Když si člověk kupuje auto, parametry jako motor, barvu či výbavu si vybírá často podle srdce. Není ale od věci zapojit i mozek – volbou jednotlivých prvků totiž zároveň rozhodujete o tom, jak výhodně auto za pár let prodáte. Poradíme, co se vyplatí.
Kapitoly článku:
Vězte, že až půjdete do bazaru – ať kupovat, či nabízet své auto – najdete tam nejčastěji model Škoda Fabia ve stříbrné či šedé metalíze s klimatizací a benzinovým motorem. Za loňský rok šlo o nejtradičnější vůz v Česku.
„Fabia je pořád v bazarech nejžádanější, její prodeje se v meziročním srovnání zase zvýšily, a to o devět procent,“ říká ředitel prodeje největšího z bazarů AAA Auto Daniel Harant.
Za Fabií v četnosti trůní další klasiky: Octavia, Felicia, dvojka Fordů Focus a Mondeo, Volkswageny Passat s Golfem, Opel Astra či francouzské evergreeny Renault Mégane a Peugeot 307.
„Největšími skokany byly loni modely Volkswagen Passat s nárůstem 45 %, Ford Mondeo s Peugeotem 307 s 37 % a Škoda Superb s 30 %,“ dodává Harant.
Je tedy jasné, že sáhnete-li po těchto modelech, prodáte je při dobré výbavě snadno dál.
Nové hity: MPV…
Čím dál víc jdou v oblibě nahoru vozy kategorie MPV (takzvané velkoprostorové), jako Renault Scénic, Citroën Xsara Picasso, Opel Zafira, Škoda Roomster či Fordy C-Max, Galaxy a VW Touran, máme-li zmínit ty nejžádanější.
Trend postupného nárůstu poptávky po vozech třídy MPV se opakuje poslední léta rok co rok. Meziročně rostou o víc než polovinu.
„Vysvitne sluníčko a poptávka po MPV vyletí. Svého vrcholu dosahuje v létě, což pak vyžene vzhůru ceny. Koupí v jiném období než v létě jde ušetřit až několik desítek tisíc korun,“ vysvětluje Harant. O prázdninách se logicky vyplatí prodávat.
Výhodou MPV bývá možnost odvézt až sedm lidí. I když využitím třetí řady sedaček se u mnoha modelů objem kufru redukuje do takřka nepoužitelných rozměrů.
„Zároveň je na místě připomenout, že místa pro cestující v třetí řadě jsou většinou vhodná jen pro děti. Prostor pro nohy je zde velmi omezený a dospělý člověk či odrostlejší potomek zde nebude chtít strávit déle než půl hodiny. Proto je vhodné vzít k nákupu celou rodinu a přepravní kapacitu vybraného vozu pořádně vyzkoušet,“ připomíná Harant.
Velké oblibě se těší modely, u nichž je možné nevyužitou třetí řadu sedadel úplně sklopit do podlahy. To nabízí například Opel Zafira, Citroën C4 Grand Picasso či Mazda 5. Odpadnou tak starosti s uskladněním vyjímatelných a většinou dost těžkých a neskladných sedaček.
… a SUV
Podobný růst poptávky – meziročně také víc než o polovinu – zaznamenávají rovněž vozy do terénu. Většinou jen do lehčího – ty jsou označené zkratkou SUV. Pro ně se Češi rozhodují především podle účelu, ke kterému budou vůz využívat.
Asi nejpodstatnější volbou při koupi SUV je rozhodnutí, zda sáhnout i po pohonu všech kol. Logika tomu velí, i když víc než terénními pracanty jsou dnes SUV spíš módní záležitostí, s nimiž často lidé jezdí pouze po městě.
Pro následný prodej ale čtyřkolkou nic nezkazíte a rozhodně ji prodáte dráž než dvoukolku. Příplatek za pohon 4×4 přitom není u mnoha nových aut nijak zdrcující, což je vidět třeba u vozů Kia Sportage, Škoda Yeti či Hyundai ix35.