Rychlý test Mini Clubman Cooper S: Lepší, než si myslíte

Minimální zájem českého zákazníka o Mini je vidět na prodejních číslech i na čtenosti článků o této značce. Možná je to trochu škoda. Třeba nový Clubman ve verzi Cooper S je stylové auto, ve kterém je radost sedět i jezdit.
Seznam kapitol
  1. Úvod; interiér a prostornost
  2. Jízdní dojmy a dynamika; verdikt
  3. Technické údaje; kompletní fotogalerie

Generační obměna u značky Mini zasáhla i model Clubman. Ten však změnil nejen techniku, ale i pojetí. Zatímco v předchozí generaci R55 šlo o jakýsi prodloužený hatchback nebo shooting brake s nepraktickými „jedenapůldveřmi“ na pravé straně, nová generace F54 se změnila v téměř normální malé kombi. S důrazem na slovo téměř.

Technika BMW, velikost Fabie

Velikostí se nové Mini Clubman blíží Škodě Fabia Combi, potud ho tedy můžeme považovat za běžný kombík segmentu B. Až na to, že běžné malé kombíky segmentu B zpravidla nemají motor jako ostrý hatchback, nestojí jako auto střední třídy a nemají interiér, který se co do výstřednosti detailů blíží kreacím Horacia Paganiho. A ano, běžné malé kombíky se také obvykle hodí pro převážení nákladu, což není úplně silná parketa Clubmanu. Leč popořádku.

Testy | Hatchbacky | Mini

Test Mini Cooper (F56): Znovu o kousek méně „mini“

Na platformě sdílené s BMW řady 2 (příležitostným čtenářům připomeneme, že Mini je součástí skupiny BMW) vytvořili designéři britské značky auto, které kombinuje designový sloh nejnovějšího Mini s prodlouženou karoserií na způsob předchozího Clubmanu. Osobně se domnívám, že každá další intepretace původního tvarosloví, jež pro znovuzrozené Mini vytvořil Frank Stephenson, je esteticky méně úspěšná než ta předchozí, ale pokud se vám Clubman líbí, rozmlouvat vám to nebudu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Boční dveře má nový Clubman už normální, ale vzadu si neodpustil výstřelek v podobě nepraktických dvoukřídlých dveří

Boční dveře jsou u nové generace konvenční, tedy zavěšené vpředu, plnohodnotně velké a umístěné na obou stranách. Návrháři si ale neodpustili manýru v podobě dvojkřídlých zadních dveří, které jsou mimořádně nepraktické. Levou polovinu totiž nelze otevřít, pokud předtím neotevřete i pravou – a ta se navíc logicky otvírá směrem k chodníku. Když k tomu připočtete nevelký zavazadelník s vysokým prahem, není sporu o tom, že pro výlety do obchodního řetězce s naplocho baleným nábytkem nabízí trh vhodnější auta. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
V zavazadlovém prostoru testovaného auta chyběla podlaha, pod kterou je ještě docela velká odkládací „vana“

Do tabulky naměřených rozměrů jsme přidali i Fabii kombi – ne proto, že by snad mělo jít o přímé konkurenty, ale abyste si mohli udělat představu, co od Clubmanu v tomto směru očekávat.

Mini Clubman: Rozměry prostoru pro zavazadla a srovnání (cm)
Model Fabia Clubman
Šířka mezi podběhy 96 103
Šířka v nejširším místě 147 103
Výška po roletu 58 45
Šířka vstupního otvoru 104 101
Výška vstupního otvoru 71 63
Výška otevření pátých dveří 191 -
Délka ložné plochy 94 96
Max. délka nákladu (k přednímu sedadlu spolujezdce) 200 167
Výška nakládací hrany 61 69
Teoretický minimální kvádr dm3 523 445

Nabídka prostoru pro cestující ovšem není zdaleka tak beznadějná, jak by člověk instinktivně čekal od auta s „mini“ názvem. 

Mini Clubman: Rozměry prostoru pro cestující  a srovnání (cm)
Model Fabia Clubman
První řada sedadel    
Šířka v úrovni loktů  141 141
Minimální prostor pro hlavu 92 94
Maximální prostor pro hlavu 98 101
Délka sedáku  52 50-55
Délka opěradla  64 62
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče 25 20
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče 6 7
Druhá řada sedadel    
Šířka v úrovni loktů  139 140
Prostor pro hlavu  92 97
Délka sedáku  46 48
Délka opěradla  61 65
Minimální prostor pro nohy 9 12
Prostor pro nohy za řidičem vysokým 178 cm 21 22
Prostor pro nohy za řidičem vysokým 190 cm 13 16
Maximální prostor pro nohy 34 32

Interiér odpovídá novodobé tradici značky a pro mnohé zákazníky bude patrně nejsilnějším důvodem, proč po tomto svérázném kombíku toužit – nebo se mu naopak vyhnout širokým obloukem. Všudypřítomné téma oblouků a kružnic dává kabině přátelské vyznění, podtržené zdobnými detaily typu pochromovaných tlačítek ovládání oken nebo rozkošných páčkových spínačů na středové konzole.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Celkový design i detaily typu páčkových spínačů dávají Clubmanu atmosféru jedinečnosti

Samotné plasty nepůsobí nijak hodnotným dojmem, ale kombinace dekoračních lišt, čalounění a zmíněných detailů přesto v součtu navozuje docela luxusní atmosféru. Příslušnost k prémiovému BMW pak dává Clubman na odiv nastavitelnými předními sedáky nebo palubním systémem iDrive, jehož vícesměrový ovladač s dotykovou ploškou je mezi malými a vlastně i kompaktními auty nevídaným luxusem. Abyste se ale necítili jako ve služební trojce, je grafické rozhraní iDrive vyvedené v divočejších barvách a proložené rádoby vtipnými texty jako „maximální motokárový pocit“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mini nemívala skvělá sedadla, ale tahle jsou komfortní a dobře vedou tělo; vzadu mají cestující ve všech směrech víc místa než ve Fabii, dva dospělí se tam usadí v pohodlí
Radosti
Překvapivý prostor pro cestující
Vyspělá kombinace motoru a převodovky
Nízká cestovní spotřeba
Na poměry značky výborný komfort opružení
Jedinečné detaily v interiéru
Infotainment na úrovni prémiových aut
Starosti
Nepraktické páté dveře
Nepravidelně tvarovaný zavazadelník
Vysoká cena
6  /10
97 fotografií
Pokračování testu
Fotogalerie97 fotografií
Mini Clubman Cooper S 211.jpg Mini Clubman Cooper S 179.jpg Mini Clubman Cooper S 191.jpg
Následující kapitola
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 75 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2002
Stav: 300 000 km
Cena: 40 000 Kč
Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 75 406 km
Cena: 139 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků