Saab ke svému rozletu vypustil svůj PhoeniX

Ženevskému stánku automobilky Saab dominuje rozmáchlá studie PhoeniX naznačující budoucnost připravovaných modelů.

Ani facelift řady 9-3, ani omezená série 9-3 Convertible Independence, ani kombík odvozený z nové generace 9-5. Skutečným klenotem expozice Saabu se stává nová studie PhoeniX, jež stanula na podvozku budoucí generace modelu 9-3 a je dílem týmu nového šéfdesignéra značky Saab Jasona Castrioty. PhoeniX představuje nový styl nazývaný jako „aeromotional“, jehož úkolem je „vizuální ztvárnění principů aerodynamiky“. Jde o sportovní kupé, jež se vyznačuje řadou specifických a originálních rysů (pokud je něco takového v dnešní době ještě možné) včetně křidélek po stranách zadních sloupků a prosklené střechy připomínající v obou případech leteckou historii Saabu. Příď pak představuje novou interpretaci tradiční třídílné masky a mohutnou kapotu, které se údajně již brzy stanou novými poznávacími znaky sériových Saabů.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Aeromotional“, to zní hrdě; pravdou je, že nová studie PhoeniX disponuje skutečně dosti kapkovitým profilem. Navíc protažené zadní okno připomíná vůbec první „Ursaab“, zatímco ostře seříznutá záď vzdává hold pozoruhodným sportovním vozům Saab Sonett vyráběným v letech 1956 až 1974. Saab PhoeniX údajně disponuje koeficientem odporu vzduchu jen 0,25, k interiéru s konfigurací sedadel 2+2 je přístup skrze vzhůru výklopný pár bočních dveří. Na palubě najdeme kromě jiného především nový komunikační soustavu Saab IQon a specificky orientovanou palubní desku směřovanou na řidiče. IQon využívá operačního systému Android od Gogolu a ovládá prakticky vše od rádia a sdílení „zábavy“ (tj. videa, hudba, atp.) přes navigaci a pevnou paměť až po stahování nových aplikací. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dost počítačů, zpátky k autům. O pohon studie Saab PhoeniX se stará soustava s elektrickým náhonem zadních kol a přední nápravou poháněnou zážehovým čtyřválcem s objemem 1,6 l, přeplňováním a výkonem 200 koní (147 kW), který bude podle všeho pocházet z dílen BMW. Elektromotor na zadní nápravě dává výkon 34 koní (25 kW), v rámci regenerativního brzdění pracuje jako generátor a napájen je kompaktními akumulátory. Celý systém Saab označuje eXWD a novému konceptu prý umožní dosáhnout průměrné spotřeby 5 l/100 km a emisí C02 o hmotnosti 119 g/km.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přesto má Saab PhoeniX zrychlit z klidu na 100 km/h za 5,9 s a dosáhnout rychlosti 250 km/h. Řidič může během jízdy volit z režimů Eco, Sport a Traction, jejichž zaměření je již podle názvů evidentní. Eco se soustředí na minimalizaci provozních nákladů a emisí CO2, Sport zajistí co nejlepší využití dynamického potenciálu celé soustavy a Traction pomůže v náročnějších povětrnostních podmínkách.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 
 


 

BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 180 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 285 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků