Řidiči v ČR mají již první stovku CNG stanic

V České republice mají řidiči letos možnost tankovat už u dalších 31 nových veřejných CNG stanic a Česká republika tak právě překročila první stovku. Dochází k ještě rychlejší výstavbě než v loňském roce, kdy přibylo 26 CNG stanic za celý rok. Na konci roku 2016 by mohlo být v ČR už 150 až 160 veřejných CNG stanic, do roku 2030 pak (jak uvádí i vládou 20. listopadu schválený Národní akční plán čistá mobilita) nejméně 300 stanic. Procentuální nárůst spotřeby CNG odhaduje Český plynárenský svaz letos také zcela jistě ještě vyšší, než v předešlých 2 letech. Do listopadu přibylo jen letos na českých silnicích více než 3 tisíce CNG vozidel, dnes už jich jezdí u nás přes 12 tisíc. Za první polovinu letošního roku přibylo 2 krát tolik vozidel, než v předešlých 2 letech vždy za celý rok. Za 15 let by mělo jezdit v ČR kolem 250 tisíc CNG vozidel.

Řidiči, kteří si pořídí vozidlo na CNG, mají v ČR už více než 100 veřejných stanic, u kterých mohou CNG natankovat. „Rádi bychom, aby během příštích 5 let přibylo v ČR více než 100 dalších CNG stanic, v roce 2030 již celkem bylo motoristům k dispozici pak 300 stanic a palivo CNG a LNG mělo nejméně desetiprocentní podíl na spotřebě pohonných hmot v ČR,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS).

V ČR se v poslední době potkalo několik příznivých faktorů a to zásadním způsobem rozšířilo využívání stlačeného zemního plynu (CNG) pro dopravu. „Spotřeba CNG narůstá v ČR již dva roky po sobě o 40 procent ročně a letošní nárůst spotřeby CNG odhadujeme ještě vyšší. Jezdí tu už více než 12 tisíc CNG vozidel, poslední 2 tisíce přibyly jen za půl roku, ale stále je to podíl pouhých 1,25% na celkových registracích nových osobních vozů. Je ale velmi pozitivní, že firmy, živnostníci, ale i dopravní společnosti nebo taxislužby obnovují i celé své vozové parky za vozy na CNG,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS. Jen ŠKODA Auto plánuje, že by v roce 2015 mělo 10 procent všech prodaných Octavií v Česku jezdit na CNG. Auta na alternativní pohon při svých nákupech bude preferovat i státní správa (NAP CM).

Přestárlá vozidla v ČR (starší 20 let) tvoří přibližně 1/4 vozového parku. Podle údajů TŰV SŰD činí průměrný věk osobních automobilů v EU 8,3 roku, v ČR ale dokonce 14,2 roku. Tato přestárlá vozidla sice mají velmi malý proběh kilometrů (cca 6 procent z předpokládaného celkového proběhu všech osobních automobilů), ale emitují 40 procent všech nebezpečných škodlivin (oxid uhelnatý, uhlovodíky, oxidy dusíku apod.), jimiž je zatěžováno ovzduší v ČR. V ČR tak nezbytně dochází k obměně velmi starých vozů a vozy na alternativní palivo CNG jsou dnes nejlepší ekologickou i ekonomickou volbou. „Vozy na CNG mají dnes nulovou silniční daň, poloviční náklady na palivo, umožnění vjezdu do ekologických zón center měst, podle vládou schváleného Národního akčního plánu se uvažuje nejpozději do roka rovněž o úlevách na dálničních známkách, možnosti rychlejšího odepisování aut, příspěvcích na koupi vozu a nepochybně CNG vozy budou mít ještě mnoho dalších výhod,“ dodává Jiří Šimek z ČPS.

K rozvoji CNG přispěla v ČR už i velká města, která se rozhodla právě převést z velké části vozidla městské a příměstské dopravy na zemní plyn. Nyní jezdí v ČR jen v městské dopravě nejméně ve 45 ti městech například již více než 820 autobusů na CNG. Velké flotily vozů si ale již pořizují už i soukromí dopravci, taxislužby, autoškoly, ministerstvo vnitra aj.

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků