Kromě Číny je Rusko zemí, na které světové automobilky momentálně hodně sázejí. Ale i tady se projevil pokles v prodeji automobilů. Letos v květnu se zde prodalo 229 670 vozidel. To je o 31 791 aut (respektive o 12 procent) méně, než vloni v květnu.
Dominantní pozici si na ruském trhu stále drží značka Lada. V květnu 2013 však její prodeje v porovnání s loňskem poklesly o 18 procent.
Druhá nejúspěšnější značka na ruském trhu, francouzský Renault, si zapsala nulu, dopadla tedy stejně jako před rokem. Třetí v květném žebříčku skončila Kia, polepšila si o jedno procento.
Jen málo automobilek si za květen mohlo zapsat vyšší prodeje, než před rokem. Mezi májové premianty patřil zcela jistě Fiat, ten si meziročně polepšil o 152 procent. Jenže tento úspěch byl jen relativní. Fiat prodal pouhých 677 vozů, již zmiňovaná vedoucí Lada i přes pokles uspěla u více než 38 000 zákazníků.
Podobně by se dalo hovořit o španělském Seatu, který vyskočil o 73 procenta, ale v počtech se jedná jen o 350 prodaných automobilů. Podobným skokanem je i čínská značka Geely, ta uspěla v květnu 2013 o 119 procent víc, než vloni. I u ní by se dalo hovořit o sporadickém úspěchu, protože počet prodaných vozů byl 2414 (vloni 1100).
Je však zajímavé, že hned za Geely se v květnovém žebříčku seřadily další čínské automobilky – Lifan, Great Wall a Chery. Všechny tyto značky v květnu prodaly v Rusku 8274 vozů. Což bylo mimochodem přibližně o 600 aut víc, než prodala v Číně v květnu Škoda.
Lifan poposkočil o 66 procent, Great Wall o 74 procent a Chery o 4 procenta. Zdá se, že s čínskými vozy budou muset ostatní automobilky v Rusku stále více soupeřit.
Spokojení jsou za květen zcela jistě u Mercedes-Benzu, nebo v BMW. Tyto značky narostly o 14 respektive 21 procent ve srovnání s loňským pátým měsícem.
Pokud jde o percentuální srovnání prodejů leden až květen 2013 a 2012, vévodí žebříčku Seat (+162 procent), následuje Great Wall (+86 procent) a Geely (+73 procenta).
Ve výraznějším plusu byly v prvních pěti měsících 2013 v Rusku ještě Honda (+30%), Subaru (+30%), Mitsubishi (+24%), Lexus (+21%), Mercedes-Benz (+18%), BMW (+18%), Chery (+16), Porsche (+13%), nebo Renault (+13%)%) nebo Audi (+12%).
Dominantní místo co do seskupení si v Rusku drží i letos sdružení Avtovaz-Renault-Nissan s 30,6 procenty, na druhém místě je Volkswagen Group s 10,9 procenty a třetí příčku zaujímá GM Group s 9,1 procenty. Čtvrtá Kia má 7,1 procenta a pátý Hyundai 6,6 procenta.
Lada je značka ruského výrobce AvtoVAZ, dnes jediná. Vznikla v roce 1970 a byla velmi populární v celém sovětském bloku.
AvtoVAZ je od roku 2008 součástí skupiny Renault-Nissan-Lada a Lada je v Rusku stále nejoblíbenější značkou.
Lada Niva • Lada 4x4 • Lada Vesta Cross