S dětským vozíkem se podle zákona nesmí na silnici ani na cyklostezku

Jak se díváte na cyklisty, kteří se v létě s přívěsnými vozíky pro malé děti opět objevili ve velikém množství na silnicích? Množná si řeknete, že zbytečně riskují, ale ať už máte názor jakýkoliv, opět je nastolen problém, že česká legislativa dopravu osob v přívěsném vozíku neumožňuje na všech pozemních komunikacích, takže by cyklisté tímto způsobem neměli vyvážet své malé potomky ani po cyklostezkách, kde žádná auta nejezdí.

Tomu, kdo vyrazí do běžného provozu s dítětem na vozíku, hrozí jednoduše pokuta. „Problematiku přepravy osob prioritně upravuje zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů. Norma mimo jiné stanovuje, že přeprava osob v jiném vozidle, než které je určeno pro přepravu osob, je zakázána,“ řekla AutoRevue.cz Veronika Hodačová z tiskového oddělení Policejního prezídia ČR.

Klepněte pro větší obrázek

„Za přepravu dítěte v takovém vozíku po pozemní komunikaci lze v blokovém řízení uložit pokutu do 2000 korun, ve správním od 1500 do 2500 Kč. To platí i pro schválené cyklostezky, které jsou pozemní komunikací. Posouzení konkrétního protiprávního jednání, popřípadě výše uložené sankce, jsou v působnosti policisty, který věc řeší,“ dodala Hodačová s tím, že počty projednaných přestupků policie v této souvislosti centrálně neeviduje.

Mladí rodiče ovšem mají dětské vozíky za koly ve veliké oblibě. Spolu s nimi se snaží o změnu legislativy cykloaktivisté, kteří argumentují tím, že na západ od českých hranic nejsou s tímto druhem dopravy dětí problémy.

„To že náš zákon dopravu ve vozících nedefinuje, je docela problém, protože se jedná o bezpečnější druh dopravy než na sedačce kola. Tam hrozí při pádu z výšky dítěti zranění, tady je kryté konstrukcí. V cyklisticky vyspělých zemích vozíky s dodatečnými předpisy jako je povinná helmička nebo speciální uvázání dítěte nemají problém,“ uvedla tisková mluvčí národního cyklokoordinátora Radka Žáková.

„Teď bude záležet, jestli se povede legalizaci vozíků prosadit a přiblížíme se západu, nebo se přiřadíme k východu, kde je legislativa zakazuje,“ dodala s tím, že německé a rakouské předpisy vozíky uznávají, ale v Polsku nebo na Slovensku je situace podobná jako u nás.

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků