Rodiče se domnívají, že jsou na silnici dobrým vzorem, ne vždy se však chovají správně

Přestože se rodiče domnívají, že jsou svým dětem na silnici dobrým a důležitým vzorem, mohou mít ve skutečnosti na řidičské návyky svých dětí negativní vliv, vyplývá z výsledků nejnovějšího průzkumu výrobce pneumatik Goodyear.

Výsledky vycházejí z posledního rozsáhlého průzkumu společnosti Goodyear provedeného mezi 6 805 rodiči začínajících řidičů (ve věku mezi 16 a 25 lety) v 19 zemích včetně České republiky. Cílem průzkumu bylo lépe pochopit postoje rodičů k bezpečnosti silničního provozu – jak jdou sami dětem příkladem a také jak jim pomáhají naučit se řídit. Výsledky zveřejnila společnost Goodyear v novém vydání Bílé knihy - Bezpečnost na silnici především: Zvýšení bezpečnosti silničního provozu pro začínající řidiče.

Z výzkumu vyplývá, že mnoho rodičů si uvědomuje, jak silný vliv mají na postoje svých dětí k řízení a k bezpečnosti v silničním provozu. Polovina dotázaných rodičů (51 %) uvedla, že jejich děti pozorně vnímají, jak se při řízení chovají, a více než třetina (34 %) si myslí, že jejich chování za volantem má vliv na postoj jejich dětí k bezpečí na silnici již ve věku mezi 6. a 16. rokem. Dále z průzkumu jasně vyplývá, že rodiče se sami považují za vzor svých dětí - více než tři čtvrtiny (77 %) dotázaných si myslí, že je jejich děti považují za dobré řidiče, a 56 % rodičů je přesvědčeno, že děti vnímají jejich chování za volantem jako vhodný příklad pro ostatní. Více než polovina (55 %) dotázaných rodičů začínajících řidičů tvrdí, že od té doby, co mají děti, jsou za volantem opatrnější. V Rusku je tento údaj ještě vyšší, a to 74 %.

Odborníci se shodují, že rodiče hrají u dětí důležitou roli při vytváření návyků za volantem. Eszter Salamon, předsedkyně Evropské asociace rodičů (European Parents Association – EPA), říká:  „Je jasné, že rodiče začínají na děti působit velmi brzy. Jdou svým dětem příkladem. Ovlivňují děti tím, jak se chovají na silnici jako řidiči, ale také jako cyklisté nebo chodci.“

Rodiče začínajících řidičů mohou své děti ovlivňovat, aniž by si to uvědomovali. Fatima Pereira Da Silva, specialistka na dopravní psychologii ve společnosti Traffic Psychology International, říká: „I když se může zdát, že dítě nejeví o řízení jako takové zájem, uvědomuje si, jak rodiče v sociálním systému silničního provozu jednají. Děti se učí neustále a vnímají nejen vědomě, ale také podvědomě, což znamená, že si dítě osvojuje chování, aniž by tomu věnovalo pozornost. Rodiče nejdou příkladem až v době, kdy se jejich děti začnou učit řídit, ale již v mnohem útlejším věku, tedy ve chvíli, kdy se dítě stane součástí dění v silničním provozu.“

Rodiče sice věří ve svůj pozitivní vliv, ale nejsou si vždy jistí svými řidičskými dovednostmi. Jen 54 % respondentů se domnívá, že by v současnosti úspěšně složili zkoušky v autoškole. V Rakousku je toto číslo ještě nižší – pouhých 39 %. Mimo EU sebevědomí stoupá – 90 % rodičů začínajících řidičů v Turecku tvrdí, že by zkoušky zvládli. Ještě znepokojivější je skutečnost, že mnozí rodiče neváhají za volantem předvést chování, které představuje riziko. Čtvrtina rodičů (26 %) připouští, že postupem času podlehla zlozvykům, a to zejména ve Velké Británii (51 %) a Francii (46 %). 

Velký počet rodičů (44 %) dokonce dostal pokutu za překročení povolené rychlosti v době, kdy v autě vezli své dítě, a další (14 %) připouštějí, že se často kvůli jiným motoristům, chodcům a cyklistům za volantem rozčilují. Starší studie společnosti Goodyear prokázaly, že překračování povolené rychlosti je u začínajících řidičů nejčastějším přestupkem (66 %), což lze chápat jako odraz chování rodičů. Znepokojující je i skutečnost, že rodiče, kteří sami překračují povolenou rychlost, jsou u svých dětí ke stejnému chování výrazně tolerantnější než rodiče, kteří pravidla respektují.

„Zdá se, že rodiče svůj možný negativní vliv podceňují,“ říká Olivier Rousseau, viceprezident divize osobních pneumatik společnosti Goodyear EMEA. „Pouhých 17 % dotázaných se domnívá, že zlozvyky, které jejich děti kopírují, jsou možnou příčinou jejich bezohledného jednání za volantem. Naše dosavadní průzkumy však ukazují, že dvě třetiny instruktorů evropských autoškol (65 %) jsou přesvědčeny, že postoj mladých řidičů k bezpečnosti na silnici negativně ovlivňují právě špatné řidičské návyky rodičů.“

Stephen Stradling, emeritní profesor Centra dopravního výzkumu při Edinburgh Napier University ve Velké Británii, říká: „Rodiče by měli absolvovat informační kurz a oprášit si dovednosti“.

Nejnovější výzkum postojů rodičů začínajících řidičů vychází z předchozích studií mladých řidičů a bezpečnosti silničního provozu. V roce 2012 společnost Goodyear provedla celoevropský průzkum více než 6 400 mladých řidičů, aby prozkoumala jejich postoje k bezpečnosti silničního provozu. V roce 2013 společnost opět zadala výzkum, tentokrát zkoumající postoje instruktorů autoškol.  Nyní z dosavadních poznatků vycházíme a aktuálním průzkumem se zaměřujeme na problematiku bezpečnosti začínajících řidičů.  

Společnost Goodyear na tomto výzkumu spolupracovala s různými partnery. Psychologové z Mezinárodní organizace dopravní psychologie (TPI) pomáhali s vývojem dotazníku a odborným výkladem poskytli zpětnou vazbu k výzkumu. Evropská asociace rodičů také přispěla svými zkušenostmi. Klíčová zjištění byla podpořena komentáři odborníků z partnerských společností zabývajících se bezpečností provozu, a také dalšími statistikami, které podpořily tyto analýzy.

Nové vydání Bílé knihy společnosti Goodyear pro bezpečnost silničního provozu lze stáhnout na www.goodyear.eu. Video z kulatého stolu debaty a tiskové konference, kde byla představena Bílá kniha společnosti Goodyear a diskutovány výsledky průzkumu, lze shlédnout na adrese: www.goodyear.eu/conference.

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků