Saab nakonec nedostane od vlády ani korunu, Opel má na kahánku

Včera jsme vás informovali o tom, že automobilka Saab dostane od Švédska formou půjček či přímých dotací přes 3 miliardy dolarů, které by ji měly pomoci při boji se současnou nelichotivou ekonomickou situací.

Jednání mezi Saabem a švédskou vládou ale nakonec zkrachovala, když ze Stockholmu přišla zpráva, že ve firmě s pouze 4 000 zaměstnanci nehodlá utápět peníze daňových poplatníků. Do Saabu odmítá dále investovat i mateřský koncern General Motors (GM), který má dost problémů sám se sebou. Nic se tak nemění na soudní ochraně před věřiteli, o kterou firma požádala již koncem minulého týdne.

Znamená to, že Saab, alespoň v dnešní podobě, končí? Zatím nikoli, automobilka chce využít ochrany před věřiteli k nalezení restrukturalizačního plánu, který by umožnil firmě volně dýchat a dále vyrábět ve Švédsku. Chce se také vymanit z područí skomírajícího amerického koncernu. Jak, to zatím není jasné, více o konkrétních opatřeních Saabu se budeme dozvídat v následujících měsících.

Problémy Saabu jsou jasně viditelným důkazem úpadku GM, který může dále vyplašit již tak nedůvěřivé věřitele. V současné době se tak odborníci obávají dalších následků, hned druhý na řadě je rovněž předlužený německý Opel. „Poté co Saab požádal o soudní ochranu před věřiteli, sílí obavy z dominového efektu. Opel je pod velkým tlakem, neboť se ukazuje, že GM není schopen vstřebat dluhy svých evropských dceřinných firem,” komentoval situaci automobilový expert Ferdinand Dudenhöffer.

Opel již přiznal, že potřebuje doplnit kapitál o více jak 3 miliardy eur a žádá je po německé vládě. Ta se ale zdráhá takovou částku do Opelu investovat a to ani výměnou za majetkový podíl ve firmě, obává se, že by peníze beztak skončily v rukou GM. Vše tak záleží na dalších jednáních, kterých má být účastna i americká vláda. Za klíčový předpoklad poskytnutí jakékoli pomoci je přitom považováno předložení důvěryhodného ozdravného plánu ze strany Opelu. Vzhledem k tomu, že Opel v Německu zaměstnává přes 50 tisíc lidí očekáváme, že politické zájmy německé vládnoucí garnitury převáží nad zdravým rozumem a potřebné peníze od státu se do Opelu tou či onou cestou dostanou...

Opel Insignia 2
Rok výroby: 2009
Stav: 144 824 km
Cena: 160 000 Kč
Opel Astra 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 142 251 km
Cena: 60 000 Kč
Opel Movano 2.8
Rok výroby: 2001
Stav: 212 639 km
Cena: 60 000 Kč
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

včera | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků