Rusku vládne Lada a spol. Nahoru se derou Číňané

Kromě Číny je Rusko zemí, na které světové automobilky momentálně hodně sázejí. Ale i tady se projevil pokles v prodeji automobilů. Letos v květnu se zde prodalo 229 670 vozidel. To je o 31 791 aut (respektive o 12 procent) méně, než vloni v květnu.

Dominantní pozici si na ruském trhu stále drží značka Lada. V květnu 2013 však její prodeje v porovnání s loňskem poklesly o 18 procent.

Druhá nejúspěšnější značka na ruském trhu, francouzský Renault, si zapsala nulu, dopadla tedy stejně jako před rokem. Třetí v květném žebříčku skončila Kia, polepšila si o jedno procento.

Jen málo automobilek si za květen mohlo zapsat vyšší prodeje, než před rokem. Mezi májové premianty patřil zcela jistě Fiat, ten si meziročně polepšil o 152 procent. Jenže tento úspěch byl jen relativní. Fiat prodal pouhých 677 vozů, již zmiňovaná vedoucí Lada i přes pokles uspěla u více než 38 000 zákazníků.

Podobně by se dalo hovořit o španělském Seatu, který vyskočil o 73 procenta, ale v počtech se jedná jen o 350 prodaných automobilů. Podobným skokanem je i čínská značka Geely, ta uspěla v květnu 2013 o 119 procent víc, než vloni. I u ní by se dalo hovořit o sporadickém úspěchu, protože počet prodaných vozů byl 2414 (vloni 1100).
 
Je však zajímavé, že hned za Geely se v květnovém žebříčku seřadily další čínské automobilky – Lifan, Great Wall a Chery. Všechny tyto značky v květnu prodaly v Rusku 8274 vozů. Což bylo mimochodem přibližně o 600 aut víc, než prodala v Číně v květnu Škoda.

Lifan poposkočil o 66 procent, Great Wall o 74 procent a Chery o 4 procenta. Zdá se, že s čínskými vozy budou muset ostatní automobilky v Rusku stále více soupeřit.

Spokojení jsou za květen zcela jistě u Mercedes-Benzu, nebo v BMW. Tyto značky narostly o 14 respektive 21 procent ve srovnání s loňským pátým měsícem.

Pokud jde o percentuální srovnání prodejů leden až květen 2013 a 2012, vévodí žebříčku Seat (+162 procent), následuje Great Wall (+86 procent) a Geely (+73 procenta).

Ve výraznějším plusu byly v prvních pěti měsících 2013 v Rusku ještě Honda (+30%), Subaru (+30%), Mitsubishi (+24%), Lexus (+21%), Mercedes-Benz (+18%), BMW (+18%), Chery (+16), Porsche (+13%), nebo Renault (+13%)%) nebo Audi (+12%).

Dominantní místo co do seskupení si v Rusku drží i letos sdružení Avtovaz-Renault-Nissan s 30,6 procenty, na druhém místě je Volkswagen Group s 10,9 procenty a třetí příčku zaujímá GM Group s 9,1 procenty. Čtvrtá Kia má 7,1 procenta a pátý Hyundai 6,6 procenta.

Fiat Punto 1.242
Rok výroby: 2006
Stav: 161 810 km
Cena: 40 000 Kč
Fiat 500 L 1.368
Rok výroby: 2015
Stav: 4 759 km
Cena: 289 000 Kč
Fiat 500 1.198
Rok výroby: 2008
Stav: 55 088 km
Cena: 115 000 Kč
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 11 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků