Rychle a zběsile: mladí řidiči trápí i Velkou Británii

Mladí, přehnaně sebevědomí řidiči se nezabíjejí při návratu z diskotéky v pátek či v sobotu jen u nás. Svědčí o tom i poslední studie IAM, největší britské nezávislé organizace, která má více než 100 000 členů a zabývá se bezpečností dopravy. 

Studie se nazývá „Rychle a zběsile: přístupy mladých lidí k řidičskému zdokonalování“.

Jedním z jejích závěrů je, že šedesát dvě procenta mladých řidičů ve Velké Británii si myslí, že jsou velmi dobří v řízení. Že jsou daleko zručnější, než bývá průměrný řidič. V případě žen je toto číslo podstatně nižší, vysoké mínění o svých řidičských schopnostech má jen 32 procent mladých žen. 

Podle studie IAM mladí řidiči, kteří právě získali řidičský průkaz, patří k těm, kteří na silnicích nejvíce riskují - chovají se nezodpovědně, přeceňují svoje síly, nezvládají silné stroje.

U mladých britských řidičů ve věkové skupině 17-29 let je ve srovnání s mladými ženami více než dvojnásobná pravděpodobnost, že budou na silnici zabiti či zraněni.

Na dopravních haváriích ve Velké Británii se podílejí ze třiceti procent mladí řidiči ve věku 17-24 let. Přitom vlastní jen osm procent všech řidičských oprávnění vydaných na ostrovech.

Rychlá (a vcelku snadná) náprava

Studie také ukazuje, jak by se dala situace rychle napravit. Cestou by mohly být  vhodné finanční stimuly. Například ti mladí řidiči, kteří by absolvovali další tréninkové jízdy s instruktorem autoškoly, by mohli platit nížší pojistky. Podle zjištění IAM by s tím souhlasily až tři čtvrtiny mladých řidičů v zemi. 

Simon Best, šéf IAM, k tomu řekl: „U mladých řidičů je problémem smrtonosná kombinace přehnaného sebevědomí a nedostatečné zkušenosti. U nich nepomohou nejrůznější zákazy. Oni potřebují získat zkušenosti, být ještě nějaký čas pod dohledem. Znalosti, které načerpají v základním kurzu v autoškole, jsou pro mnohé z nich nedostačující.“ 
 

Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 11 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků