Řidiči by v horku neměli čekat na žízeň, ale pít preventivně

Na delších cestách a ve sluncem rozpáleném autě je nutnost mít vždycky po ruce nějaký nápoj. Častou chybou je, když spěchající řidiči tvrdí, že nebudou kvůli pití zastavovat, protože nemají žízeň. To je však první krok k dehydrataci. V horku se totiž nesmí čekat, až žízeň přijde – pít se musí preventivně. To jsou argumenty Pavla Suchánka z Fóra zdravé výživy.

Voda funguje v organismu jako základní chladicí kapalina. Pokud dojde k nedostatku tekutin, začne ochlazování váznout a člověk se cítí nepohodlně. „Absence tekutin se projevuje ale i daleko nepříjemněji - klasické jsou bolesti hlavy, protože tělo do ní musí pumpovat hustší krev a víc roztahovat cévy. Ty pak tlačí na kosti ve spánkové oblasti, výsledkem je bolest hlavy,“ řekl AutoRevue.cz Pavel Suchánek z Fóra dobré výživy.

Nejlepší ze všeho je voda

Dalším projevem nedostatku tekutin je nesoustředěnost a podrážděnost. „Člověk, zejména začátečník, může být nervózní z řízení, a pokud nedostatečně pije, schopnost kvalitně řídit opravdu výrazně klesá. Toto platí i pro profesionály, ti ovšem bývají výrazně odolnější. Tělo mají trénovanější proti stresu, ale i oni mohou mít poměrně velké problémy s nedostatkem tekutin. Je vyzkoušené, že dva litry jsou v teplém počasí dostatečné. Pokud ovšem máme ve voze zapnutou klimatizaci, je potřeba pít víc, protože ta vysušuje vzduch a snižuje pocit, že se člověk potí. Kvůli tomu se cítíme falešně v klidu, i když se postupně můžeme dehydratovat,“ pokračoval výzkumník.

Základním nápojem na dlouhých cestách by měla být voda, a to v jakékoliv formě. „Je jedno, zda perlivá, neperlivá, vlažná nebo ledová. Vhodné jsou také rozředěné džusy, ovocné šťávy, občas i sklenička slazené limonády pokud je cesta náročnější, ale základ by doopravdy měla tvořit kvalitní čistá voda,“ zdůraznil Suchánek.

Pitný režim se musí dodržovat

Naproti tomu například káva může být pro řidiče docela nebezpečná. „O kávě se ví, že působí jen krátkodobé zvýšení krevního tlaku a pak poměrně rychle přichází pokles k normální hladině. Člověk může být patnáct minut naprosto čilý, ale potom přijde daleko výraznější únava,“ varoval odborník na výživu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Někteří cestující v automobilech se ptají, jaké množství tekutin je vhodné? „Po čtyřech hodinách bychom měli vypít minimálně litr tekutin,“ odpovídá Suchánek. „Pít je lepší pravidelně. Doporučuje se tekutiny polykat po malých douškách. Klidně každých deset minut. Řidiči ale často tvrdí, že kvůli pití nebudou zastavovat, protože nemají žízeň. To je ale první krok k dehydrataci. Ta se totiž projevuje právě sníženou tvorbou moči. Můžeme pak aplikovat jednoduchou poučku: nechce-li se nám na záchod déle než dvě hodiny, nedodržujeme pitný režim a hrozí dehydratace. Při ní dochází ke změně psychiky, ke ztrátě pozornosti a koncentrace a prodlužují se reakční doby,“ dodal.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků