Rok 1991: Opel Corsa, Peugeot 405, auta jen pro boháče

Automobily za pohádkové ceny – tak psaly deníky v roce 1991 o vozech General Motors. Články vyšly v lednu před 22 lety, když společnost představovala svoji úvodní nabídku pro tehdejší československý trh.

Stojí za to si dnes tyto dřevní doby připomenout. Ceny aut se proměnily ve srovnání s počátkem 90. let až neuvěřitelně. Dodejme, že v roce 1991 byla průměrná mzda 3792 korun.

Nejvyšším luxusem té z dnešního pohledu dávné doby byl jeden airbag ve volantu, ABS, posilovač, vrcholem byla manuální klimatizace i dálkové ovládání.

Například Opel Corsa s motorem 1,2 litru měl cenové rozpětí od 480 000 korun do 600 tisíc. „Silnější Kadett pořídíte za 550 až 700 tisíc korun,“ prozradil tehdejší ředitel General Motors Czechoslovakia Andrej Barčák. Ikonu podnikatelů, Opel Vectra, nabízeli prodejci za 650 až 800 tisíc korun. Na tehdejší dobu luxusní Omega vyšla od 937 tisíc do 1,2 milionu korun.

Žádné levné vozy nenabízela ale ani konkurence, která se objevovala za bývalou železnou oponu. Peugeot představil v pražském obchodním domě Kotva tři modely. Malá 106 byla k mání za 350 tisíc korun, nový a nesmírně oblíbený Peugeot 405 (stal se v podstatě první autem roku) byl za 700 000 tehdejších československých korun.

Škoda Favorit v „luxusním“ provedení 136 LS stála v lednu 1991 nedosažitelných 139 000 Kč. Hovořilo se také o „novém zaobleném Favoritu“. Ten měl přijít na trh v roce 1995 a novináři psali o ceně až 250 000 korun.

Co je v nabídce firem za tyto sumy dnes?

Corsu seženete už za 184 900 Kč. Za 480 tisíc korun má Opel v nabídce ostrou Astru GTC (přesně 479 900 Kč), za 700 tisíc je například Opel Insignia Sports Tourer s motorem 1.6 litru ve výbavě Sport. V cenové relaci kolem 1,2 milionu Kč, kde už dnes koupíte i Mercedes Benz SLK, Opel prodává za 1 159 853 Kč zcela elektrickou Amperu.

U Peugeotu si za 350 tisíc korun odvezete typ 208 s motorem 1.6 HDi v provedení Allure, 700 tisíc korun stojí Peugeot 508 GT s dieselovým motorem 2.2 HDi.
 

Opel Insignia 2
Rok výroby: 2009
Stav: 144 824 km
Cena: 160 000 Kč
Opel Astra 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 142 251 km
Cena: 60 000 Kč
Opel Corsa 1.248
Rok výroby: 2007
Stav: 146 051 km
Cena: 50 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků