Saab: dějiny severské legendy (3. díl)

Do třetice a naposledy zavzpomínáme na dějiny slavné švédské automobilky Saab, jejíž dny jsou možná již definitivně sečteny.
Seznam kapitol
  1. Sonett poprvé, Pokus s Formulí Junior
  2. Sasonova Catherina neuspěla, MFI 13: lepší varianta, Návrat Sonettu

Minulou neděli jsme se ve druhém pokračování našeho malého seriálu o historii automobilky Saab se dostali takřka do současnosti. Přesto se do Trollhattanu ještě jednou vrátíme, abychom si připomněli především některé ze sportovních modelů Saab.

Retro | Zajímavosti | Život řidiče | Technika | Kombi | Fascinace | Cestování | Saab

Saab: dějiny severské legendy (1. díl)

Ačkoli se Saabu ve sportovních podnicích dařilo, bylo hned zpočátku jasné, že opravdových úspěchů bude možno dosáhnout s vozem třídy GT podle regulí platných v padesátých letech.

Retro | Zajímavosti | Život řidiče | Technika | Fascinace | Cestování | Saab

Saab: dějiny severské legendy (2. díl)

Sonett poprvé

Také z tohoto důvodu se na stockholmském autosalonu v roce 1956 představil prototyp Saab Sonett Super Sport (I). Původně vznikal jako soukromá iniciativa konstruktéra Rolfa Melldeho, když se o ní ale dozvěděli vedoucí pracovníci, byl Melose se skupinou pomocníků pověřen prací na prototypu oficiálně. Ovšem pouze ve volném čase a za branami automobilky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Saab Sonett Super Sport: jeden z šesti vyrobených prototypů (1956)

Hliníkový skelet karosérie vozu byl typu monokok a spojovala lehkost s tuhostí. Není překvapením, že se před přední nápravou vozu ukrýval běžný tříválec z typu 93 s objemem 748 cm3. Pohonné ústrojí bylo ale otočeno o 180 stupňů, takže se převodovka nacházela před motorem. Výkon motoru byl zvýšen z 33 na 57,5 koní (z 24 na 42 kW).

Linie vozu navrhnul osobně Sixten Sason a povrchové díly karosérie byly vyrobeny z plastu zpevněného skelnými vlákny, což bylo v té době činem poměrně průkopnickým. Plně vystrojený vůz vážil jen půl tuny, takže není divu, že vynikal dynamickými vlastnostmi a i přes použití třístupňové, veskrze konvenční převodovky dosahoval rychlosti 160 km/h.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Některé z vozů Saab Sonett se účastnily také menších sportovních podniků
 

Pokus s Formulí Junior

Pro rok 1959 vznikla Formule Junior se záměrem vychovávat mladé generace budoucích závodníků. Předpisy byly celkem volné, ovšem motor musel pocházet ze sériového vozu a jeho zásadní úpravy nebyly povoleny. Řada vozů vznikala (tak jako v Československu) v soukromých garážích takřka na koleně a je jasné, že většina z nich na vítězné jízdy nárok neměla.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Saab: sportovní monoposty Saab pro Formuli Junior trpěly nízkým výkonem a přetíženou přídí
 

Přesto Formule Junior vytvořila podmínky pro vznik poloprofesionálních dílen, z nichž vzešly třeba firmy Lola, Cooper, Lotus, Elva nebo Osca. V té době se skupina nadšenců kolem vozů Saab rozhodla postavit monoposty s typickými sériovými dvoudobými tříválci, ačkoli byl jejich objem hluboko pod hranicí 1 100 cm3. Postavili prototyp jednomístného závodního vozu, jenž samozřejmě disponoval pohonem předních kol.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Největších sportovních úspěchů dosáhla značka Saab s modelem 93 a pilotem Erikem Carlssonem. Snímek uprostřed pochází z roku 1957, ten vpravo je o dva roky novější a Carlsson je na něm zachycen spolu s jezdcem Mariem Pavonim. 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Erik Carlsson po svém vítězství na britské RAC Rallye v roce 1960 a na oslavě tohoto úspěchu o půl století později
Následující kapitola
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků