Ricardo 2/4SIGHT: „dvoutakt“ žije

Ačkoli z našich silnic již Wartburgy, Trabanty či Barkasy takřka vymizely, vývoj dvoudobého motoru zdaleka neskončil.

Dvoutakt od Ricarda

Přes své jisté nedostatky, spojené zejména s výplachem válců a mazáním, nabízí motor pracující ve dvoutaktním režimu i dostatek předností, včetně vysokého měrného točivého momentu. V devadesátých let zkoušely „dvoutakty“ třeba automobilky General Motors nebo Subaru. Je možné, že se s nimi ale v brzké budoucnosti opět setkáme. V další životaschopnosti jim totiž mohou pomoci moderní technologie včetně přímého vstřikování a přeplňování, ale také trend charakterizovaný jako „downsizing“, tedy zmenšování objemu motoru se záměrem zvýšit jeho účinnost a tím i snížit spotřebu.

Novinkou je projekt 2/4SIGHT společnosti Ricardo, podporovaný britskou vládou a různými organizacemi. V rámci tohoto projektu se, zatím jen na stolici, zkouší vidlicový šestiválec s objemem 2,1 litru, který je schopen plynule a automaticky přecházet střídavě mezi dvoudobým a čtyřdobým cyklem. V podstatě je to „čtyřtakt“, jenž disponuje variabilním ventilovým rozvodem EHV, přímým vstřikováním benzínu od Densa a dvoustupňovým přeplňováním s dmychadlem Garrett a kompresorem Rotrex.

Povzbudivé výsledky

V nižších otáčkách se využívá mohutného tahu dvoutaktu a v těch vyšších pak hospodárnosti čtyřtaktu, přičemž mezi oběma režimy motor přechází zcela plynule. Již při 1 000 ot./min. tak motor 2/4SIGHT vykazuje měrný točivý moment 150 N.m/l, zatímco při 2 500 ot./min. je to již celých 250 N.m/l. Dle počítačových simulací může 2/4SIGHT nahradit konvenční jednotku 3,5 V6, oproti níž však v sedanu o hmotnosti 1 800 kg a vybaveném automatickou pětistupňovou převodovkou dosáhne o 27 % nižší spotřeby paliva, zatímco emise CO2 klesnou z 260 na 190 g/km. 

Vývoj hlavních mechanických skupin prototypového motoru probíhal na různých pracovištích společnosti Ricardo, na vývoji a zkouškách se však podílely i vysokoškolské laboratoře včetně univerzity v Brightonu. Zástupci společnosti Ricardo nyní hledají pro svůj prototyp uplatnění v sériové produkci některé z automobilek. Otázkou však zůstává, nakolik je systém 2/4SIGHT dlouhodobým řešením a zda se jedná o projekt, jenž bude schopen adekvátně konkurovat dalším moderním technologiím včetně E85 nebo hybridů... 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Subaru Legacy 1.994
Rok výroby: 2006
Stav: 56 903 km
Cena: 140 000 Kč
Subaru Legacy 1.994
Rok výroby: 2008
Stav: 137 135 km
Cena: 155 000 Kč
Subaru  1.6
Rok výroby: 2016
Stav: 14 950 km
Cena: 609 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků