Retro test: Volkswagen Golf R32 – charakter nikdy nenahradíš

Staré známé pravidlo říká, že objem nelze ničím nahradit. Lidé podporující downsizing ovšem namítají, že je tomu trochu jinak. Prý platí „objem turbem nahradíš“. Možná to v něčem pravda je, ale možná to taky pravda není a nikdy nebude. Pojďme si trochu zavzpomínat na to, jak jezdila sportovní auta nepostižená tím proklatým downsizingem.
Seznam kapitol
  1. Nejvýkonnější v historii, Pan nenápadný
  2. VR6…, Charakter ničím nenahradíš!
  3. Velmi neutrální, Za hubičku?, Názor z branže
  4. Fotogalerie

Nejprve menší úvod… V dnešní době, kdy se až paranoidně sledují emise produkované automobily a kdy je motorismus obecně svázaný všemi možnými eko-normami, se už zkrátka větší motory většinou odebírají do věčných lovišť. Nemůžu si pomoci, ale mám čím dál větší dojem, že dnešní auta prostě nejsou tak dobrá, jako tomu bylo dříve. Samozřejmě pod pojmem „tak dobrá“ myslím z pohledu řidiče, zábavy za volantem, zážitků z jízdy a tak dále.

Člověku se dostává do rukou jedno "perfektní" auto za druhým, takže i když ani on sám nechce, postupně si zvykne na nové standardy, postupně přijme styl současných aut (co mu také ostatně zbývá). Když se ale náhodou dostane do něčeho staršího a rychlejšího, nestačí se divit. A právě proto jsme se rozhodli, že se občas ohlédneme, že se občas vrátíme zpět do minulosti, že si prostě a jednoduše zavzpomínáme na to, jaké to kdysi bylo. Protože například Golf se šestiválcem pod kapotou už na trhu nikdy neuvidíme. Bohužel.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Jiné nárazníky, pěkná kola, vzadu dvojitá koncovka výfuku. Nic víc není potřeba.

A ještě jedna drobná poznámka. Asi jste si všimli, že náš konkrétní exemplář je takový poněkud polepený. Bohužel test vyšel na termín těsně po tom, co se auto vrátilo z jakési prezentace. Neberte to tak, že bychom vám chtěli připomenout, že i Golf R32 má parkovací senzory nebo ESP. Někdy zkrátka věci nevyjdou tak, jak bychom si představovali. Tedy díky za pochopení, pro příště se určitě polepšíme.

Nejvýkonnější v historii

Historie šestiválcového Volkswagenu Golf se začala psát v roce 1992, kdy se světu představilo provedení, které mělo pod kapotou slavný šestiválec VR6. Ten se dříve ukázal třeba v kombinaci s modelem Corrado nebo Passat. Golf dostal jednotku o objemu 2,8 litru SOHC s maximálním výkonem 128 kW (174 k) a vrcholem točivého momentu 240 Nm.

Testy | Volkswagen

Test VW Scirocco 2,0 TSI: sázka na show

Vývoj kompaktního šestiválce pokračoval dále, koncem druhého tisíciletí přišla varianta se čtyřmi ventily na válec a výkonem přesahující 200 k, později následuje stejný motor s objemem zvednutým na 3,2 litru a ten dostala také čtvrtá generace VW Golf, tedy první R32. Maximální výkon měl hodnotu 240 koní.

Volkswagen neměl od Golfu R32 velká očekávání, ale jasně se ukázalo, že takové auto na trhu chybělo. Výsledkem byla trojnásobně větší prodejní čísla, než se původně předpokládalo a to neznamenalo nic jiného, než rozhodnutí, že R32 přijde také v kombinaci s pětkovým Golfem. Ten opět dostal VR6, maximum ovšem povyrostlo na 250 k a točivý moment se zvedl na 320 Nm, čímž se stal nejvýkonnějším Golfem v historii a právě ten jsem si půjčil na krátký „vzpomínkový“ test.

Pan nenápadný

Musím se přiznat, že šestiválcový Golf vždycky přitahoval mou pozornost, přestože se tu a tam objevily různé testy, ze kterých vyplývalo, že tohle auto není tak dobré, jak na první pohled vypadá. Nakonec na stejné téma se před lety psalo také na našich stránkách. Časté porovnávání s BMW 130i pro Golf nevycházelo nejlépe, ale to nechme tentokrát stranou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Osmnáctipalcová dvacetipaprsková kola autu náramně sluší. Dvě koncovky výfuku umístěné uprostřed používá i současné R. 

R32 se mi líbila jednoduše proto, že je velmi nenápadná. Vlastně to je na pohled úplně obyčejný Golf s dvojitou koncovkou výfuku, upravenými nárazníky a nižší světlou výškou. Oproti běžnému provedení šla karoserie dolu o 20 mm, což je ještě o 5 mm níže než v případě GTI. Dojem pak podtrhují podle mého názoru fakt hodně povedená dvacetipaprsková litá kola. Nic víc Golf R32 ani nepotřebuje.

Kabriolety | Volkswagen | Design | Volkswagen Golf

FOTOGALERIE: Volkswagen Golf GTI Cabrio na živých fotkách

Interiér je také velmi strohý. Prim tady hrají sportovní sedačky s hodně výrazným bočním vedením, sportovně tvarovaný volant, podobný tomu, co nabízí třeba současné „erko“ (nebo také Polo BlueGT), kovové pedály a tím výčet zajímavých věcí pomalu končí. Součástí standardní výbavy byla automatická klimatizace, palubní počítač, CD, dešťový senzor, kontrola tlaku v pneu, 6 airbagů a ESP. Jen tak mimochodem tenhle exemplář pochází z roku 2007 a je zajímavé sledovat, jak se Volkswagen stále drží v interiéru jednoho stejného přístupu. A tak pět let staré auto uvnitř vypadá skoro stejně, jako jeho současní sourozenci. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Nejvýkonnější v historii, Pan nenápadný
  2. VR6…, Charakter ničím nenahradíš!
  3. Velmi neutrální, Za hubičku?, Názor z branže
  4. Fotogalerie
Volkswagen Passat 2
Rok výroby: 2010
Stav: 140 312 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Passat 2
Rok výroby: 2004
Stav: 159 323 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Touran 2
Rok výroby: 2004
Stav: 165 221 km
Cena: 75 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků