36
Fotogalerie

Saab: dějiny severské legendy (2. díl)

Kapitoly článku:


Saab 99 nastupuje

V roce 1964 započaly první hrubé konstrukční práce na zcela novém, větším voze. 2. dubna téhož roku dostal projekt zelenou a krycí název Gudmund. Vývoj pokračoval pod vedením Gustafa Sperra rychle, takže nový podvozek se ve formě prototypu Toad, představeném v minulé části našeho seriálu, proháněl silnicemi již v roce 1966. 5. června 1967, pouhých pět měsíců před plánovaným zahájením prodeje, osadili u Saabu podvozek první karosérií nového modelu 99.

Saab 99 Toad.jpgSaab 99 Daihatsu 1.jpgSaab 99 Daihatsu 2.jpg
Toad, "mula" pro zkoušení podovzku připravované řady 99, a jeden z prvních prototypů pro jízdní zkoušky v běžném provozu, který byl pro maskování opatřen nápisy Daihatsu

Utajené práce probíhaly ve starém hangáru přezdívaném „zimní palác“, protože bílý nátěr stropu se odprýskával a průběžně odpadával na stroje i pracovníky. Vznikla série padesáti prototypů, které se svými posádkami ihned vyrazily k jízdním zkouškám v nejrozmanitějších provozních podmínkách, především na severu Švédska a ve východní Evropě, kde hrozila jen minimální pozornost zvídavých žurnalistů.

K zajištění anonymity během testů byly některé z vozů opatřeny nápisy Daihatsu. O existenci této japonské automobilky tehdy věděli pouze někteří odborníci, navíc takřka nikdo z nich neznal její výrobky. V celém Švédsku dokonce tehdy nebylo registrováno jediné auto této značky! Toto maskování se ukázalo jako naprosto účinné. Část z prototypů zatím procházela náročnými testy v prostorách automobilky.

Saab 99 1968 1.jpgSaab 99 1968 2.jpgSaab 99 1968 3.jpg
Saab 99, 1968

V jednom z hangárů jezdil jeden z nich vysokou rychlostí a bez přestání stále dokola, aby se prověřila výdrž poloos a kloubů. A tehdy došlo k první havárii Saabu 99. V jednu chvíli se uvolnilo řízení a rozjetý neovladatelný vůz proletěl stěnou hangáru ven... Celkem „stál“ vývoj nového modelu více než 400 000 hodin vývojových prací.

Velká premiéra

Dne 22. listopadu 1967 byl vůz oficiálně představen jako Saab 99 na tiskové konferenci ve Stockholmu. K zákazníkům se však první vozy dostaly teprve více než rok nato. Mezi tím dostali vybraní zákazníci možnost omezený počet vozů si koupit, užívat je pod dozorem techniků Saabu a podávat zodpovědná hlášení. Řada z jejich podnětů byla akceptována a objevila se ve skutečné sérii.

Saab 99 1968 4.jpgSaab 99 1968 5.jpgSaab 99 1968 6.jpg
Saab 99

Nový vůz byl dodáván v červené, bílé, modré, zelené, černé a krémové barvě, k dispozici však byla pouze dvoudvéřová čtyřmístná karosérie a jediný, zážehový motor s objemem 1 709 cm3, rozvodem OHC, jedním karburátorem a výkonem 80 koní (59 kW). Novinkou bylo použití kotoučových brzd na všech kolech.

Podobně jako pozdější řada 9000, ani Saab 99 nebyl zvenčí nijak přehnaně rozměrný, ale uvnitř nabízel dosti objemný interiér. Originální a líbivý vzhled jej rázem pasoval mezi nejoblíbenější stroje švédských motoristů a mezi vyhledávané exoty na exportních trzích. Jen během roku 1969 vzniklo téměř 20 000 kusů. Zajímavostí prvních z nich byla instalace volnoběžky.

Praktický a spolehlivý

Saab prokázal svůj „severský svéráz“ také ve své modelové politice. Jak se záhy dozvíte, ve výrobě často zůstávalo souběžně několik generací podobného typu, v numerickém značení řad přitom neplatila posloupnost, jindy byla novinka vyvíjena nikoli na bázi posledního, ale předposledního modelu. To byl i případ verze 98, jež však i přes slibné začátky nepřekročila stádium prototypu.

Ačkoli v první polovině sedmdesátých let Saab s úspěchem vyráběl nový Saab 99, rozhodli se inženýři pod vedením Björna Envalla pro vývoj nového univerzálního modelu 98, jenž byl nakonec k výrobě připraven pro modelový rok 1974. Vycházel z třídveřového kombi 95, jehož původ však pozorujeme ještě v typu 93, představeného na sklonku roku 1955.

Saab 98 1.jpgSaab 98 3.jpgSaab 98 2.jpg
Saab 98 stádium prototypu nepřekonal

Saab 98 se vyznačoval karosérií s elegantní zádí, jež v sobě rovnoměrně propojovala charakter hatchbacku, kombi a kupé. Do výroby se však nedostal, neboť Saab stále dobře prodával svůj model 95, jenž byl sice poněkud hranatější, ale podstatně praktičtější.

Saab

Saab je původem švédská automobilka. Saab byl divizí firmy Svenska Aeroplan vyrábějící zbraně. Ta vznikla v roce 1937 a první automobil opustil linku v roce 1944. V roce 1969 se Saab spojil se značkou Scania.

Momentálně Saab vlastní společnost National Electric Vehicles Sweden, ale nemá právo užívat jméno a logo Saabu, proto se vozidla od roku 2012 již nevyrábí.

Doporučujeme

Články odjinud