Saab: dějiny severské legendy (3. díl)

Do třetice a naposledy zavzpomínáme na dějiny slavné švédské automobilky Saab, jejíž dny jsou možná již definitivně sečteny.
Seznam kapitol
  1. Sonett poprvé, Pokus s Formulí Junior
  2. Sasonova Catherina neuspěla, MFI 13: lepší varianta, Návrat Sonettu

Minulou neděli jsme se ve druhém pokračování našeho malého seriálu o historii automobilky Saab se dostali takřka do současnosti. Přesto se do Trollhattanu ještě jednou vrátíme, abychom si připomněli především některé ze sportovních modelů Saab.

Zajímavosti | Retro | Technika | Život řidiče | Fascinace | Kombi | Cestování | Saab

Saab: dějiny severské legendy (1. díl)

Ačkoli se Saabu ve sportovních podnicích dařilo, bylo hned zpočátku jasné, že opravdových úspěchů bude možno dosáhnout s vozem třídy GT podle regulí platných v padesátých letech.

Zajímavosti | Retro | Technika | Život řidiče | Fascinace | Cestování | Saab

Saab: dějiny severské legendy (2. díl)

Sonett poprvé

Také z tohoto důvodu se na stockholmském autosalonu v roce 1956 představil prototyp Saab Sonett Super Sport (I). Původně vznikal jako soukromá iniciativa konstruktéra Rolfa Melldeho, když se o ní ale dozvěděli vedoucí pracovníci, byl Melose se skupinou pomocníků pověřen prací na prototypu oficiálně. Ovšem pouze ve volném čase a za branami automobilky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Saab Sonett Super Sport: jeden z šesti vyrobených prototypů (1956)

Hliníkový skelet karosérie vozu byl typu monokok a spojovala lehkost s tuhostí. Není překvapením, že se před přední nápravou vozu ukrýval běžný tříválec z typu 93 s objemem 748 cm3. Pohonné ústrojí bylo ale otočeno o 180 stupňů, takže se převodovka nacházela před motorem. Výkon motoru byl zvýšen z 33 na 57,5 koní (z 24 na 42 kW).

Linie vozu navrhnul osobně Sixten Sason a povrchové díly karosérie byly vyrobeny z plastu zpevněného skelnými vlákny, což bylo v té době činem poměrně průkopnickým. Plně vystrojený vůz vážil jen půl tuny, takže není divu, že vynikal dynamickými vlastnostmi a i přes použití třístupňové, veskrze konvenční převodovky dosahoval rychlosti 160 km/h.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Některé z vozů Saab Sonett se účastnily také menších sportovních podniků
 

Pokus s Formulí Junior

Pro rok 1959 vznikla Formule Junior se záměrem vychovávat mladé generace budoucích závodníků. Předpisy byly celkem volné, ovšem motor musel pocházet ze sériového vozu a jeho zásadní úpravy nebyly povoleny. Řada vozů vznikala (tak jako v Československu) v soukromých garážích takřka na koleně a je jasné, že většina z nich na vítězné jízdy nárok neměla.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Saab: sportovní monoposty Saab pro Formuli Junior trpěly nízkým výkonem a přetíženou přídí
 

Přesto Formule Junior vytvořila podmínky pro vznik poloprofesionálních dílen, z nichž vzešly třeba firmy Lola, Cooper, Lotus, Elva nebo Osca. V té době se skupina nadšenců kolem vozů Saab rozhodla postavit monoposty s typickými sériovými dvoudobými tříválci, ačkoli byl jejich objem hluboko pod hranicí 1 100 cm3. Postavili prototyp jednomístného závodního vozu, jenž samozřejmě disponoval pohonem předních kol.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Největších sportovních úspěchů dosáhla značka Saab s modelem 93 a pilotem Erikem Carlssonem. Snímek uprostřed pochází z roku 1957, ten vpravo je o dva roky novější a Carlsson je na něm zachycen spolu s jezdcem Mariem Pavonim. 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Erik Carlsson po svém vítězství na britské RAC Rallye v roce 1960 a na oslavě tohoto úspěchu o půl století později
Následující kapitola
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 50 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků