Reportáž AR: víme, kde a jak Pirelli vyrábí pneumatiky pro F1

V Kocaeliské provincii v západní části takzvané Malé Asie leží třísettisícové město İzmit. Přibližně 100 kilometrů od turecké metropole Istanbul. Právě do İzmitu byste museli, pokud byste chtěli své auto osadit pneumatikami specifikace formule 1. Nikde jinde se totiž nevyrábějí.

Hned na úvod jsem museli odevzdat veškerá audiovizuální zařízení. Pirelli si svá výrobní tajemství střeží jako jiné firmy receptury na coca-colu či becherovku. Mají na to speciálního člověka: İhsan Kaya je manažerem pro bezpečnost, a i když se k nám choval slušně, jeho pozornému zraku by zcela jistě neunikla ani skrytá kamera v podobě špendlíku - kdybychom nějakou měli!

V İzmitu se vyrábějí nejen pneumatiky pro formuli 1, ale i jiné soutěže a také pro běžný silniční provoz. Výrobní linky pro pneumatiky F1 mají ale svou vlastní oddělenou část továrny, do které nepronikne ani pověstná myš.

150 inženýrů pro F1

Přísady používané pro výrobu pneumatik F1 tvoří více než stovka samostatných položek, od přírodního kaučuku po silikon a další chemické látky, které po spojení v precizně odměřeném poměru vytvoří finální pneumatiku.

Klepněte pro větší obrázek
Při příčném zatížení odolávají pneumatiky pro monoposty F1 silám odpovídajícím 1500 kilogramů, přitom se dokážou zahřát na teplotu 150 °C.

Pro strukturu pneumatiky je využito syntetických aramidových vláken, které dokážou odolávat trakci a teplu. Aramidový materiál je pětkrát silnější než ocel a degraduje pouze při 500 °C, a to bez tavení. Pirelli používá aramid hojně také k vývoji a výrobě pneumatik pro sportovní automobily.

Pneumatika jako taková se ale rodí jinde, ve více než dva tisíce kilometrů vzdálených laboratořích blízko italského Milána. V nich jen na projektu F1 pracuje více než 150 inženýrů.

Prototypy vyrobené v İzmitu na základě požadavků Milána jsou podrobeny zkouškám v milánském testovacím centru. Pokročilé stroje simulují všechny možné závodní podmínky a měří veškerou zátěž, které jsou pneumatiky vystaveny. Pneumatiky jsou podrobeny rychlosti až 450 km/h a vystaveny čtyřikrát větší zátěži než při běžném používání, po dobu dvacetkrát delší než je obvyklé.

Jeden závod = 1800 pneumatik

Na každý závod formule 1 přiveze Pirelli kolem 1 800 pneumatik. Aby se tak mohlo stát, prochází každá pneumatika složitým výrobním procesem. 

Nejprve je vyrobena bočnice a kostra pneumatiky. Ve stejné době jsou na jiné lince vyráběny běhoun a dezén. Mezi klíčové ingredience patří přírodní a syntetická pryž a další umělá vlákna. Prvky z prvních dvou výrobních linek jsou pak sestaveny na třetí lince.

Další krok, fáze vulkanizace, po kterou se pneumatika „vaří“, určuje konečné vlastnosti směsi a struktury. Následuje kontrola kvality, která za účelem ověření integrity vnější i vnitřní konstrukce probíhá prostřednictvím vizuální kontroly a skenováním pneumatiky laserem.

V rámci kontroly jednotnosti povrchu se měří i obvod a další parametry. Obvod různých pneumatik se nesmí lišit o více než 2 milimetry nebo váha o více než 100 gramů. Čtyři pneumatiky pro jedno auto ale nesmí mít v součtu rozdíl více než 300 gramů.

Nakonec je připojen čárový kód, obsahující příslušná data o pneumatice a umožňuje její vysledování od výroby až k nasazení do závodu.

Vyrobit jednu pneumatiku z osmnácti strukturálních komponent trvá pět hodin čistého času.

Extrémní nároky

Množství pneumatik na jednu velkou cenu je Pirelli schopno vyrobit za čtyři dny, ale vypraveny jsou 45 dní před závodem. Přední kolo váží 8,5 kg, zadní 9,5 kg. Ale během závodu ztratí vlivem opotřebení pneumatika na váze, a to přibližně jeden kilogram.

Klepněte pro větší obrázek
Na každý závod formule 1 přiveze Pirelli kolem 1800 pneumatik.

Pneumatiky musí umět na závodní dráze odolávat enormním silám, jsou hlavně nosičem velkých sil mezi autem a povrchem závodní dráhy. Při brzdění do zatáčky pomáhají brzdit auto silou odpovídající 800 kilogramů.

Často se říká, že auto je jak převrácené letadlo. Stejná síla, která letoun vznese do vzduchu, naopak monopost formule 1 tlačí k zemi, aby mohl projíždět zatáčky rychleji.

Jedno kolo je zatížené silou odpovídající tisícovce kilogramů. Auto tak na své původní váze přes 600 kilogramů nabere více než čtyřnásobek.

Do İzmitu se pneumatika po velké ceně vrátí do továrny, kde je recyklována. A je jedno, jestli byla nebo nebyla použita. V době naší návštěvy továrny Pirelli, týden před Velkou cenou Číny, byly již pneumatiky pro tento závod na místě. V İzmitu končila výroba pneumatik pro Barcelonu a byla zahajována produkce pro Valencii, tedy Velkou cenu Evropy… 

 

Foto: autor a Pirelli


 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Audi A6 1.968
Rok výroby: 2008
Stav: 149 414 km
Cena: 180 000 Kč
Audi A6 2.393
Rok výroby: 2006
Stav: 88 030 km
Cena: 165 000 Kč
Audi A4 Allroad 1.968
Rok výroby: 2010
Stav: 164 989 km
Cena: 325 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků