Řidiči by v horku neměli čekat na žízeň, ale pít preventivně

Na delších cestách a ve sluncem rozpáleném autě je nutnost mít vždycky po ruce nějaký nápoj. Častou chybou je, když spěchající řidiči tvrdí, že nebudou kvůli pití zastavovat, protože nemají žízeň. To je však první krok k dehydrataci. V horku se totiž nesmí čekat, až žízeň přijde – pít se musí preventivně. To jsou argumenty Pavla Suchánka z Fóra zdravé výživy.

Voda funguje v organismu jako základní chladicí kapalina. Pokud dojde k nedostatku tekutin, začne ochlazování váznout a člověk se cítí nepohodlně. „Absence tekutin se projevuje ale i daleko nepříjemněji - klasické jsou bolesti hlavy, protože tělo do ní musí pumpovat hustší krev a víc roztahovat cévy. Ty pak tlačí na kosti ve spánkové oblasti, výsledkem je bolest hlavy,“ řekl AutoRevue.cz Pavel Suchánek z Fóra dobré výživy.

Nejlepší ze všeho je voda

Dalším projevem nedostatku tekutin je nesoustředěnost a podrážděnost. „Člověk, zejména začátečník, může být nervózní z řízení, a pokud nedostatečně pije, schopnost kvalitně řídit opravdu výrazně klesá. Toto platí i pro profesionály, ti ovšem bývají výrazně odolnější. Tělo mají trénovanější proti stresu, ale i oni mohou mít poměrně velké problémy s nedostatkem tekutin. Je vyzkoušené, že dva litry jsou v teplém počasí dostatečné. Pokud ovšem máme ve voze zapnutou klimatizaci, je potřeba pít víc, protože ta vysušuje vzduch a snižuje pocit, že se člověk potí. Kvůli tomu se cítíme falešně v klidu, i když se postupně můžeme dehydratovat,“ pokračoval výzkumník.

Základním nápojem na dlouhých cestách by měla být voda, a to v jakékoliv formě. „Je jedno, zda perlivá, neperlivá, vlažná nebo ledová. Vhodné jsou také rozředěné džusy, ovocné šťávy, občas i sklenička slazené limonády pokud je cesta náročnější, ale základ by doopravdy měla tvořit kvalitní čistá voda,“ zdůraznil Suchánek.

Pitný režim se musí dodržovat

Naproti tomu například káva může být pro řidiče docela nebezpečná. „O kávě se ví, že působí jen krátkodobé zvýšení krevního tlaku a pak poměrně rychle přichází pokles k normální hladině. Člověk může být patnáct minut naprosto čilý, ale potom přijde daleko výraznější únava,“ varoval odborník na výživu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Někteří cestující v automobilech se ptají, jaké množství tekutin je vhodné? „Po čtyřech hodinách bychom měli vypít minimálně litr tekutin,“ odpovídá Suchánek. „Pít je lepší pravidelně. Doporučuje se tekutiny polykat po malých douškách. Klidně každých deset minut. Řidiči ale často tvrdí, že kvůli pití nebudou zastavovat, protože nemají žízeň. To je ale první krok k dehydrataci. Ta se totiž projevuje právě sníženou tvorbou moči. Můžeme pak aplikovat jednoduchou poučku: nechce-li se nám na záchod déle než dvě hodiny, nedodržujeme pitný režim a hrozí dehydratace. Při ní dochází ke změně psychiky, ke ztrátě pozornosti a koncentrace a prodlužují se reakční doby,“ dodal.

Mini Cooper 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 460 km
Cena: 349 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 240 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků