Saab nakonec nedostane od vlády ani korunu, Opel má na kahánku

Včera jsme vás informovali o tom, že automobilka Saab dostane od Švédska formou půjček či přímých dotací přes 3 miliardy dolarů, které by ji měly pomoci při boji se současnou nelichotivou ekonomickou situací.

Jednání mezi Saabem a švédskou vládou ale nakonec zkrachovala, když ze Stockholmu přišla zpráva, že ve firmě s pouze 4 000 zaměstnanci nehodlá utápět peníze daňových poplatníků. Do Saabu odmítá dále investovat i mateřský koncern General Motors (GM), který má dost problémů sám se sebou. Nic se tak nemění na soudní ochraně před věřiteli, o kterou firma požádala již koncem minulého týdne.

Znamená to, že Saab, alespoň v dnešní podobě, končí? Zatím nikoli, automobilka chce využít ochrany před věřiteli k nalezení restrukturalizačního plánu, který by umožnil firmě volně dýchat a dále vyrábět ve Švédsku. Chce se také vymanit z područí skomírajícího amerického koncernu. Jak, to zatím není jasné, více o konkrétních opatřeních Saabu se budeme dozvídat v následujících měsících.

Problémy Saabu jsou jasně viditelným důkazem úpadku GM, který může dále vyplašit již tak nedůvěřivé věřitele. V současné době se tak odborníci obávají dalších následků, hned druhý na řadě je rovněž předlužený německý Opel. „Poté co Saab požádal o soudní ochranu před věřiteli, sílí obavy z dominového efektu. Opel je pod velkým tlakem, neboť se ukazuje, že GM není schopen vstřebat dluhy svých evropských dceřinných firem,” komentoval situaci automobilový expert Ferdinand Dudenhöffer.

Opel již přiznal, že potřebuje doplnit kapitál o více jak 3 miliardy eur a žádá je po německé vládě. Ta se ale zdráhá takovou částku do Opelu investovat a to ani výměnou za majetkový podíl ve firmě, obává se, že by peníze beztak skončily v rukou GM. Vše tak záleží na dalších jednáních, kterých má být účastna i americká vláda. Za klíčový předpoklad poskytnutí jakékoli pomoci je přitom považováno předložení důvěryhodného ozdravného plánu ze strany Opelu. Vzhledem k tomu, že Opel v Německu zaměstnává přes 50 tisíc lidí očekáváme, že politické zájmy německé vládnoucí garnitury převáží nad zdravým rozumem a potřebné peníze od státu se do Opelu tou či onou cestou dostanou...

Opel Insignia 2
Rok výroby: 2009
Stav: 144 824 km
Cena: 160 000 Kč
Opel Astra 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 142 251 km
Cena: 60 000 Kč
Opel Astra 1.6
Rok výroby: 2000
Stav: 166 254 km
Cena: 25 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků