Ryzí výkon: Audi RS Q3 performance

  • Nový vrcholný model s vyšším výkonem a exkluzivní výbavou
  • Oceňovaný pětiválec vyladěný na 270 kW (367 k)
  • Zákazníci mohou model Audi RS Q3 performance již objednávat

Praha, 4. února 2016 – Audi přináší novou úroveň výkonu do segmentu kompaktních, vysokovýkonných SUV. Audi RS Q3 performance* imponuje výkonem 270 kW (367 k) a točivým momentem 465 N.m. Tento neuvěřitelný výkon katapultuje nový vrcholný model z 0 na 100 km/h za pouhých 4,4 sekundy. Standardní nejvyšší rychlost je 270 km/h.

Prémiová značka s logem čtyř kruhů demonstruje své sportovní zaměření novými modely RS performance. Doplňkové označení „performance“ symbolizuje jak výrazné zvýšení výkonu, tak i exkluzivní výbavu, která zřetelně pozvedává příslušný model nad ostatní verze v nabídce. To platí i pro nové RS Q3 performance, jehož srdcem je legendární pětiválec Audi. Mezinárodní porota motoristických novinářů zvolila od roku 2010 jednotku 2.5 TFSI šestkrát v řadě „Mezinárodním motorem roku“ ve své kategorii. Husí kůže je zaručena díky jeho podmanivé hnací síle, touze po vysokých otáčkách a nenapodobitelnému zvuku.

V porovnání s modelem RS Q3 byl pro verzi performance zvýšen výkon motoru 2.5 TFSI. Vývojáři zvýšili chladicí výkon hlavního chladiče a optimalizovali palivové čerpadlo, aby mohl pětiválec přeplňovaný turbodmychadlem podávat v modelu RS Q3 performance o 20 kW (27 k) vyšší výkon. Nejvyšší točivý moment 465 N.m je k dispozici v rozpětí otáček od 1625 do 5550 min-1. Sportovní kompaktní SUV díky tomu zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 270 km/h. Kombinované spotřebě paliva EU 8,6 litru na 100 kilometrů odpovídají emise CO2 203 gramů na kilometr.

Sériově dodávaná sedmistupňová převodovka S tronic byla rovněž nekompromisně nastavena pro sportovní jízdu. Řidič může ponechat extrémně rychlé řazení na dvouspojkové převodovce, nebo řadit manuálně pomocí páček na multifunkčním volantu RS, který je součástí sériové výbavy. Každé řazení je v režimu dynamic systému Audi drive select doprovázeno přidáváním meziplynu.

Trvalý pohon všech kol quattro plynule přenáší hnací sílu na vozovku prostřednictvím systému s hydraulicky ovládanou a elektronicky řízenou vícelamelovou mezinápravovou spojkou. Hnací síla je rozdělována automaticky podle potřeby mezi přední a zadní nápravu, zatímco síťově propojený elektronicky řízený stabilizační systém ESC optimalizuje rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola. ESC lze navíc deaktivovat nebo uvést do nově nastaveného sportovního režimu.

Sportovní podvozek RS s tuhou charakteristikou si snadno poradí s temperamentem výkonného motoru modelu Audi RS Q3 performance a v porovnání s modelem Audi Q3 snižuje světlou výšku o 20 milimetrů. Audi nabízí na přání sportovní podvozek RS plus s adaptivními tlumiči. Jeho charakteristika se mění v rámci režimů comfort, auto a dynamic prostřednictvím systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select.

Vnější design s typickými stylistickými detaily RS umocňuje osobitý vzhled vysokovýkonných modelů Audi. Mezi ně patří sportovně navržené nárazníky s velkými otvory pro přívod vzduchu vpředu, členitě tvarovaný difuzor vzadu a leskle černé voštinové mřížky.

Exteriér modelu RS Q3 performance je charakterizován rovněž doplňky s matně titanovou povrchovou úpravou, která je určena exkluzivně pro tento nový vrcholný model. Stejnou povrchovou úpravu má rámeček otvoru pro přívod vzduchu a logo quattro na jeho mřížce. Mezi další díly s matnou povrchovou úpravou v odstínu titanu patří: maska chladiče Singleframe, příčné klapky v otvorech pro přívod vzduchu, ozdobné lišty bočních oken, kryty vnějších zpětných zrcátek, podélné střešní nosiče, horní hrana difuzoru a doplňkové aerodynamické prvky na střešním spoileru. Audi kromě toho nabízí také nový metalický lak v odstínu modrá Ascari jako další prvek, který je určen exkluzivně pro nový model RS Q3 performance.

Další zajímavostí jsou 20“ kola ve specifickém RS designu s pěti dvojitými paprsky ve tvaru písmene V, která jsou nabízena exkluzivně pro model RS performance s matnou povrchovou úpravou v odstínu titanu, díky níž ladí se sériovými karosářskými doplňky ve stejné úpravě. Model RS Q3 performance je sériově vybaven červenými brzdovými třmeny s logem RS. Audi nabízí rovněž černé třmeny bez příplatku.

Dynamický charakter vnějšího designu nalézá pokračování v interiéru. Přístroje mají šedé podklady, bílé stupnice a červené ručičky. Audi nabízí sportovní sedadla v barevné kombinaci černá a modrá bez příplatku v kombinaci se stylistickým paketem RS performance dodávaným na přání. Dalším prvkem je modré kontrastní prošívání na sportovním volantu RS obšitém kůží, manžetě páky voliče, středové loketní opěrce a podlahových rohožích. Exkluzivní kombinaci završuje ozdobné obložení v provedení karbon kepr v modré barvě, v němž jsou modrá vlákna vetkána do uhlíkového kompozitu.

Audi RS Q3 performance oslaví světovou premiéru na Ženevském autosalonu v březnu 2016. Předpokládaný termín zahájení předprodeje v České republice je duben 2016, cena zatím nebyla stanovena.

Dlouhá verze

Neuvěřitelný výkon z pěti válců:

Audi RS Q3 performance

Vyšší výkon, specifické vnější detaily a exkluzivní paket vnitřní výbavy: To jsou klíčové prvky, s nimiž zaujímá Audi RS Q3 performance* postavení nového vrcholného modelu prémiové značky se čtyřmi kruhy v kompaktním segmentu SUV.

Nové Audi RS Q3 performance je po modelech RS 6 Avant performance* a RS 7 Sportback performance* třetím členem rodiny modelů RS performance. Za tyto vysokovýkonné modely nese odpovědnost quattro GmbH, sportovní dceřiná společnost AUDI AG.

Motor

Nejvyšší výkon jednotky 2.5 TFSI byl zvýšen o 20 kW (27 k) na 270 kW (367 k). RS Q3 performance* díky tomu dosahuje v sériové výbavě nejvyšší rychlosti 270 km/h. Maximální točivý moment 465 N.m je k dispozici v rozsahu otáček od 1625 do 5500 min-1. RS Q3 performance zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy. Hodnota kombinované spotřeby paliva EU zůstala beze změny 8,6 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 203 gramů na kilometr. K hospodárnosti přispívají systémy rekuperace kinetické energie a start-stop. Motor splňuje limity emisní normy Euro 6.

Pětiválec 2.5 TFSI má zdvihový objem 2480 cm3 při hodnotách zdvihu 82,5 milimetru a vrtání 92,8 milimetru. Zážitky, při nichž naskakuje husí kůže, jsou zaručeny nesmírnou hnací sílou v jakýchkoli otáčkách, velkou touhou po vysokých otáčkách a charakteristickým zvukovým doprovodem v rytmu daném pořadím zapalování pětiválce 1-2-4-5-3. Při vyšším zatížení a ve vyšších otáčkách se ve výfukové soustavě RS otevře klapka, která dodává typickému zvuku ještě vyšší intenzitu. Tento pětiválec je moderní legendou. Od roku 2010 byl mezinárodní porotou motoristických novinářů zvolen šestkrát v řadě „Mezinárodním motorem roku“ (International Engine of the Year“) ve své kategorii.

Motor je s délkou pouhých 49 centimetrů velmi krátký a jeho hmotnost je přibližně 180 kilogramů. Blok válců je vyroben z šedé litiny s vermikulárním grafitem, což je extrémně odolný a zároveň lehký materiál. Dokonale rozmístěné výztuhy zvyšují zatížitelnost bloku. Mezi specifická vylepšení jednotky 2.5 TFSI pro model RS Q3 performance patří technické detaily, jako je přepracovaný hlavní chladič a optimalizované palivové čerpadlo.

Motory 2.5 TFSI jsou vyráběny ručně malým týmem speciálně školených zaměstnanců maďarského závodu Audi v Győru.

Přenos hnací síly

Hnací síla přeplňovaného pětiválce je přenášena upravenou sedmistupňovou převodovkou S tronic, která se může pochlubit velmi krátkými dobami řazení. Nižší převodové stupně mají těsné odstupňování, aby byly zaručeny sportovní reakce, zatímco sedmý převodový stupeň má dlouhý převod, který snižuje spotřebu paliva. V režimech D a S probíhá řazení automaticky, ale řidič může řadit také manuálně pádly na sériově dodávaném multifunkčním volantu RS. V režimu dynamic systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select je každé řazení doprovázeno přidáváním meziplynu. Funkce Launch Control umožňuje maximální akceleraci při rozjezdu z klidu.

Hlavním komponentem trvalého pohonu všech kol quattro je hydraulicky ovládaná a elektronicky řízená vícelamelová spojka uložená před zadní nápravou. Elektronická jednotka zajišťuje stabilitu, trakci a potěšení z jízdy. Hnací síla je podle potřeby rozdělována mezi přední a zadní nápravu v závislosti na jízdní situaci. Síťové propojení elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC (Electronic Stabilization Control) znamená, že hnací síla může být selektivně rozdělována dokonce i na každé jednotlivé kolo. Jak je pro modely RS typické, může být ESC deaktivováno a má nově nastavený sportovní režim.

Podvozek

Sportovní podvozek RS s tuhou charakteristikou nového modelu Audi RS Q3 performance* si snadno poradí s temperamentem výkonného motoru a v porovnání s modelem Audi Q3 snižuje světlou výšku o 20 milimetrů. Audi nabízí na přání sportovní podvozek RS plus s adaptivními tlumiči. Charakteristiku adaptivních tlumičů lze v rámci tří různých režimů (comfort, auto a dynamic) nastavit prostřednictvím systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select.

Audi RS Q3 performance je v Německu sériově dodáváno s 20“ koly v designu s pěti dvojitými paprsky ve tvaru písmene V a matnou povrchovou úpravou v odstínu titanu. Na přání jsou k dispozici další 20“ kola v odlišných designech a s různými povrchovými úpravami.

Přední kotoučové brzdy mají průměr 365 milimetrů a lehkou konstrukci se zvlněným okrajem. Model RS Q3 performance je sériově vybaven leskle červenými třmeny s osmi pístky a logem RS. Alternativně, bez příplatku, mohou být třmeny černé.

Vnější design

Sportovní charakter modelu Audi RS Q3 performance* umocňují pro RS typické stylistické prvky, jako jsou sportovně navržené nárazníky s velkými otvory pro přívod vzduchu vpředu, leskle černé voštinové mřížky, zadní nárazník s výrazně tvarovaným difuzorem a výfuková soustava RS s velkou oválnou koncovkou.

Exteriér modelu RS Q3 performance je charakterizován exkluzivními vnějšími doplňky s matnou povrchovou úpravou v odstínu titanu. Stejný vzhled má i rámeček otvoru pro přívod vzduchu a logo quattro na něm. Mezi další díly s matnou povrchovou úpravou v odstínu titanu patří: maska chladiče Singleframe, příčné klapky v otvorech pro přívod vzduchu, ozdobné lišty bočních oken, kryty vnějších zpětných zrcátek, podélné střešní nosiče, horní hrana difuzoru a doplňkové aerodynamické prvky na střešním spoileru.

Na přání jsou dodávány také důvěrně známé stylistické pakety s matně hliníkovými či leskle černými ozdobnými díly. Audi kromě toho nabízí rovněž metalický lak v odstínu modrá Ascari jako další prvek, který je určen exkluzivně pro RS Q3 performance.

Interiér a výbava

Dynamické linie vnějšího designu se odrážejí také v interiéru vozu. Sportovní sedadla s reliéfním logem RS Q3 jsou čalouněna kombinací černé Alcantary a kůže. Audi nabízí sportovní sedadla v barevné kombinaci černá a modrá bez příplatku v kombinaci se stylistickým paketem RS performance dodávaným na přání. Perforování s dynamickým vzorem na středové ploše sedadla se zužuje do ztracena směrem dolů a dozadu. Výjimečné barevné efekty vytváří modrá barva, která prosvítá skrz perforování.

Sportovní volant RS obšitý kůží, který má dole zploštělý věnec, středová loketní opěrka a manžeta páky voliče mají modré kontrastní prošívání. Exkluzivní kombinaci završuje ozdobné obložení v provedení karbon kepr v modré barvě, v němž jsou modrá vlákna vetkána do uhlíkového kompozitu.

Sedadla lze objednat také s čalouněním jemnou kůží Nappa v odstínu černá nebo měsíční stříbrná s kontrastním prošíváním v odstínu šedá skála. Pro černou variantu je k dispozici rovněž kosočtvercové prošívání v odstínu šedá skála. Ozdobné obložení z uhlíkového kompozitu se dodává sériově, alternativou z nabídky výbavy na přání jsou ozdobná obložení z hliníku race nebo s černým klavírním lakem.

Panel sdružených přístrojů má šedé podklady s bílými stupnicemi a červenými ručičkami. Barevný displej informačního systému řidiče zobrazuje ve speciálním menu RS plnicí tlak, teplotu motorového oleje a stopky. Sériová výbava modelu Audi RS Q3 performance pro německý trh zahrnuje kromě sportovních sedadel také parkovací systém plus, MMI radio, Audi sound system, luxusní automatickou klimatizaci a světlomety LED.

Audi RS Q3 performance* oslaví světovou premiéru na Ženevském autosalonu v březnu 2016. Předpokládaný termín zahájení předprodeje v České republice je duben 2016, cena zatím nebyla stanovena.

*Údaje spotřeby paliva uvedených modelů:

Audi RS Q3 performance:

Kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 8,6;

kombinované emise CO2 v g/km: 203

Audi RS 6 Avant performance:

Kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 9,6;

kombinované emise CO2 v g/km: 223

Audi RS 7 Sportback performance:

Kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 9,5;

kombinované emise CO2 v g/km: 221

Audi A1 1.4
Rok výroby: 2010
Stav: 27 417 km
Cena: 193 000 Kč
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 61 387 km
Cena: 830 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2008
Stav: 194 877 km
Cena: 130 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků