Saab nakonec nedostane od vlády ani korunu, Opel má na kahánku

Včera jsme vás informovali o tom, že automobilka Saab dostane od Švédska formou půjček či přímých dotací přes 3 miliardy dolarů, které by ji měly pomoci při boji se současnou nelichotivou ekonomickou situací.

Jednání mezi Saabem a švédskou vládou ale nakonec zkrachovala, když ze Stockholmu přišla zpráva, že ve firmě s pouze 4 000 zaměstnanci nehodlá utápět peníze daňových poplatníků. Do Saabu odmítá dále investovat i mateřský koncern General Motors (GM), který má dost problémů sám se sebou. Nic se tak nemění na soudní ochraně před věřiteli, o kterou firma požádala již koncem minulého týdne.

Znamená to, že Saab, alespoň v dnešní podobě, končí? Zatím nikoli, automobilka chce využít ochrany před věřiteli k nalezení restrukturalizačního plánu, který by umožnil firmě volně dýchat a dále vyrábět ve Švédsku. Chce se také vymanit z područí skomírajícího amerického koncernu. Jak, to zatím není jasné, více o konkrétních opatřeních Saabu se budeme dozvídat v následujících měsících.

Problémy Saabu jsou jasně viditelným důkazem úpadku GM, který může dále vyplašit již tak nedůvěřivé věřitele. V současné době se tak odborníci obávají dalších následků, hned druhý na řadě je rovněž předlužený německý Opel. „Poté co Saab požádal o soudní ochranu před věřiteli, sílí obavy z dominového efektu. Opel je pod velkým tlakem, neboť se ukazuje, že GM není schopen vstřebat dluhy svých evropských dceřinných firem,” komentoval situaci automobilový expert Ferdinand Dudenhöffer.

Opel již přiznal, že potřebuje doplnit kapitál o více jak 3 miliardy eur a žádá je po německé vládě. Ta se ale zdráhá takovou částku do Opelu investovat a to ani výměnou za majetkový podíl ve firmě, obává se, že by peníze beztak skončily v rukou GM. Vše tak záleží na dalších jednáních, kterých má být účastna i americká vláda. Za klíčový předpoklad poskytnutí jakékoli pomoci je přitom považováno předložení důvěryhodného ozdravného plánu ze strany Opelu. Vzhledem k tomu, že Opel v Německu zaměstnává přes 50 tisíc lidí očekáváme, že politické zájmy německé vládnoucí garnitury převáží nad zdravým rozumem a potřebné peníze od státu se do Opelu tou či onou cestou dostanou...

Opel Astra 1.6
Rok výroby: 2000
Stav: 166 254 km
Cena: 25 000 Kč
Opel Corsa 1.248
Rok výroby: 2007
Stav: 146 051 km
Cena: 45 000 Kč
Opel Zafira 1.956
Rok výroby: 2012
Stav: 98 717 km
Cena: 229 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků