Riziková mapa ukazuje smysl měření rychlosti (nejen) na dálnicích

Ústřední automotoklub ČR a společnost AF-Citypla zveřejnily nejnovější mapu rizikových míst na českých silnicích. Nejen řidiči si tak mohou prohlédnout, na kterých silnicích hrozí největší riziko nehod a kde naopak k nehodám nedochází.

eurorap.jpg
Mapa rizikových míst na českých silnicích (zvětšíte kliknutím)

V mapě najdete pouze dálnice, rychlostní silnice a silnice první třídy. Riziko nehod znázorněné různými barvami je založeno na počtu nehod se smrtelnými nebo vážnými úrazy a jejich porovnáním s intenzitou dopravy na konkrétním úseku. Nejnovější výsledek se zabývá obdobím od roku 2012 do roku 2014.

Jak je vidět, vysoké riziko nehod je na celé řadě míst. Za pozornost ovšem stojí dálnice. Je totiž všeobecně známo, že právě dálnice patří k nejbezpečnějším silnicím a tato nová mapa je toho dalším důkazem. Velmi často statistiky hlásí riziko nehody jako nízké, maximálně středně nízké. Přesto má pan ministr Ťok v plánu zvyšovat bezpečnost silničního provozu instalací úsekového měření právě na dálnicích. Nabízí se otázka, jaký to tedy asi bude mít efekt, když se bude zvyšovat bezpečnost na nejbezpečnějších komunikacích v ČR.

Zajímavá je také část oficiální tiskové zprávy zveřejněné ÚAMK oznamující vydání této mapy, kde se doslova píše: „Cílem Rizikových map EuroRAP je srozumitelně ukázat veřejnosti, správcům silnic i odborníkům, které silniční úseky vykazují statisticky nejvyšší rizikovost a na jaké lokality by bylo efektivní zaměřit svoji pozornost při snižování počtu tragických silničních nehod.“ Že by tyto mapy byly na konec pro někoho nedostatečně srozumitelné?

Za zmínku ale stojí i nejrizikovější úseky, třeba taková R7 u Loun. Jde o dvouproudou komunikaci, která není prakticky v ničem záludná, je rovná a přehledná. Není problém jet zde podstatně více než maximálně dovolených 90 km/h, aniž by byl kdokoliv ohrožen. A přesto je tu tolik tragických nehod. Důvod? Není to rychlost jako taková, ale jiné přestupky typu nedodržování bezpečné vzdálenosti, případně nesprávné předjíždění a hlavně nevěnování se řízení (klasická nehoda, kdy řidič z ničeho nic vyjel do protisměru). Jenže policii tu moc často nepotkáte a když, tak měří rychlost u obce Chlumčany, kde je omezení na 60 km/h.

Doufejme, že odpovědní úředníci si tuhle mapu důkladně prohlédnou a vyvodí z ní adekvátní důsledky. Efektivní snižování počtu usmrcených lidí na českých silnicích nevede přes nesmyslné měření rychlosti na dálnicích. Velice vhodné by bylo zaměření se na méně výdělečné a hůře prokazatelné přestupky, které jsou ovšem ve finále nebezpečnější, nebo investovat do dalších úprav komunikací. Začít bychom mohli třeba od obyčejného vodorovného značení...

Doporučujeme

Články odjinud