen 31 696 Saabů. Na druhou stranu, prodeje mají stoupající tendenci. Nepříliš vážně je třeba brát informaci o tom, že za poslední kvartál roku 2010 prodal Saab o 129 procent více aut než ve stejném období předchozího roku, neboť tehdy již sotva dýchal, nárůst prodejů téměř o třetinu mezi třetím a čtvrtým kvartálem roku 2010 ale zní pozivitně, zvláště pokud vezmeme v potaz, že poslední měsíce roku patří na trhu tradičně mezi nejslabší.

Firma se pochopitelně musela potýkat s mnoha problémy, jedním z nich byla a do značné míry stále je omezená dealerská síť. Jednotliví dealeři navíc strádali kvůli nedostatku skladových vozů, což je problém zejména ve Spojených státech, kde se auta více kupují jako ze skladových zásob než z katalogových nabídek. Běžně tamní dealeři měli v minulosti skladem mezi 6 a 7 tisíci vozy, když ale Spyker automobilku převzal, bylo na americkém kontinentu k dispozici všeho všudy 500 Saabů. A firmě trvalo mnoho měsíců, než k prodejcům začalo proudit dostatečné množství vozů a na běžnou úroveň se stav zásob nedostal dodnes.

Uvidíme, jak se automobilce bude dařit potýkat se s problémy v letošním roce, za nás můžeme zopakovat pouze příjemné překvapení z kvalit nové 9-5 2,0 Turbo v našem nedávném prvním testu. Saan chce letos na každý pád zamířit výše a prodat 80 tisíc aut, k čemuž by mu měla přispět nejen povedená „devět-pětka”, ale třeba i nové SUV 9-4X, chystá se též další generace 9-3. Automobilka chce též začít výrazněji bodovat na perspektivních trzích Číny a Ruska.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nový Saab 9-5 2,0 Turbo nás příjemně překvapil svými schopnostmi, důvěru zákazníků si ale firma získává zpět jen pomalu
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků