Saab: dějiny severské legendy (2. díl)

Pokračujeme v našem malém seriálu o historii automobilky Saab. Dostaneme se až do osmdesátých let k typu 9000.
Seznam kapitol
  1. Sportovní pokusy s řadou 93, Monte Carlo
  2. Saab 99 nastupuje, Velká premiéra, Praktický a spolehlivý
  3. Saab 99 Turbo: „foukaná premiéra“, Saab 900, Konec řady 96, Saab 9000

Také uplynulý týden se o budoucnosti značky Saab, jež se nyní nachází v bankrotu, hovořilo. Nejdůležitější zprávou je, že cenné značkové muzeum v Trollhattanu se rozprodávat nebude, neboť je jako celek vyplatilo město Trollhattan spolu s dalšími investory. Zároveň se objevují zvěsti o nových zájemcích o koupi značky jako takové, nicméně podobných zpráv zde již byla řada, takže si raději počkejme, jak to dopadne.

Zajímavosti | Retro | Život řidiče | Technika | Kombi | Fascinace | Cestování | Saab

Saab: dějiny severské legendy (1. díl)

V úvodním díle našeho malého seriálu k historii Saabu jsme se věnovali úplným počátkům automobilové výroby a dospěli jsme až k chystané premiéře do značné míry přelomového modelu Saab 99. Než se k němu ale dostaneme, zmíním ještě několik zajímavých sériových edicí vozů postavených vesměs na bázi staršího typu 93.

Sportovní pokusy s řadou 93

V padesátých letech se nebáli konstruktéři experimentů, přičemž podobně na tom byli u Saabu. Tamní inženýři se rozhodli zbavit vůz typu 93 přebytečné zátěže a stvořili monstrum. Pod jeho kapotu příčně vestavěli dva upravené tříválce z modelu 93, takže vznikl dvoutaktní šestiválec s objemem 1,5 l a výkonem vysoko přes 100 koní (74 kW). Záměrem bylo postavit stroj, jenž by pokořil platný rychlostní rekord v této objemové třídě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Saab 93: dvoumotorový prototyp

Tato bestie na letišti v Såtenäs skutečně dosáhla rychlosti 196 km/h, ale neprávoplatně. Přítomni nebyli nezávislí komisaři a rychlosti bylo dosaženo pouze v jednom směru. Vůz se později sporadicky objevoval při různých příležitostech, ale celkově toho moc nenajezdil. Ačkoli se jeho jízdní vlastnosti jevily jako znamenité, největším problémem se ukázala být poddimenzovaná převodovka.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Saab 93 Granturismo, 1958

Pro homologaci sportovních vozů podle nových předpisů z roku 1956 vznikla dvě léta nato série k silničnímu provozu určených Saabů s označením 750 Granturismo. Od běžných zástupců řady 93 se zvenčí lišily dvěma širokými chromovanými pásy na bocích karosérie, přídavnými světlomety a výkonem zvýšeným z 38 na 50 (z 28 na 37 kW), s dodatečnou sadou modifikací dokonce až na 57 koní (42 kW).

Monte Carlo

Uvnitř se tyto vozy vyznačoval sportovním tříramenným volantem, otáčkoměrem, upravenými předními sedadly (tvarovanými podle míry závodníka Erika Carlssona) a opěrkou hlavy na opěradle spolujezdce. Granturismo se představilo na autosalonu v New Yorku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Saab 850 MonteCarlo

Na základě modernizované řady 96 se pak v roce 1960 objevil model 750 GT, vybavený sice starým motorem, ale již novou čtyřstupňovou převodovkou. O dva roky později následoval Saab Sport s tříkarburátorovým motorem o objemu 841 cm3 a výkonem 52 koní (38 kW). Jeho zajímavostí bylo oddělené mazání se zvláštní olejovou nádržkou a možností tankovat čistý benzín.

V roce 1965 výkon narostl o tří koně a v roce 1966 byl představen Saab MonteCarlo 850 jako pocta úspěchům Erika Carlssona v této soutěži. V posledním roce výroby (1968) byla produkována řada MonteCarlo V4.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Sportovní pokusy s řadou 93, Monte Carlo
  2. Saab 99 nastupuje, Velká premiéra, Praktický a spolehlivý
  3. Saab 99 Turbo: „foukaná premiéra“, Saab 900, Konec řady 96, Saab 9000
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků