36
Fotogalerie

Saab: dějiny severské legendy (2. díl)

Kapitoly článku:


Saab 99 Turbo: „foukaná premiéra“

Na frankfurtském autosalonu se 13. září roku 1977 představil vůz, který po technické stránce výrazně zasáhl do automobilových dějin: Saab 99 Turbo. Jeho dvoulitrový čtyřválec, doplněný lehkým výfukovým dmychadlem, dával ve své první verzi 145 koní (107 kW) a vozu umožnil zrychlit z 0 na 100 km/h za 8,9 s a dosáhnout rychlosti téměř 200 km/h.

Saab 99 Turbo 1977 1.jpgSaab 99 Turbo 1977 2.jpgSaab 99 Turbo 1977 4.jpg
Saab 99 Turbo 1977 3.jpgSaab 99 Turbo 1977 5.jpgSaab 99 Turbo 1977 6.jpgSaab 99 Turbo 1977 7.jpg
Saab 99 Turbo, 1977

Hlavním posláním nové jednotky bylo zlepšit akceleraci s ohledem na bezpečnější předjíždění v rámci posílení aktivní bezpečnosti. Aby nedošlo ke zvýšení spotřeby paliva, nepracovalo dmychadlo stále: do plnění motoru zasáhlo teprve při sešlápnutí plynového pedálu k podlaze, tedy v průměru jen 15% provozního času. Saab neponechal nic náhodě. Jen testy na silnici trvaly déle než půl roku.

Saab 900

Ve stejné době byly výrazně zpřísněny požadavky amerických úřadů na pasivní bezpečnost. U Saabu zjistili, že by jim po drobných úpravách vyhověl i stávající model 99, ale zároveň pocítili nutnost uvést na trh výrazněji přepracovaný model. Tak se zrodil Saab 900, zčásti zcela nový, zčásti vycházející z typu 99. Základní pětidvéřový hatchback byl v porovnání s „devětadevadesátkou“ o 120 mm delší a rozvor náprav narostl o 50 mm.

Saab 900 1984 3.JPGSaab 900 1984 1.jpgSaab 900 1984 2.jpg
Saab 900 v původní a faceliftované podobě

Pod malou mřížkou uloženou vpravo na kapotě se ukrývala další převratná inovace: filtr ventilace interiéru, jenž před vstupem k posádce zachycoval prach, pyl a některé bakterie. Toto velmi příjemné opatření pro alergiky se přitom v osobních vozech začalo výrazněji uplatňovat teprve v polovině devadesátých let. K dispozici bylo několik motorů s výkony 100 až 145 koní (74 až 107 kW), vybavených karburátory, nebo vstřikováním.

Konec řady 96

Rok 1980 byl pro Saab významným. Po dvaceti letech se v lednu uzavřela historie modelu 96. V továrně Saab-Valmet ve finském Uusikaupunkki dohotovili závěrečnou sérii 300 těchto vozů. Všechny měly světle modrý metalizovaný lak, komfortní čalounění a litá kola. Poslední vyrobený vůz, s pořadovým číslem 730 607 (celkový počet do té doby vyrobených Saabů řad 92, 93, 95 a 96), osobně odvezl Erik Carlsson do firemního muzea v Trollhättanu.

Z popudu vedení pobočky koncernu Saab-Scania v USA vyvinuli ve Švédsku pod vedením Björna Envalla dvoudvéřový kabriolet na bázi typu 900. Ten byl v roce 1984 faceliftován. Stále mu zůstalo poměrně kolmé čelní sklo, ale příď i záď byly výrazně uhlazeny, přičemž přibyly teleskopické nárazníky a přední i zadní světlomety byly včetně blinkrů poprvé zcela zapuštěny do kontur karosérie.

Saab 900 Turbo 16S 1984 1.jpgSaab 900 Turbo 16S 1984 2.jpgSaab 900 Turbo 16S 1984 3.jpg
Saab 900 Turbo 16S, 1984

Střechy pro kabriolety vyráběla společnost American Sunroof Company. Mezi předními reflektory se navíc objevila rozměrná chromovaná maska, jež v modifikované podobě zdobí vozy Saab dodnes. Zároveň byly postupně zdokonalovány pohonné jednotky a objevil se přeplňovaný „dvoulitr“ vybavený technikou čtyř ventilů na válec, označovaný Turbo 16.

Saab 9000

V květnu roku 1985 vstoupil Saab poprvé do segmentu vyšší střední třídy, když představil svůj model 9000. Vzniknul ze spolupráce s koncernem Fiat, jenž platformu a skelet použil pro vozy Fiat Croma, Alfa Romeo 164 a Lancia Thema. Saab se od nich lišil použitím jiné zadní nápravy, vlastních motorů a luxusně vybaveným interiérem. Tandem 900 – 9000 pokračoval ve šlépějích svých předchůdců, takže se jednalo o auta technicky originální, mimořádně spolehlivá, bezpečná a často i velmi rychlá.

Saab 9000 1985 1.jpgSaab 9000 1985 2.jpgSaab 9000 1985 3.jpg
Saab 9000: vstup Saabu do střední třídy

Na sklonku devadesátých let se však výrazně začal projevovat nový majoritní vlastník General Motors. Ten pod kapoty modelů 9-3 a 9-5 přinesl vznětové motory z Opelů a soudobé Saaby přišly o většinu své exkluzivity. A jak to bylo se Saaby dál? Počkejte si na příští neděli, kdy příběh Saabu dovyprávíme až do hořkého konce. 

Saab

Saab je původem švédská automobilka. Saab byl divizí firmy Svenska Aeroplan vyrábějící zbraně. Ta vznikla v roce 1937 a první automobil opustil linku v roce 1944. V roce 1969 se Saab spojil se značkou Scania.

Momentálně Saab vlastní společnost National Electric Vehicles Sweden, ale nemá právo užívat jméno a logo Saabu, proto se vozidla od roku 2012 již nevyrábí.

Doporučujeme

Články odjinud