Lidem cestujícím do Velké Británie lze doporučit, aby neusedali za volant drahého auto. I cena auta je totiž kritérium ke stanovení výše pokuty.
Čím více vyděláváte, tím více vás bude při přistižení stát překročení rychlosti ve Velké Británii. Ústřední autoklub ÚAMK informoval, že od tohoto týdne platí v této zemi za průlivem La Manche nový silniční zákon, díky němuž má policie právo vybírat vyšší částky na pokutách za překročení rychlosti. Mohou dosáhnout až na 175 procent týdenního příjmu řidiče.
"V případě cizinců policie nezjišťuje příjem, ale ohodnotí bonitu řidiče podle ceny vozu, v němž jede," informuje mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka. Podle něho ji vůbec nezajímá, zda je automobil soukromý nebo služební.
Strop je teď stanoven na 2500 liber (80 000 Kč) v případě přestupku na dálnici a 1000 liber (32 000 Kč) na ostatních komunikacích.
Recidivisté zaplatí více
Existují ještě tři různé taxy pokut. Skupina A je pro malé překročení rychlosti, B pro střední rychlost a C pro závažné porušení stanoveného tempa. Kromě toho má policie ještě přihlížet k "dopravní" historii každého řidiče. Tedy, zatímco dosud bezúhonný řidič může dostat za přestupek pokutu ve výši čtvrtiny týdenního platu, častěji přistižený kolega až tři čtvrtiny.
Přesné rozdělení závažnosti přestupku vypadá takto:
Skupina A: Při rychlosti vozu 31 až 40 mph v zóně s rychlostí do 30 mph (48 km/h) a 71 až 90 mph v zóně s rychlostí do 70 mph (112,7 km/h)
jsou pokuty stanoveny na 25 až 75 % týdenního příjmu.
Skupina B: Při rychlosti 41 až 50 mph v zóně s rychlostí do 30 mph (48 km/h) a 91 až 100 mph v zóně s rychlostí do 70 mph (112,7 km/h) jsou
pokuty stanoveny na 75 až 125 % týdenního příjmu.
Skupina C: Při rychlosti vozu 51 mph a vyšší v zóně s rychlostí do 30 mph (48 km/h) a 101 mph a vyšší v zóně s rychlostí do 70 mph
(112,7 km/h) jsou pokuty stanoveny na 125 až 175 % týdenního příjmu a doprovázeny zákazem řízení od 7 do 56 dní nebo ztrátou šesti bodů.
Diesely upadají v nemilost
Další bič připravují v této zemi na majitele dieselových aut. Začalo to dražším parkováním ve Wesminsterském londýnském obvodě a bude to pokračovat speciálním mýtným v řadě měst. Za vjezd do centra budou řidiči vozů se vznětovými agregáty pod kapotou platit denní taxu 20 liber (640 Kč). To se týká konkrétně měst Birmingham, Derby, Leeds, Londýn, Nottingham a Southampton. Nařízení se týká všech dieselových aut bez filtrů pevných částic, které plní emisní normu Euro 5 a pochopitelně i všechny starší.
V desítkách dalších měst, kde mají rovněž znečištěné ovzduší, se plánuje daň pouze pro užitková vozidla s naftovým motorem.
Británie tak zcela obrací svoji politiku vůči tomuto typu pohonu. V roce 2001 totiž snížila zdanění dieselů, protože podle ní bylo důležité, že diesely vypouštějí na kilometr cca o dvacet procent menší množství CO2 v porovnání s benzinovými vozy, a tudíž méně přispívají ke globálnímu oteplování.
Nakonec ale vláda Británie přiznala, že podcenila zdravotní následky, které dieselové motory způsobují.
Na prosazení úplného zákazu vjezdu dieselových vozů do svých měst do roku 2025 se už dříve shodli starostové Paříže, Madridu i Atén. Ve Francii se už nyní na základě toho značně snížilo procento nově registrovaných aut s vznětovými motory.