S výukou dopravy se musí začít doma. V autoškole je už pozdě

Nedávný návrh novely zákona, podle něhož bude možné získat řidičský průkaz na silné motocykly (nad 35 kw) až ve čtyřiadvaceti letech, rozvinul debatu o vzdělávání řidičů v autoškolách. V nich se mají jezdci na motocyklech v budoucnosti učit podle nových osnov.

„Pokud se něco takového na ministerstvu dopravy chystá, je to v úplném začátku. Až budou nové osnovy hotové, začneme s nimi pracovat, ale nepředpokládám, že by to mohlo být v nejbližších měsících,“ říká AutoRevue.cz Daniel Černohlávek z pražské Autoškoly King.

Hazardéři v kurzu obvykle nevybočují z řady

V této souvislosti se nabízí otázka, jestli může změna výuky snížit nehodovost motocyklistů. „Nemyslím, že by se s výchovou budoucích řidičů mělo začínat až v autoškole,“ pokračuje Černohlávek. „Podle mě by první kroky měly proběhnout už doma. Tedy dávno před příchodem žáka do autoškoly. Jenže jestli je někdo nezodpovědný, zůstane stejný, i když si udělá papíry. Takový člověk si koupí silnou motorku kvůli tomu, že hledá adrenalin. Autoškola ho ale nezmění, v ní se to nemůže odnaučit.“

Těmto žákům není ani možné zabránit v získání řidičského průkazu. „Poznat se totiž dají jen v mizivém počtu procent. To by si očividně museli jet po svém, neaxeptovat povely a rady. Adrenalinoví řidiči totiž při kurzu obvykle příliš nevybočují z řady. Většina z nich chce oprávnění získat, a tak se chovají jako beránci. Lidem do hlavy nevidíme, nevíme, jak se budou později chovat.“

Základem je disciplína

Posunutí věku zájemce o řidičský průkaz na 24 let pro toho, kdo nemá z dřívějška zkušenosti s jednostopým vozidlem, může podle instruktora do jisté míry účinkovat. „Jistou logiku v tom proti dosavadní hranici 21 let vidím, ale ani tímto nařízením nikdo silnice od hazardérů neočistí. Přirozenější by byla postupná cesta výchovy. Motocyklista by se začal učit v patnácti na malém motocyklu a s přibývajícími roky by se přesunul k silnějším strojům,“ myslí si instruktor.

Ve zmíněném dopravním vzdělávání v rodině je podle instruktora nejdůležitější akcent na disciplínu. „Když někdo na silnici hazarduje, neohrožuje jen svůj život, ale je nebezpečný i pro ostatní účastníky silničního provozu. Tohle si nezodpovědní kaskadéři moc neuvědomují. Jsou sice schopní chápat, že se při svém stylu jízdy mohou vysekat, ale už jde jaksi mimo ně, že s sebou mohou vzít i někoho dalšího,“ dodává Černohlávek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 240 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků