Saab nakonec nedostane od vlády ani korunu, Opel má na kahánku

Včera jsme vás informovali o tom, že automobilka Saab dostane od Švédska formou půjček či přímých dotací přes 3 miliardy dolarů, které by ji měly pomoci při boji se současnou nelichotivou ekonomickou situací.

Jednání mezi Saabem a švédskou vládou ale nakonec zkrachovala, když ze Stockholmu přišla zpráva, že ve firmě s pouze 4 000 zaměstnanci nehodlá utápět peníze daňových poplatníků. Do Saabu odmítá dále investovat i mateřský koncern General Motors (GM), který má dost problémů sám se sebou. Nic se tak nemění na soudní ochraně před věřiteli, o kterou firma požádala již koncem minulého týdne.

Znamená to, že Saab, alespoň v dnešní podobě, končí? Zatím nikoli, automobilka chce využít ochrany před věřiteli k nalezení restrukturalizačního plánu, který by umožnil firmě volně dýchat a dále vyrábět ve Švédsku. Chce se také vymanit z područí skomírajícího amerického koncernu. Jak, to zatím není jasné, více o konkrétních opatřeních Saabu se budeme dozvídat v následujících měsících.

Problémy Saabu jsou jasně viditelným důkazem úpadku GM, který může dále vyplašit již tak nedůvěřivé věřitele. V současné době se tak odborníci obávají dalších následků, hned druhý na řadě je rovněž předlužený německý Opel. „Poté co Saab požádal o soudní ochranu před věřiteli, sílí obavy z dominového efektu. Opel je pod velkým tlakem, neboť se ukazuje, že GM není schopen vstřebat dluhy svých evropských dceřinných firem,” komentoval situaci automobilový expert Ferdinand Dudenhöffer.

Opel již přiznal, že potřebuje doplnit kapitál o více jak 3 miliardy eur a žádá je po německé vládě. Ta se ale zdráhá takovou částku do Opelu investovat a to ani výměnou za majetkový podíl ve firmě, obává se, že by peníze beztak skončily v rukou GM. Vše tak záleží na dalších jednáních, kterých má být účastna i americká vláda. Za klíčový předpoklad poskytnutí jakékoli pomoci je přitom považováno předložení důvěryhodného ozdravného plánu ze strany Opelu. Vzhledem k tomu, že Opel v Německu zaměstnává přes 50 tisíc lidí očekáváme, že politické zájmy německé vládnoucí garnitury převáží nad zdravým rozumem a potřebné peníze od státu se do Opelu tou či onou cestou dostanou...

Opel Astra 1.6
Rok výroby: 2000
Stav: 166 254 km
Cena: 25 000 Kč
Opel Astra 1.7
Rok výroby: 2009
Stav: 132 330 km
Cena: 75 000 Kč
Opel Astra 1.9
Rok výroby: 2008
Stav: 152 734 km
Cena: 75 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 50 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků