Ruský trh s auty je nyní největším v Evropě

Máte Rusko spojené se slovem bída? Podle Pricewaterhouse Coopers je nyní Rusko největším odbytištěm aut v Evropě.

Na ruském trhu se v prvním pololetí letošního roku prodalo celkem 1,645 milionu nových osobních automobilů, což Německo, dosud největšího odběratele, odsunulo s jeho 1,63 milionem prodaných vozů na druhou pozici. Jak vás na AutoRevue.cz průběžně informujeme, ruský trh nyní roste mimořádně rychle a z pohledu světových automobilek je podobně zajímavý jako Čína nebo Indie.

Rusko od dob Sovětského svazu, kde byl osobní automobil výdobytkem relativně úzkého spektra obyvatel, udělalo velký pokrok. Na moskevských ulicích se objevuje stále větší procento výrobků světových automobilek nejrůznějšího charakteru, od kompaktních Renaultů přes robustní Mitsubishi a Jeepy až po prestižní Mercedesy a BMW. Podíl místních strojů Lada a Volha prudce klesá. Meziroční rozdíl pololetních prodejů je celých 41 %, zatímco zahraniční automobilky zaznamenaly nárůst dokonce o 47 %. To jsou hodnoty, které pokořily i ty nejoptimističtější předpovědi. Ruské sebevědomí stoupá a s ním i ropou dopovaná ekonomika, jež podporuje růst životní úrovně. Prudký růst byl nastartován vloni, kdy meziroční pololetní prodeje narostly o 35 %. Každopádně jde o mimořádné hodnoty, vždyť v Evropě ročně roste trh jen zhruba o 5 %. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Podle odhadů by měl za celý letošní rok dosáhnout celkový odbyt nových osobních aut na ruském trhu hodnoty až 3,8 milionu, což je významný pokrok, protože v roce 2003 to bylo jen 1,5 milionu vozidel. Během předchozích pěti let narostl podíl zahraničních automobilek z 38 % na 59 %, zatímco jejich celková hodnota stoupla dokonce o 64%, takže Rusové kupují dražší auta. Ruský trh je významný, takže řada zahraničních automobilek včetně Fordu, Renaultu, GM nebo Volkswagenu již na místní půdě svá auta již staví, jiní se na to pilně připravují (např. Nissan, Hyundai, Peugeot či Mitsubishi). Renault navíc nedávno vstoupil svým čtvrtinovým podílem do největší domácí automobilky Avto Vaz. Ta vloni vyrobila 440 000 osobních aut, ale do čtyř let má v plánu nabýt až na 2 milionu vozů ročně.    

Podle všech dosavadních analýz je růst ruského trhu s novými osobními auty dlouhodobý a má ještě velký prostor k další expanzi. V roce 2012 by se měl stát dokonce třetím na světě, a sice za USA a Čínou.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2010
Stav: 152 891 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 134 525 km
Cena: 160 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků