Ruský trh s auty je nyní největším v Evropě

Máte Rusko spojené se slovem bída? Podle Pricewaterhouse Coopers je nyní Rusko největším odbytištěm aut v Evropě.

Na ruském trhu se v prvním pololetí letošního roku prodalo celkem 1,645 milionu nových osobních automobilů, což Německo, dosud největšího odběratele, odsunulo s jeho 1,63 milionem prodaných vozů na druhou pozici. Jak vás na AutoRevue.cz průběžně informujeme, ruský trh nyní roste mimořádně rychle a z pohledu světových automobilek je podobně zajímavý jako Čína nebo Indie.

Rusko od dob Sovětského svazu, kde byl osobní automobil výdobytkem relativně úzkého spektra obyvatel, udělalo velký pokrok. Na moskevských ulicích se objevuje stále větší procento výrobků světových automobilek nejrůznějšího charakteru, od kompaktních Renaultů přes robustní Mitsubishi a Jeepy až po prestižní Mercedesy a BMW. Podíl místních strojů Lada a Volha prudce klesá. Meziroční rozdíl pololetních prodejů je celých 41 %, zatímco zahraniční automobilky zaznamenaly nárůst dokonce o 47 %. To jsou hodnoty, které pokořily i ty nejoptimističtější předpovědi. Ruské sebevědomí stoupá a s ním i ropou dopovaná ekonomika, jež podporuje růst životní úrovně. Prudký růst byl nastartován vloni, kdy meziroční pololetní prodeje narostly o 35 %. Každopádně jde o mimořádné hodnoty, vždyť v Evropě ročně roste trh jen zhruba o 5 %. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Podle odhadů by měl za celý letošní rok dosáhnout celkový odbyt nových osobních aut na ruském trhu hodnoty až 3,8 milionu, což je významný pokrok, protože v roce 2003 to bylo jen 1,5 milionu vozidel. Během předchozích pěti let narostl podíl zahraničních automobilek z 38 % na 59 %, zatímco jejich celková hodnota stoupla dokonce o 64%, takže Rusové kupují dražší auta. Ruský trh je významný, takže řada zahraničních automobilek včetně Fordu, Renaultu, GM nebo Volkswagenu již na místní půdě svá auta již staví, jiní se na to pilně připravují (např. Nissan, Hyundai, Peugeot či Mitsubishi). Renault navíc nedávno vstoupil svým čtvrtinovým podílem do největší domácí automobilky Avto Vaz. Ta vloni vyrobila 440 000 osobních aut, ale do čtyř let má v plánu nabýt až na 2 milionu vozů ročně.    

Podle všech dosavadních analýz je růst ruského trhu s novými osobními auty dlouhodobý a má ještě velký prostor k další expanzi. V roce 2012 by se měl stát dokonce třetím na světě, a sice za USA a Čínou.

Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2008
Stav: 157 614 km
Cena: 115 000 Kč
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 10 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků