Robot-astronaut poletí do vesmíru. Na jeho vzniku se podílela Toyota

Toyota se podílela na vývoji humanoidního robota, který bude ve vesmíru komunikovat s lidmi. „Tohle je malý krok pro mne, ale obrovský skok pro roboty,“ řekl na tiskové konferenci v Tokiu 33 centimetrů vysoký robot Kirobo.

Japonská automobilka přispěla do projektu, na kterém se podílelo několik dalších institucí a společností významnou měrou. Dodala kromě jiného technologii umožňující rozpoznávání hlasů. Ta umožní robotovi zapamatovat si lidské hlasy a reagovat v japonštině, sdělila Toyota.

Největší automobilový výrobce světa použije získané poznatky z vesmírného projektu k vylepšení robotů, na nichž pracuje. Jeho roboti by měli v budoucnu pomáhat hlavně v domácnostech.

Podle statistik totiž jeden ze čtyř lidí v Japonsku bude v roce 2014 starší 65 let, v Číně to bude méně - 9,6 procenta, v USA pak 14 procent.

Toyota vyvíjí průmyslové roboty od sedmdesátých let minulého století, aby snížila výrobní náklady a zlepšila kvalitu svých vozů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kirobo. Trochu jiný astronaut.
 

„Chceme, aby lidé snili o společnosti, kde budou žít společně s roboty,“ řekl při představení robota Fuminori Kataoka, manažer Toyoty, který má v automobilce projekt na starost.    

Kirobo byl vyvinutý v rámci společného výzkumného projektu Kibo Robot v režii společností RCAST, Robo Garage a Toyota. Významnou měrou přispěla i japonská národní vesmírná agentura JAXA.

Robot bude vypuštěn do vesmíru na palubě lodi Kounotori 4, tu ponese raketa H-IIB č. 4. Následně se Kirobo vylodí na Mezinárodní vesmírnou stanici ISS a počká na velitele Koiči Wakatu. Ten na stanici přiletí letos v listopadu nebo prosinci.

Harmonogram projektu (2013-2014)

4. srpnaKirobo odlétá na ISS
srpen-záříKirobo poprvé hovoří ve vesmíru
listopad-prosinecpřílet velitele Wakaty
prosinecWakata poprvé hovoří s Kirobem
květen-červenvelitel Wakata opouští ISS
prosinecKirobo se vrací na Zemi

 

Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 110 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2012
Stav: 115 244 km
Cena: 300 000 Kč
Toyota Avensis 1.995
Rok výroby: 2005
Stav: 172 019 km
Cena: 80 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků