Holandská společnost Spyker, výrobce malosériových sporotvních vozů, bude zřejmě tím, kdo nakonec s podporou firmy RMC Convers Group Holdings převezme legendární švédskou automobilku Saab. Minulý víkend o tom jednali zástupci vlastnického General Motors se Spykerem v Curychu. Tato možnost se navíc jeví ještě pravděpodobnější po posledních vyjádření šéfa GM Eda Whitacera, který řekl, že Spyker je posledním reálným zájemcem o automobilku a buď to bude on, kdo ji do konce roku získá, nebo GM Saab zkrátka zavře.
Zájem o značku Saab byl přitom za daných podmínek docela velký, ve hře byly i firmy Renco Group miliardáře Iry Rennerta a americká Merbanco z Wyomingu, přičemž Koenigsegg i přes svoji předchozí dohodu s GM nakonec z dohadování vycouval. O firmu jako celek tak dnes stojí jen Spyker, zbylí „lovci” by se ale rádi přiživili alespoň na aktivech firmy. Čínská společnost BAIC např. nedávno koupila práva na výrobu modelů 9-3 a 9-5 předchozích generací.
Ale zpátky ke Spykeru. Jeho paradoxní předností je, že jen těžko bude moci objemy produkce Saabů konkurovat zbývajícím akvizicím GM. Spyker a Saab by si rovněž mohly pomoci ve svých nelichotivých výsledcích s ohledem na snižování vývojových a výrobních nákladů. Spyker se totiž do černých čísel nedostal od svého vzniku v roce 2004 a Saab se chystá uvést svůj první nový model za posledních sedm let. Dobrá partička, nemyslíte?
Saab je původem švédská automobilka. Saab byl divizí firmy Svenska Aeroplan vyrábějící zbraně. Ta vznikla v roce 1937 a první automobil opustil linku v roce 1944. V roce 1969 se Saab spojil se značkou Scania.
Momentálně Saab vlastní společnost National Electric Vehicles Sweden, ale nemá právo užívat jméno a logo Saabu, proto se vozidla od roku 2012 již nevyrábí.