Saab: umírání za dlouhého dne

Konec jedné z nejznámějších automobilových značek světa se dramaticky blíží. Švédský Saab se ocitl v pasti, z které – zdá se – už není úniku.

GM je nemilosrdný

V pátek představitelé General Motors prohlásili - v předstihu před pondělním soudem ve Švédsku, který by měl rozhodnout o návrhu na zrušení ochrany automobilky Saab před věřiteli -, že nehodlají podporovat poslední investice ani návrhy půjček pro churavějícího švédského výrobce automobilů.

„Poslední návrhy Saabu se nijak významně neodlišují od těch předcházejících. A ty již byly ze strany General Motors odmítnuty,“ řekl mluvčí GM Jim Cain.

„Každý z těch návrhů směřuje přímo či nepřímo k tomu, aby se přesunula kontrola a/nebo vlastnictví společnosti způsobem, který by byl škodlivý pro GM a jeho akcionáře,“ dodal Cain. „Proto GM nemůže žádný z těch návrhů podpořit.“   

Klepněte pro větší obrázek

Tím vlastně GM podepsal nad automobilkou dvojnásobný rozsudek smrti. Saabu  totiž kromě toho reálně hrozí, že v pondělí soud rozhodne o ukončení ochrany před věřiteli. Pokud by se tak stalo, otevřela by se přímá cesta k vyhlášení bankrotu automobilky.

Poslední půjčka nic neřeší

Postup GM je opravdu nemilosrdný. Hlavně ve světle poslední zprávy hovořící o tom, že Saab obdržel v týdnu od čínské společnosti Youngman, která chce získat v automobilce kapitálový podíl, 5 milionů dolarů.

Podle švédských médií byla tato částka okamžitě použita k zaplacení poplatků státu. Ovšem k rozjezdu automobilky, která už několik týdnů nevyrábí, by bylo zapotřebí mnohem více.

V této souvislosti se hovoří také o tom, že Saaab jedná intenzívně s nejmenovanou čínskou bankou a pokouší se od ní získat půjčku ve výši 600 milionů eur.

Podle šéfa Saabu Victora Mullera jedná GM očividně jen na základě dohadů a pověstí. „Někdo se pokouší ovlivnit pondělní rozhodnutí soudu negativním způsobem,“ řekl v rozhovoru pro švédský deník Svenska Dagbladet.

Proč tak ale GM jedná?

Vysvětlení je prosté. General Motors má své zájmy v Číně a vlastní technologii několika modelů značky Saab. Nechce, aby se k nim dostali Číňané.

Bez této techniky a výrobních kontraktů ale nemůže Saab pokračovat. Nemůže rozjet výrobu. A to ani tehdy, kdyby se mu podařilo sehnat dostatečné množství finančních prostředků a silného partnera.
 

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků