S výukou dopravy se musí začít doma. V autoškole je už pozdě

Nedávný návrh novely zákona, podle něhož bude možné získat řidičský průkaz na silné motocykly (nad 35 kw) až ve čtyřiadvaceti letech, rozvinul debatu o vzdělávání řidičů v autoškolách. V nich se mají jezdci na motocyklech v budoucnosti učit podle nových osnov.

„Pokud se něco takového na ministerstvu dopravy chystá, je to v úplném začátku. Až budou nové osnovy hotové, začneme s nimi pracovat, ale nepředpokládám, že by to mohlo být v nejbližších měsících,“ říká AutoRevue.cz Daniel Černohlávek z pražské Autoškoly King.

Hazardéři v kurzu obvykle nevybočují z řady

V této souvislosti se nabízí otázka, jestli může změna výuky snížit nehodovost motocyklistů. „Nemyslím, že by se s výchovou budoucích řidičů mělo začínat až v autoškole,“ pokračuje Černohlávek. „Podle mě by první kroky měly proběhnout už doma. Tedy dávno před příchodem žáka do autoškoly. Jenže jestli je někdo nezodpovědný, zůstane stejný, i když si udělá papíry. Takový člověk si koupí silnou motorku kvůli tomu, že hledá adrenalin. Autoškola ho ale nezmění, v ní se to nemůže odnaučit.“

Těmto žákům není ani možné zabránit v získání řidičského průkazu. „Poznat se totiž dají jen v mizivém počtu procent. To by si očividně museli jet po svém, neaxeptovat povely a rady. Adrenalinoví řidiči totiž při kurzu obvykle příliš nevybočují z řady. Většina z nich chce oprávnění získat, a tak se chovají jako beránci. Lidem do hlavy nevidíme, nevíme, jak se budou později chovat.“

Základem je disciplína

Posunutí věku zájemce o řidičský průkaz na 24 let pro toho, kdo nemá z dřívějška zkušenosti s jednostopým vozidlem, může podle instruktora do jisté míry účinkovat. „Jistou logiku v tom proti dosavadní hranici 21 let vidím, ale ani tímto nařízením nikdo silnice od hazardérů neočistí. Přirozenější by byla postupná cesta výchovy. Motocyklista by se začal učit v patnácti na malém motocyklu a s přibývajícími roky by se přesunul k silnějším strojům,“ myslí si instruktor.

Ve zmíněném dopravním vzdělávání v rodině je podle instruktora nejdůležitější akcent na disciplínu. „Když někdo na silnici hazarduje, neohrožuje jen svůj život, ale je nebezpečný i pro ostatní účastníky silničního provozu. Tohle si nezodpovědní kaskadéři moc neuvědomují. Jsou sice schopní chápat, že se při svém stylu jízdy mohou vysekat, ale už jde jaksi mimo ně, že s sebou mohou vzít i někoho dalšího,“ dodává Černohlávek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků