Run-flat - nejde jen o výměnu kola

Podle statistik není poškození pneumatiky častou událostí. Když k němu však dojde, může jít i o život.

Koneckonců jsou pneumatiky jedinou styčnou plochou vozidla s vozovkou. Stále častěji používaným řešením, jak snížit riziko nehody při poškození pneumatiky, je montáž pneumatik typu run-flat. Ty jsou na rozdíl od běžných pneumatik schopné unést hmotnost vozidla i po kompletní ztrátě tlaku. Vůz tak zůstává provozuschopný a především plně ovladatelný, čímž lze zamezit mnoha nebezpečným situacím s často tragickými následky.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Mezi pionýry uvádění pneumatik run-flat do praxe patří automobilka BMW, která je začala montovat na vozy řady 3 již v roce 1984.

Zesílené boční stěny

Nejrozšířenějším typem pneumatik run-flat s mnoha miliony vyráběných exemplářů ročně jsou pláště s vyztuženými bočními stěnami, které unesou hmotnost vozidla a udrží se na ráfku i při velkém příčném zatížení a jízdě rychlostí až 80 km/h (bezpečný dojezd činí až 160 km).

Vzhledem k tomu, že jízdní vlastnosti se při úniku vzduchu nemusí při normální jízdě citelně změnit, mají vozy s pneumatikami run-flat zpravidla systém sledování tlaku vzduchu v pneumatikách, který řidiče na případnou ztrátu tlaku upozorní.

Klepněte pro větší obrázek

Úspěšné i neúspěšné alternativy

Zajímavou cestou se vydala společnost Continental, která koncernu Volkswagen dodává tzv. samozacelující se pneumatiky. Ty jsou uvnitř opatřeny speciální vrstvou viskózního materiálu, který automaticky uzavře otvor po průrazu pneumatiky způsobeném předmětem o průměru až 5 mm. Od roku 2008 bylo vyrobeno více než 2 miliony pneumatik s technologií ContiSeal.

Naopak v roli outsidera zůstal systém Michelin PAX s vnitřním nosným prstencem z plastu. Jeho nevýhodou je totiž kromě vyšší ceny nekompatibilita s běžnými ráfky a nutnost používat speciální nástroje pro „obouvání“ pneumatik.

Horší komfort

Mezi hlavní obecné nedostatky pneumatik run-flat v porovnání s konvenčními pneumatikami patří horší schopnost absorpce rázů od nerovností kvůli menší poddajnosti vyztužených bočních stěn a vyšší hmotnost zvětšující neodpružené hmoty. Nicméně s každou novou generací pneumatik run-flat se daří jejich jízdní vlastnosti zlepšovat, takže případné nedostatky se projevují zpravidla už jen v extrémních situacích.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek


Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků