Rychlý test Alpina XD3 BiTurbo: Ještě lepší BMW X3

První SUV v historii značky Alpina by mohlo svádět k úvahám, proč raději nedat peníze navíc za příplatkovou výbavu BMW a za čiptuning. Ale nenechte se zmást – výsledkem zdánlivě drobných změn je v tomto případě nejen exkluzivnější, ale především citelně lepší auto.

Aktuální BMW X3 je po všech stránkách vynikající SUV, zejména v motorizaci xDrive35d. Co do jízdních vlastností a obecně řidičského charakteru nabízí dokonce víc než X5 předchozí generace. Snad právě proto si jej Alpina vybrala pro svůj debut ve třídě SUV. A my jsme rádi využili nabídky společnosti Invelt, která Alpiny na český trh dováží, ke krátkému seznámení na našich oblíbených silnicích.

Technika | Byznys | BMW

BMW Alpina: úspěšný příběh pokračuje

V očích nezasvěceného vypadá Alpina XD3 BiTurbo jako BMW X3 s optickým paketem. Znalci ale vědí, že společnost z německého Buchloe je hrdá na svůj status samostatného výrobce. Alpiny se montují na výrobních linkách BMW a můžete s nimi do kteréhokoli značkového servisu BMW, ale už od roku 1974 mají vlastní VIN kód. Proto v Buchloe údajně neradi slyší, když se o jejich práci mluví jako o tuningu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Alpinu nejsnáze poznáte podle velkých kol s dvaceti paprsky; bílé linky nejsou povinné

Vozy s bílými proužky na modré karoserii se v posledních vyznačují kombinací vysokého výkonu a poměrně komfortního ladění, vhodného k překonávání dlouhých vzdáleností i popojíždění v městském provozu. Podle stejného receptu vznikla i Alpina XD3.

Zvenku si hned všimnete upraveného předního nárazníku s charakteristickým nápisem ALPINA, nádherných dvacetipalcových kol s dvaceti tenkými paprsky a čtveřice koncovek nerezového výfuku, jehož dodavatelem je věhlasný slovinský specialista Akrapovič. Pokud se vám nelíbí bílé proužky na bocích, můžete svoji XD3 dostat bez nich.

Jestliže změny exteriéru jsou sice subtilní, leč okamžitě patrné, v interiéru je zapotřebí důkladnějšího zkoumání.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Loga Alpiny najdete na sedadle i vyražená na opěrkách hlavy; plaketa s pořadovým číslem zdůrazňuje exkluzivitu; modrý rychloměr je optimisticky cejchovaný do 300 km/h

Ve spodní části středového panelu našla místo plaketa s pořadovým číslem vozu – v našem případě 061. Modré přístroje (zde s rychloměrem cejchovaným do 310 km/h) jsou pro Alpinu zrovna tak tradiční jako dvacetipaprsková kola. Střed volantu zdobí místo očekávané modrobílé vrtule logo Alpiny, které najdete také na opěradlech sedadel. Největší změna ale čeká ze zadní strany volantu: namísto obvyklých řadicích „pádel“ používá Alpina tlačítka schovaná pod kůží.

Říkáte si, že na exkluzivního malovýrobce je to trochu málo? Vždyť jsme ještě neskončili. Každá správná Alpina musí být nejenom hezčí a exkluzivnější, ale především rychlejší než ekvivalentní BMW. Už tak fenomenální třílitrový šestiválec z X3 xDrive35d proto dostal větší dvojici turbodmychadel s proměnnou geometrií lopatek, modifikované sání a účinnější mezichladič.

Výsledek? Výkon narostl z 313 na 350 koní, točivý moment posílil z 630 na 700 Nm. Čas potřebný ke zrychlení z klidu na 100 km/h se díky tomu zkrátil téměř o sekundu, z 5,8 na 4,9 s, a nejvyšší rychlost vzrostla z 240 na 253 km/h.

Pokračujte na kapitolu s jízdními dojmy:

Předchozí KAPITOLY Následující
BMW Řada 5 2.497
Rok výroby: 2004
Stav: 236 647 km
Cena: 128 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2010
Stav: 147 579 km
Cena: 184 000 Kč
BMW Řada 5 2.497
Rok výroby: 1996
Stav: 208 520 km
Cena: 50 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek