Saab: umírání za dlouhého dne

Konec jedné z nejznámějších automobilových značek světa se dramaticky blíží. Švédský Saab se ocitl v pasti, z které – zdá se – už není úniku.

GM je nemilosrdný

V pátek představitelé General Motors prohlásili - v předstihu před pondělním soudem ve Švédsku, který by měl rozhodnout o návrhu na zrušení ochrany automobilky Saab před věřiteli -, že nehodlají podporovat poslední investice ani návrhy půjček pro churavějícího švédského výrobce automobilů.

„Poslední návrhy Saabu se nijak významně neodlišují od těch předcházejících. A ty již byly ze strany General Motors odmítnuty,“ řekl mluvčí GM Jim Cain.

„Každý z těch návrhů směřuje přímo či nepřímo k tomu, aby se přesunula kontrola a/nebo vlastnictví společnosti způsobem, který by byl škodlivý pro GM a jeho akcionáře,“ dodal Cain. „Proto GM nemůže žádný z těch návrhů podpořit.“   

Klepněte pro větší obrázek

Tím vlastně GM podepsal nad automobilkou dvojnásobný rozsudek smrti. Saabu  totiž kromě toho reálně hrozí, že v pondělí soud rozhodne o ukončení ochrany před věřiteli. Pokud by se tak stalo, otevřela by se přímá cesta k vyhlášení bankrotu automobilky.

Poslední půjčka nic neřeší

Postup GM je opravdu nemilosrdný. Hlavně ve světle poslední zprávy hovořící o tom, že Saab obdržel v týdnu od čínské společnosti Youngman, která chce získat v automobilce kapitálový podíl, 5 milionů dolarů.

Podle švédských médií byla tato částka okamžitě použita k zaplacení poplatků státu. Ovšem k rozjezdu automobilky, která už několik týdnů nevyrábí, by bylo zapotřebí mnohem více.

V této souvislosti se hovoří také o tom, že Saaab jedná intenzívně s nejmenovanou čínskou bankou a pokouší se od ní získat půjčku ve výši 600 milionů eur.

Podle šéfa Saabu Victora Mullera jedná GM očividně jen na základě dohadů a pověstí. „Někdo se pokouší ovlivnit pondělní rozhodnutí soudu negativním způsobem,“ řekl v rozhovoru pro švédský deník Svenska Dagbladet.

Proč tak ale GM jedná?

Vysvětlení je prosté. General Motors má své zájmy v Číně a vlastní technologii několika modelů značky Saab. Nechce, aby se k nim dostali Číňané.

Bez této techniky a výrobních kontraktů ale nemůže Saab pokračovat. Nemůže rozjet výrobu. A to ani tehdy, kdyby se mu podařilo sehnat dostatečné množství finančních prostředků a silného partnera.
 

Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

dnes | Milan Lažanský | 5 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 14 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků