Saab Cabriolet - kabriolet do zimy

Slunce a tepla není ve Skandinávii nazbyt. Přesto si u Saabu nyní připomínají 25. výročí svého prvního kabrioletu.

V září 1983 překvapil Saab návštěvníky autosalonu IAA ve Frankfurtu prototypem čtyřmístného kabrioletu s elektricky ovládanou plátěnou střechou, který byl postaven na základě modelové řady 900 představené v roce 1978. Tehdy byla nabídka otevřených automobilů velmi skromná, a tak se stal nový kabriolet ze severu velkou senzací. Rozhodnutí o zahájení výroby tedy bylo jen formalitou a produkce kabrioletu byla svěřena finské společnosti Valmet Automotive.

Čekací doba na vítr ve vlasech jeden rok

Prvních 400 vozů Saab 900 Cabriolet bylo v roce 1986 vyrobeno pro USA, prodej v Evropě byl zahájen s mírným zpožděním až ke konci roku. Poptávka okamžitě převýšila kapacitu výroby, a tak se zpočátku čekalo na dodání vysněného vozu až 12 měsíců. Bohatá standardní výbava obsahovala elektricky ovládanou plátěnou střechu a kožené čalounění interiéru.

Náročná třívrstvá konstrukce střechy byla připravena na provoz i v tuhých skandinávských zimách. Zadní okno bylo skleněné a vyhřívané, což před čtvrt stoletím nebylo u kabrioletů vůbec samozřejmé. A velmi výkonné topení umožňovalo užívat si jízdy „nahoře bez“ i za chladného počasí. První modely Saab 900 Cabriolet byly poháněny motorem 2.0 Turbo o výkonu 129 kW (175 k), postupně se ovšem nabídka motorů rozrostla o méně i více výkonné verze.

„Kabriolet jsme nevynalezli, ale udělali jsme z něj Saab.“

Uvedení druhé generace kabrioletů Saab 900 Cabriolet následovalo v roce 1994 pod výše uvedeným heslem. Další modernizace přišla na řadu v roce 1998 společně se změnou typového označení na 9-3 Cabriolet, které se používá i pro třetí generaci kabrioletů Saab představenou v roce 2003. Za pozornost jistě stojí, že Saab 9-3 Cabriolet je dnes jediným kabrioletem ze severu s klasickou plátěnou střechou.

Během čtvrt století vzniklo téměř 300 000 kabrioletů Saab (1. generace: 48 894 vozů; 2. generace: 149 145 vozů; 3. generace: 99 535 vozů). Zbývá jen držet palce, aby se podařilo překonat současné ekonomické problémy švédské automobilky a tato pozoruhodná tradice mohla pokračovat i v dalších desetiletích.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků