Saab: dějiny severské legendy (2. díl)

Pokračujeme v našem malém seriálu o historii automobilky Saab. Dostaneme se až do osmdesátých let k typu 9000.
Seznam kapitol
  1. Sportovní pokusy s řadou 93, Monte Carlo
  2. Saab 99 nastupuje, Velká premiéra, Praktický a spolehlivý
  3. Saab 99 Turbo: „foukaná premiéra“, Saab 900, Konec řady 96, Saab 9000

Také uplynulý týden se o budoucnosti značky Saab, jež se nyní nachází v bankrotu, hovořilo. Nejdůležitější zprávou je, že cenné značkové muzeum v Trollhattanu se rozprodávat nebude, neboť je jako celek vyplatilo město Trollhattan spolu s dalšími investory. Zároveň se objevují zvěsti o nových zájemcích o koupi značky jako takové, nicméně podobných zpráv zde již byla řada, takže si raději počkejme, jak to dopadne.

Retro | Zajímavosti | Život řidiče | Technika | Kombi | Fascinace | Cestování | Saab

Saab: dějiny severské legendy (1. díl)

V úvodním díle našeho malého seriálu k historii Saabu jsme se věnovali úplným počátkům automobilové výroby a dospěli jsme až k chystané premiéře do značné míry přelomového modelu Saab 99. Než se k němu ale dostaneme, zmíním ještě několik zajímavých sériových edicí vozů postavených vesměs na bázi staršího typu 93.

Sportovní pokusy s řadou 93

V padesátých letech se nebáli konstruktéři experimentů, přičemž podobně na tom byli u Saabu. Tamní inženýři se rozhodli zbavit vůz typu 93 přebytečné zátěže a stvořili monstrum. Pod jeho kapotu příčně vestavěli dva upravené tříválce z modelu 93, takže vznikl dvoutaktní šestiválec s objemem 1,5 l a výkonem vysoko přes 100 koní (74 kW). Záměrem bylo postavit stroj, jenž by pokořil platný rychlostní rekord v této objemové třídě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Saab 93: dvoumotorový prototyp

Tato bestie na letišti v Såtenäs skutečně dosáhla rychlosti 196 km/h, ale neprávoplatně. Přítomni nebyli nezávislí komisaři a rychlosti bylo dosaženo pouze v jednom směru. Vůz se později sporadicky objevoval při různých příležitostech, ale celkově toho moc nenajezdil. Ačkoli se jeho jízdní vlastnosti jevily jako znamenité, největším problémem se ukázala být poddimenzovaná převodovka.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Saab 93 Granturismo, 1958

Pro homologaci sportovních vozů podle nových předpisů z roku 1956 vznikla dvě léta nato série k silničnímu provozu určených Saabů s označením 750 Granturismo. Od běžných zástupců řady 93 se zvenčí lišily dvěma širokými chromovanými pásy na bocích karosérie, přídavnými světlomety a výkonem zvýšeným z 38 na 50 (z 28 na 37 kW), s dodatečnou sadou modifikací dokonce až na 57 koní (42 kW).

Monte Carlo

Uvnitř se tyto vozy vyznačoval sportovním tříramenným volantem, otáčkoměrem, upravenými předními sedadly (tvarovanými podle míry závodníka Erika Carlssona) a opěrkou hlavy na opěradle spolujezdce. Granturismo se představilo na autosalonu v New Yorku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Saab 850 MonteCarlo

Na základě modernizované řady 96 se pak v roce 1960 objevil model 750 GT, vybavený sice starým motorem, ale již novou čtyřstupňovou převodovkou. O dva roky později následoval Saab Sport s tříkarburátorovým motorem o objemu 841 cm3 a výkonem 52 koní (38 kW). Jeho zajímavostí bylo oddělené mazání se zvláštní olejovou nádržkou a možností tankovat čistý benzín.

V roce 1965 výkon narostl o tří koně a v roce 1966 byl představen Saab MonteCarlo 850 jako pocta úspěchům Erika Carlssona v této soutěži. V posledním roce výroby (1968) byla produkována řada MonteCarlo V4.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Sportovní pokusy s řadou 93, Monte Carlo
  2. Saab 99 nastupuje, Velká premiéra, Praktický a spolehlivý
  3. Saab 99 Turbo: „foukaná premiéra“, Saab 900, Konec řady 96, Saab 9000
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

včera | Stanislav Kolman | 45 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků