Saab: dějiny severské legendy (1. díl)

Dějiny značky Saab se zřejmě uzavřely. V automobilové produkci zanechala výraznou stopu a zaslouží sivzpomínku.
Seznam kapitol
  1. Prolog, Letecké začátky, Saab 92 – náběh výroby
  2. Modernizace a model Saab 92B, Hurá do závodů, Modernizace typu 93 a další modely
  3. Saab 96 a karavany nastupují, Zkoušky modelu 99 v utajení

Prolog

Nestává se často, aby skončila automobilka s tak pestrou a dlouhou minulostí, proto si ji nyní a v následujících dvou dílech připomeneme. Těžko bychom dnes asi hledali jinou evropskou automobilku, jež si téměř do konce dvacátého století, kdy ve výrobě vozů Saab začal sílit vliv velkosériové produkce koncernu General Motors, dokázala udržet svoji jedinečnost a exkluzivitu danou relativně nízkými výrobními počty.

Byznys | Saab

Saab: umírání za dlouhého dne

Automobilka Saab v jisté geograficky dané izolaci vyráběla vozidla, jež nebyla pro běžného řidiče nikterak nedostupná (v omezených počtech je prodával i československý Tuzex), zároveň však nabízela neobyčejné jízdní zážitky, mimořádnou spolehlivost a originální konstrukční prvky. Nyní se ale zdá, že všechny pokusy o její záchranu zkrachovaly. Ale kdo ví…

Zajímavosti | Retro | Byznys | Fascinace | Názory | Saab

Saab rozprodává unikátní vozy ze svého muzea

Letecké začátky

Na sklonku roku 1945 bylo na vedení letecké továrny Saab rozhodnuto spustit výrobu lehkého a robustního osobního vozu. O jeho představě měli konstruktéři společnosti poměrně jasné představy vycházející z dobového rozmachu dvoutaktních kompaktních automobilů s motorem nad přední poháněnou nápravou. Podle jistých informací jednali zástupci Saabu s československou automobilkou Aero, jejíž Minor přesně odpovídal švédským představám.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
"UrSaab", první prototyp automobilu značky Saab

Vzhledem k přístupu tehdejšího vedení letňanského podniku však byla jednání o spolupráci záhy ukončena. Pro první prototyp, připravovaný pod označením 92 (civilní projekty továrny měly čísla začínající devítkou), proto využíval techniky DKW. Konstrukční práce vedl Gunnar Ljungström a skici karosérie načrtnul mladý Sixten Sason. V lednu 1946 byl již připraven dřevěný model, jenž byl dále cizelován a takřka finální tvary byly na světě 15. dubna téhož roku.

Technické údaje: Saab 92

  • Rok 1949
  • Počet válců 2
  • Typ motoru • zdvihový objem dvoutaktní • 764 cm3
  • Vrtání • zdvih 80,0 mm • 76,0 mm
  • Stupeň komprese 6,6:1
  • Nejvyšší výkon 18 kW (25 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 3 800 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 55 Nm při 2 300 ot/min
  • Nejvyšší rychlost 105 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů manuální • 3 stupňů
  • Objem palivové nádrže 35 l
  • Hmotnost: pohotovostní 805 kg
  • Prům. spotřeba: komb. 7,9 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 470 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 180 mm • 1 180 mm
  • Rozměry: délka × šířka × výška 3 950 × 1 620 × 1 450 mm
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Saab 92: sériové provedení (1950)

Všechny tři vozy najely během pouhého roku dohromady 280 000 kilometrů ve všech myslitelných provozních podmínkách. Automobilová výroba společnosti Saab zakotvila v továrně v Linköpingu. Sériová výroba Saabu 92 začala na sklonku roku 1949 a první vozy se k zákazníkům dostaly na začátku roku následujícího. V roce 1950 se vyrobilo celkem 1 246 vozů tohoto typu, všechny v zeleném laku.

Saab 92 – náběh výroby

Stroje záhy obdržely palubní přístroje VDO a produkce stále stoupala. Koncem roku 1952 se podařilo přesáhnout plánovaný počet 8 000 kusů o rovnou tisícovku. Počet 8 000 si stanovil pan Philipson, hlavní prodejce Saabu v jeho automobilových počátcích, jenž také předem složil poměrně vysokou finanční zálohu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Saab 92 (1950)

Saab 92 měl některé zvláštnosti, mezi něž patřila nutnost nakládat zavazadla přes zadní sedadla. Přesto se vůz prodával velmi dobře, byl spolehlivý, robustní, měl nízkou spotřebu a znamenité jízdní vlastnosti. A co bylo pro mladý švédský automobilový průmysl důležité: pouze 17 % hodnoty vozu představovalo náklady za importované součástky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Saab 92 (1950)
Následující kapitola
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků