Rozšíření mýtného nemusí „vyhnat“ kamiony ze silnic nižších tříd

České silnice jsou v havarijním stavu, samá díra či výtluk. Řidiči musí mnohde jezdit pomaleji, aby nepomohli svým vozům na vrakoviště.  Na opravy nejsou peníze a teď to vypadá, že se bude za takové tankodromy ještě platit mýtné. Ministerstvo dopravy totiž chce do dvou let do tohoto systému začlenit všechny silnice první třídy a stovky kilometrů druhých tříd. Dosud bylo pro vozy nad 3,5 tuny zpoplatněno dohromady 1100 kilometrů dálnic, rychlostních komunikací a vozovek první třídy.

Hlavním tohoto důvodem tohoto opatření je sehnat prostředky na opravy a údržbu rozbitých vozovek. Na zhoršení stavu silnic nižších tříd se podepsala právě nákladní doprava, protože autodopravci kvůli ušetření za mýtné, vedli trasy kamionů mimo hlavní zpoplatněné tahy, a tak motivem rozšíření mýtného je i vrátit kamiony tam, kam patří.

Otázkou však je, jestli se řidiči vozů s těžkými náklady po rozšíření mýta vrátí na dálnice a rychlostní úseky. „Bude záležet na míře zpoplatnění. Pokud bude alternativní trasa z důvodu zavedení mýta dražší než dálnice, pojedu po dálnici. V opačném případě zůstanu na silnicích nižších tříd a zvednu cenu pouze o nové mýtné,“ řekl AutoRevue.cz Petr Koblížek, analytik dopravy z logistické společnosti Šmídl.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Další zpoplatnění pro kamiony má přinést peníze na opravy poničených silnic

Počet kilometrů, na které má být uvaleno placení mýtného, se po úpravě proti současnému stavu zvýší pětinásobně. Ministerský úředník Milan Dont, který má zpoplatnění silniční sítě na starosti, připouští, že jde o evropský unikát. Nicméně to je prý jediná cesta, jak vybrat dostatek peněz na záchranu zubožených silnic.

„V zahraničí jsou většinou zpoplatněné pouze dálnice a rychlostní komunikace. Silnice prvních tříd naprosto výjimečně. Co vím, tak snad jen na Slovensku. O plošném mýtném na silnicích ještě nižších tříd jsem neslyšel,“ přiznal Koblížek.

Většina kamionů Šmídl splňuje emisní normu EURO 5, díky které využívá slevu na mýtném. Přesto jsou poplatky za něj nezanedbatelné a po dalším zpoplatnění půjdou nahoru. „Na mýto jde nyní čtvrtina našich přímých nákladů. Po jeho rozšíření se ještě zvednou. Ještě jsem neviděl výši sazby, ale odhaduji, že to bude na jednu přepravu dělat tři sta až čtyři sta korun,“ dodal.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků