40
Fotogalerie

Saab: dějiny severské legendy (1. díl)

Kapitoly článku:


Modernizace a model Saab 92B

Koncem roku 1952 byl model 92 modernizován a přeznačen na 92B. Záď dostala větší okno, ale především víko pro přístup k zavazadlovému prostoru zvenčí (konečně!). Díky tomu bylo třeba přesunout hrdlo nádrže ze středu zádě do levého blatníku. Sedadla byla plněna pěnovou gumou, ta zadní bylo možno snadno demontovat pro větší prostor pro zavazadla a v nabídce se objevila řada odstínů laku, jenž byl nyní syntetický.

Saab 92B 1 1954.jpgSaab 92B 2 1954.jpgSaab 92B 3 1954.jpg
Saab 92B (1954)

V roce 1954 modernizace pokračovala, model 92B získal nový karburátor a novou zapalovací cívku, což při nezměněném objemu vedlo ke zvýšení výkonu na 28 koní (21 kW). Vůz dostal chromované dekorace karosérie a za příplatek bylo možno obdržet i střešní okno. Posledních 680 vozů tohoto typu bylo dohotoveno v roce 1955.

Hurá do závodů

Již z kraje existence automobilového oddělení společnosti Saab hrály významnou úlohu závody. Dokonce ještě než se rozběhla sériová výroba typu 92, tedy před prosincem 1949, se účastnily vozy Saab místních sportovních podniků v západním Švédsku. Hned měsíc po uvedení na trh vyrazily dvě posádky až na Rally Monte Carlo a dojely na 55., resp. 69. místě.

Saab Rallye 1950.jpgSaab Rallye 1963 2.jpgSaab Rallye 1963.jpg
Tovární Saaby v rukou Erika Carlssona dosáhly skvělých výsledků v různých závodech a soutěžích (na snímku vozy na Rallye Monte Carlo z let 1950 a 1963)

Ale zpět na běžné silnice. Další cestovní Saab dostal označení 93 a publiku byl představen v prosinci roku 1955 jako model 1956. Dostal nový, byť stále dvouválcový dvoutaktní motor o nezměněném objemu tři čtvrtě litru, ale s výkonem 33 koní (24 kW). Zásadní změnou byla jeho příčná instalace namísto dosud používané podélné. Torzní tyče na podvozku byly nahrazeny vinutými pružinami, přední náprava pak byla zcela nová a vůz byl opatřen již dvanáctivoltovou elektroinstalací.

Saab 93 1 1959.jpgSaab 93 2 1959.jpgSaab 93 3 1959.jpg
Saab 93 (1956)

Nová byl i převodovka, ale také ona si ponechala původní tři stupně. Standardní výbavou se staly bezdušové pneumatiky. O úpravu přídě se postaral Sixten Sason, v roce 1957, tedy před půlstoletím, pak byla zákazníkům nabídnuta automatická spojka Saxomat. Pozdější vozy, značené 93B, měly také blinkry místo výklopných šipek, jednodílné čelní okno nebo bezpečnostní pásy.

Modernizace typu 93 a další modely

V roce 1959 byly zvětšeny brzdové bubny, instalovány asymetrické světlomety či elektrický ostřikovač čelního skla. Typ 93F byl luxusním provedením s dveřmi zavěšenými vpředu. S modelem 93 měl Saab konečně vůz, s nímž mohl prorazit na exportních trzích. Nabízen byl třeba v USA, Španělsku či Portugalsku.

Saab 93F 1 1959.jpgSaab 93F 2 1959.jpgSaab 93F 3 1959.jpg
Saab 93F byl luxusní verzí řady 93 a poznáte jej podle biočních dveří zavěšených vpředu (1959)

Přesně deset let po náběhu sériové výroby automobilů zahájil Saab produkci dalšího typu, označeného 95. A kruh se nám uzavírá, dnešní produkty Saab se jmenují 9-3 a 9-5. „Pětadevadesátka“, třídveřový kombík, byla prazvláštním elixírem. Disponovala novým motorem s objemem 841 cm3, postaveným především pro připravovaný model 96, zatímco vpředu uložené dveře pocházely spolu s palubní deskou ještě z typu 93B.

Saab 95 1 1960.jpgSaab 95 2 1960.jpgSaab 95 3 1960.jpg
Saab 95: praktický kombík se vyráběl až do roku 1978 a vyvážel se i do USA

Na konci střechy se záhy objevila odtrhová hrana, jež měla za úkol směrovat turbulence za zádí vozu tak, aby nešpinily takřka vertikálně orientované zadní okno. Saab 95 byl univerzálním vozem, předznamenávajícím vznik dnešní kategorie MPV. Uvezl až půl tuny osob nebo nákladu, zavazadlový prostor se přitom mohl snadno stát místem pro usazení dalších pasažérů, takže byl vůz dokonce typován jako sedmimístný!

Během let se dočkal model Saab 95 podobných úprav jako model 96 a sedadel ze Saabu 99. Saab 95 se ve výrobě dožil roku 1978 a pro americký trh i mohutných, „osmimílových“ nárazníků a hranatých předních světlometů.

Saab

Saab je původem švédská automobilka. Saab byl divizí firmy Svenska Aeroplan vyrábějící zbraně. Ta vznikla v roce 1937 a první automobil opustil linku v roce 1944. V roce 1969 se Saab spojil se značkou Scania.

Momentálně Saab vlastní společnost National Electric Vehicles Sweden, ale nemá právo užívat jméno a logo Saabu, proto se vozidla od roku 2012 již nevyrábí.

Doporučujeme

Články odjinud