Rozhovor: „Rychlost se neměří kvůli nehodovosti, jde o výnosný byznys“

Lidé z občanského sdružení OSBID, které stojí i za billboardem proti takzvanému cyklogenerelu, chtějí podle svých slov hájit zájmy řidičů. Mnohdy se přitom dostávají do křížku s úřady.
Seznam kapitol
  1. „Nebojujeme s pražskými cyklisty“
  2. „Kvůli hluku by se rychlost měřit neměla“
  3. „Do soukromých kapes jde i přes 60 % peněz z pokut“

Na frekventované Koněvově ulici, která protíná pražský Žižkov, se nedávno objevil nezvyklý billboard. Chcete omezení dopravy a parkování, ptá se sugestivně a dodává, že přesně to navrhuje připravovaný „cyklogenerel“ pro Prahu 3.

Pod billboardem je podepsané málo známé občanské sdružení OSBID. Dali jsme si schůzku s několika jeho představiteli, abychom zjistili, co je to za lidi a jaké mají cíle.

Klepněte pro větší obrázek 
Štěpán Rada a Jana Hojková z občanského sdružení OSBID

AutoRevue.cz: Co máte proti cyklistům?

František Čech, koordinátor OSBID: Vůbec nic. Nemáme ani to nejmenší proti cyklistům, ale vadí nám profesionální cykloaktivisté, kteří jsou placeni z dotací města a agresivně prosazují svoje záměry na úkor mnohem početnějších skupin ostatních uživatelů silnic.

Štěpán Rada, člen OSBID: Cyklogenerel se tváří jako zlepšení podmínek pro cyklisty, ale ve výsledku bude znamenat zhoršení dopravní obslužnosti, menší průjezdnost a úbytek parkovacích míst, kterých se už tak nedostává. Tyhle záměry projednává radnice v úzkém kroužku s profesionálními aktivisty, typicky z hnutí Auto*mat, kde si odhlasují, že veřejnost s tím nadšeně souhlasí. Přitom veřejnost se to prakticky ani nedozví.

Jana Hojková, místopředsedkyně OSBID: To je pravda. Praha 3 cyklogenerel víceméně tají. Když ho chcete najít na jejích stránkách, musíte se k němu složitě prokousat, musíte vědět, kde hledat.

FČ: Když se vám objeví na vývěsce dokument s názvem Dopravní opatření obecné povahy, většinu lidí nenapadne, že to pro ně bude znamenat plošnou instalaci retardérů a méně parkovacích míst. My jsme se o tom dozvěděli v podstatě náhodou. Hned jsme to začali námitkovat, tak uvidíme, jak to dopadne.

Co přesně námitkujete? Cyklogenerel je přece obecný dokument, o retardérech a rušení parkovacích míst se v něm nepíše.

FČ: Cyklogenerel je dokument obecné povahy, jenže z něj budou vyplývat už konkrétní opatření typu „tady se jezdit nebude“. Mluví se například o Slezské ulici, která je dnes volně průjezdná. Podle nás by to dopadlo stejně jako v Karlíně. Plošné omezení rychlosti na 30 km/h ještě nemusí být špatně – Karlín je rezidenční čtvrť, nikoliv tranzitní oblast. Jenže v kombinaci s těmi retardéry znamená, že auta opakovaně brzdí a zrychlují, v ulicích je kvůli tomu vyšší hluk a dokonce i radnice Prahy 8 už přiznává, že to bude muset nějak řešit.

Ve veřejné debatě však často zaznívá argument, že je žádoucí řidičům poněkud „zkomplikovat“ život, dostat je do MHD, protože aut je zkrátka příliš mnoho.

FČ: Definujte mi, co znamená „příliš mnoho aut“.

JH: Já bych na to odpověděla, že MHD je ve špičkách přetížená už teď. Kdybychom všichni vystoupili z aut a přesedli na metro, tramvaje a autobusy, nastal by naprostý kolaps.

ŠR: Podle mě je otázka položená chybně. Vždyť doprava autem v Praze je už teď neuspokojivá, auta popojíždějí v kolonách... Jak konkrétně chcete motivovat člověka, aby tohle nedělal? Nikdo tam přece nestojí z plezíru, neřekne si ráno „dneska si hezky postojím v koloně“. Když se chcete projet, musíte mimo Prahu. Ostatně podle mého názoru je tomu stejně i na kole. Jaký smysl má znepříjemnit někomu život ještě víc, než ho má nepříjemný už teď? To není cesta, jak udělat město lepší pro jeho obyvatele.

Co je tedy vaším cílem?

FČ: Máme to v názvu: svobodná a bezpečná individuální doprava.

JH: Aby se každý mohl dopravovat svobodně podle svého rozhodnutí, bez zbytečných omezení, která nic nepřinášejí.

Tedy pokud se lidé rozhodnou jezdit autem, mají mít právo jím jezdit, to chcete říct?

FČ: Ale většina lidí se přece už rozhodla, že chce autem jezdit. Jak říkal kolega, nikdo si neřekne, že si chce ráno stoupnout do kolony na magistrále. Přesto jen po ní denně projede sto tisíc aut, což reprezentuje víc než sto tisíc lidí. Řidiči hlasují svým chováním, a toto hlasování my považujeme za významnější než hlas několika málo aktivistů, kteří křičí, že auta je potřeba omezit.

Přece jen vám tedy jde hlavně o cyklisty...

ŠR: Ale vůbec ne. Díky tomu, co se stalo i vám, jsme se dostali do zvláštní mediální kličky. Lidé nás začínají vnímat v kontextu toho billboardu, v kontextu diskuzí s Auto*matem. Mediálně jsme se stali organizací, která bojuje s pražskými cyklisty. To ale není podstata naší činnosti.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. „Nebojujeme s pražskými cyklisty“
  2. „Kvůli hluku by se rychlost měřit neměla“
  3. „Do soukromých kapes jde i přes 60 % peněz z pokut“
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 125 423 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků