15
Fotogalerie

Saab Cabriolet - kabriolet do zimy

Slunce a tepla není ve Skandinávii nazbyt. Přesto si u Saabu nyní připomínají 25. výročí svého prvního kabrioletu.

V září 1983 překvapil Saab návštěvníky autosalonu IAA ve Frankfurtu prototypem čtyřmístného kabrioletu s elektricky ovládanou plátěnou střechou, který byl postaven na základě modelové řady 900 představené v roce 1978. Tehdy byla nabídka otevřených automobilů velmi skromná, a tak se stal nový kabriolet ze severu velkou senzací. Rozhodnutí o zahájení výroby tedy bylo jen formalitou a produkce kabrioletu byla svěřena finské společnosti Valmet Automotive.

Čekací doba na vítr ve vlasech jeden rok

Prvních 400 vozů Saab 900 Cabriolet bylo v roce 1986 vyrobeno pro USA, prodej v Evropě byl zahájen s mírným zpožděním až ke konci roku. Poptávka okamžitě převýšila kapacitu výroby, a tak se zpočátku čekalo na dodání vysněného vozu až 12 měsíců. Bohatá standardní výbava obsahovala elektricky ovládanou plátěnou střechu a kožené čalounění interiéru.

Náročná třívrstvá konstrukce střechy byla připravena na provoz i v tuhých skandinávských zimách. Zadní okno bylo skleněné a vyhřívané, což před čtvrt stoletím nebylo u kabrioletů vůbec samozřejmé. A velmi výkonné topení umožňovalo užívat si jízdy „nahoře bez“ i za chladného počasí. První modely Saab 900 Cabriolet byly poháněny motorem 2.0 Turbo o výkonu 129 kW (175 k), postupně se ovšem nabídka motorů rozrostla o méně i více výkonné verze.

„Kabriolet jsme nevynalezli, ale udělali jsme z něj Saab.“

Uvedení druhé generace kabrioletů Saab 900 Cabriolet následovalo v roce 1994 pod výše uvedeným heslem. Další modernizace přišla na řadu v roce 1998 společně se změnou typového označení na 9-3 Cabriolet, které se používá i pro třetí generaci kabrioletů Saab představenou v roce 2003. Za pozornost jistě stojí, že Saab 9-3 Cabriolet je dnes jediným kabrioletem ze severu s klasickou plátěnou střechou.

Během čtvrt století vzniklo téměř 300 000 kabrioletů Saab (1. generace: 48 894 vozů; 2. generace: 149 145 vozů; 3. generace: 99 535 vozů). Zbývá jen držet palce, aby se podařilo překonat současné ekonomické problémy švédské automobilky a tato pozoruhodná tradice mohla pokračovat i v dalších desetiletích.

25yearsofsaabconvertibles2fromtheleftsaab9-3convertibleindependenceeditionmy2011saab900convertiblemyupr.jpg  1000044upr.jpg  1000045upr.jpg  1000046upr.jpg
1000047upr.jpg  1000048upr.jpg  1000049upr.jpg  1000050upr.jpg
1000225upr.jpg  1000638upr.jpg  1000642upr.jpg  1000645upr.jpg
1001859upr.jpg  1001865upr.jpg  1200834upr.jpg

Saab

Saab je původem švédská automobilka. Saab byl divizí firmy Svenska Aeroplan vyrábějící zbraně. Ta vznikla v roce 1937 a první automobil opustil linku v roce 1944. V roce 1969 se Saab spojil se značkou Scania.

Momentálně Saab vlastní společnost National Electric Vehicles Sweden, ale nemá právo užívat jméno a logo Saabu, proto se vozidla od roku 2012 již nevyrábí.

Doporučujeme

Články odjinud