Rozhovor: „Rychlost se neměří kvůli nehodovosti, jde o výnosný byznys“

Lidé z občanského sdružení OSBID, které stojí i za billboardem proti takzvanému cyklogenerelu, chtějí podle svých slov hájit zájmy řidičů. Mnohdy se přitom dostávají do křížku s úřady.
Seznam kapitol
  1. „Nebojujeme s pražskými cyklisty“
  2. „Kvůli hluku by se rychlost měřit neměla“
  3. „Do soukromých kapes jde i přes 60 % peněz z pokut“

Na frekventované Koněvově ulici, která protíná pražský Žižkov, se nedávno objevil nezvyklý billboard. Chcete omezení dopravy a parkování, ptá se sugestivně a dodává, že přesně to navrhuje připravovaný „cyklogenerel“ pro Prahu 3.

Pod billboardem je podepsané málo známé občanské sdružení OSBID. Dali jsme si schůzku s několika jeho představiteli, abychom zjistili, co je to za lidi a jaké mají cíle.

Klepněte pro větší obrázek 
Štěpán Rada a Jana Hojková z občanského sdružení OSBID

AutoRevue.cz: Co máte proti cyklistům?

František Čech, koordinátor OSBID: Vůbec nic. Nemáme ani to nejmenší proti cyklistům, ale vadí nám profesionální cykloaktivisté, kteří jsou placeni z dotací města a agresivně prosazují svoje záměry na úkor mnohem početnějších skupin ostatních uživatelů silnic.

Štěpán Rada, člen OSBID: Cyklogenerel se tváří jako zlepšení podmínek pro cyklisty, ale ve výsledku bude znamenat zhoršení dopravní obslužnosti, menší průjezdnost a úbytek parkovacích míst, kterých se už tak nedostává. Tyhle záměry projednává radnice v úzkém kroužku s profesionálními aktivisty, typicky z hnutí Auto*mat, kde si odhlasují, že veřejnost s tím nadšeně souhlasí. Přitom veřejnost se to prakticky ani nedozví.

Jana Hojková, místopředsedkyně OSBID: To je pravda. Praha 3 cyklogenerel víceméně tají. Když ho chcete najít na jejích stránkách, musíte se k němu složitě prokousat, musíte vědět, kde hledat.

FČ: Když se vám objeví na vývěsce dokument s názvem Dopravní opatření obecné povahy, většinu lidí nenapadne, že to pro ně bude znamenat plošnou instalaci retardérů a méně parkovacích míst. My jsme se o tom dozvěděli v podstatě náhodou. Hned jsme to začali námitkovat, tak uvidíme, jak to dopadne.

Co přesně námitkujete? Cyklogenerel je přece obecný dokument, o retardérech a rušení parkovacích míst se v něm nepíše.

FČ: Cyklogenerel je dokument obecné povahy, jenže z něj budou vyplývat už konkrétní opatření typu „tady se jezdit nebude“. Mluví se například o Slezské ulici, která je dnes volně průjezdná. Podle nás by to dopadlo stejně jako v Karlíně. Plošné omezení rychlosti na 30 km/h ještě nemusí být špatně – Karlín je rezidenční čtvrť, nikoliv tranzitní oblast. Jenže v kombinaci s těmi retardéry znamená, že auta opakovaně brzdí a zrychlují, v ulicích je kvůli tomu vyšší hluk a dokonce i radnice Prahy 8 už přiznává, že to bude muset nějak řešit.

Ve veřejné debatě však často zaznívá argument, že je žádoucí řidičům poněkud „zkomplikovat“ život, dostat je do MHD, protože aut je zkrátka příliš mnoho.

FČ: Definujte mi, co znamená „příliš mnoho aut“.

JH: Já bych na to odpověděla, že MHD je ve špičkách přetížená už teď. Kdybychom všichni vystoupili z aut a přesedli na metro, tramvaje a autobusy, nastal by naprostý kolaps.

ŠR: Podle mě je otázka položená chybně. Vždyť doprava autem v Praze je už teď neuspokojivá, auta popojíždějí v kolonách... Jak konkrétně chcete motivovat člověka, aby tohle nedělal? Nikdo tam přece nestojí z plezíru, neřekne si ráno „dneska si hezky postojím v koloně“. Když se chcete projet, musíte mimo Prahu. Ostatně podle mého názoru je tomu stejně i na kole. Jaký smysl má znepříjemnit někomu život ještě víc, než ho má nepříjemný už teď? To není cesta, jak udělat město lepší pro jeho obyvatele.

Co je tedy vaším cílem?

FČ: Máme to v názvu: svobodná a bezpečná individuální doprava.

JH: Aby se každý mohl dopravovat svobodně podle svého rozhodnutí, bez zbytečných omezení, která nic nepřinášejí.

Tedy pokud se lidé rozhodnou jezdit autem, mají mít právo jím jezdit, to chcete říct?

FČ: Ale většina lidí se přece už rozhodla, že chce autem jezdit. Jak říkal kolega, nikdo si neřekne, že si chce ráno stoupnout do kolony na magistrále. Přesto jen po ní denně projede sto tisíc aut, což reprezentuje víc než sto tisíc lidí. Řidiči hlasují svým chováním, a toto hlasování my považujeme za významnější než hlas několika málo aktivistů, kteří křičí, že auta je potřeba omezit.

Přece jen vám tedy jde hlavně o cyklisty...

ŠR: Ale vůbec ne. Díky tomu, co se stalo i vám, jsme se dostali do zvláštní mediální kličky. Lidé nás začínají vnímat v kontextu toho billboardu, v kontextu diskuzí s Auto*matem. Mediálně jsme se stali organizací, která bojuje s pražskými cyklisty. To ale není podstata naší činnosti.

Následující kapitola
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků