Run-flat - nejde jen o výměnu kola

Podle statistik není poškození pneumatiky častou událostí. Když k němu však dojde, může jít i o život.

Koneckonců jsou pneumatiky jedinou styčnou plochou vozidla s vozovkou. Stále častěji používaným řešením, jak snížit riziko nehody při poškození pneumatiky, je montáž pneumatik typu run-flat. Ty jsou na rozdíl od běžných pneumatik schopné unést hmotnost vozidla i po kompletní ztrátě tlaku. Vůz tak zůstává provozuschopný a především plně ovladatelný, čímž lze zamezit mnoha nebezpečným situacím s často tragickými následky.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Mezi pionýry uvádění pneumatik run-flat do praxe patří automobilka BMW, která je začala montovat na vozy řady 3 již v roce 1984.

Zesílené boční stěny

Nejrozšířenějším typem pneumatik run-flat s mnoha miliony vyráběných exemplářů ročně jsou pláště s vyztuženými bočními stěnami, které unesou hmotnost vozidla a udrží se na ráfku i při velkém příčném zatížení a jízdě rychlostí až 80 km/h (bezpečný dojezd činí až 160 km).

Vzhledem k tomu, že jízdní vlastnosti se při úniku vzduchu nemusí při normální jízdě citelně změnit, mají vozy s pneumatikami run-flat zpravidla systém sledování tlaku vzduchu v pneumatikách, který řidiče na případnou ztrátu tlaku upozorní.

Klepněte pro větší obrázek

Úspěšné i neúspěšné alternativy

Zajímavou cestou se vydala společnost Continental, která koncernu Volkswagen dodává tzv. samozacelující se pneumatiky. Ty jsou uvnitř opatřeny speciální vrstvou viskózního materiálu, který automaticky uzavře otvor po průrazu pneumatiky způsobeném předmětem o průměru až 5 mm. Od roku 2008 bylo vyrobeno více než 2 miliony pneumatik s technologií ContiSeal.

Naopak v roli outsidera zůstal systém Michelin PAX s vnitřním nosným prstencem z plastu. Jeho nevýhodou je totiž kromě vyšší ceny nekompatibilita s běžnými ráfky a nutnost používat speciální nástroje pro „obouvání“ pneumatik.

Horší komfort

Mezi hlavní obecné nedostatky pneumatik run-flat v porovnání s konvenčními pneumatikami patří horší schopnost absorpce rázů od nerovností kvůli menší poddajnosti vyztužených bočních stěn a vyšší hmotnost zvětšující neodpružené hmoty. Nicméně s každou novou generací pneumatik run-flat se daří jejich jízdní vlastnosti zlepšovat, takže případné nedostatky se projevují zpravidla už jen v extrémních situacích.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek


Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Volkswagen Passat 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 174 216 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 105 800 km
Cena: 160 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

včera | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 38 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků