Reportáž AR: víme, kde a jak Pirelli vyrábí pneumatiky pro F1

V Kocaeliské provincii v západní části takzvané Malé Asie leží třísettisícové město İzmit. Přibližně 100 kilometrů od turecké metropole Istanbul. Právě do İzmitu byste museli, pokud byste chtěli své auto osadit pneumatikami specifikace formule 1. Nikde jinde se totiž nevyrábějí.

Hned na úvod jsem museli odevzdat veškerá audiovizuální zařízení. Pirelli si svá výrobní tajemství střeží jako jiné firmy receptury na coca-colu či becherovku. Mají na to speciálního člověka: İhsan Kaya je manažerem pro bezpečnost, a i když se k nám choval slušně, jeho pozornému zraku by zcela jistě neunikla ani skrytá kamera v podobě špendlíku - kdybychom nějakou měli!

V İzmitu se vyrábějí nejen pneumatiky pro formuli 1, ale i jiné soutěže a také pro běžný silniční provoz. Výrobní linky pro pneumatiky F1 mají ale svou vlastní oddělenou část továrny, do které nepronikne ani pověstná myš.

150 inženýrů pro F1

Přísady používané pro výrobu pneumatik F1 tvoří více než stovka samostatných položek, od přírodního kaučuku po silikon a další chemické látky, které po spojení v precizně odměřeném poměru vytvoří finální pneumatiku.

Klepněte pro větší obrázek
Při příčném zatížení odolávají pneumatiky pro monoposty F1 silám odpovídajícím 1500 kilogramů, přitom se dokážou zahřát na teplotu 150 °C.

Pro strukturu pneumatiky je využito syntetických aramidových vláken, které dokážou odolávat trakci a teplu. Aramidový materiál je pětkrát silnější než ocel a degraduje pouze při 500 °C, a to bez tavení. Pirelli používá aramid hojně také k vývoji a výrobě pneumatik pro sportovní automobily.

Pneumatika jako taková se ale rodí jinde, ve více než dva tisíce kilometrů vzdálených laboratořích blízko italského Milána. V nich jen na projektu F1 pracuje více než 150 inženýrů.

Prototypy vyrobené v İzmitu na základě požadavků Milána jsou podrobeny zkouškám v milánském testovacím centru. Pokročilé stroje simulují všechny možné závodní podmínky a měří veškerou zátěž, které jsou pneumatiky vystaveny. Pneumatiky jsou podrobeny rychlosti až 450 km/h a vystaveny čtyřikrát větší zátěži než při běžném používání, po dobu dvacetkrát delší než je obvyklé.

Jeden závod = 1800 pneumatik

Na každý závod formule 1 přiveze Pirelli kolem 1 800 pneumatik. Aby se tak mohlo stát, prochází každá pneumatika složitým výrobním procesem. 

Nejprve je vyrobena bočnice a kostra pneumatiky. Ve stejné době jsou na jiné lince vyráběny běhoun a dezén. Mezi klíčové ingredience patří přírodní a syntetická pryž a další umělá vlákna. Prvky z prvních dvou výrobních linek jsou pak sestaveny na třetí lince.

Další krok, fáze vulkanizace, po kterou se pneumatika „vaří“, určuje konečné vlastnosti směsi a struktury. Následuje kontrola kvality, která za účelem ověření integrity vnější i vnitřní konstrukce probíhá prostřednictvím vizuální kontroly a skenováním pneumatiky laserem.

V rámci kontroly jednotnosti povrchu se měří i obvod a další parametry. Obvod různých pneumatik se nesmí lišit o více než 2 milimetry nebo váha o více než 100 gramů. Čtyři pneumatiky pro jedno auto ale nesmí mít v součtu rozdíl více než 300 gramů.

Nakonec je připojen čárový kód, obsahující příslušná data o pneumatice a umožňuje její vysledování od výroby až k nasazení do závodu.

Vyrobit jednu pneumatiku z osmnácti strukturálních komponent trvá pět hodin čistého času.

Extrémní nároky

Množství pneumatik na jednu velkou cenu je Pirelli schopno vyrobit za čtyři dny, ale vypraveny jsou 45 dní před závodem. Přední kolo váží 8,5 kg, zadní 9,5 kg. Ale během závodu ztratí vlivem opotřebení pneumatika na váze, a to přibližně jeden kilogram.

Klepněte pro větší obrázek
Na každý závod formule 1 přiveze Pirelli kolem 1800 pneumatik.

Pneumatiky musí umět na závodní dráze odolávat enormním silám, jsou hlavně nosičem velkých sil mezi autem a povrchem závodní dráhy. Při brzdění do zatáčky pomáhají brzdit auto silou odpovídající 800 kilogramů.

Často se říká, že auto je jak převrácené letadlo. Stejná síla, která letoun vznese do vzduchu, naopak monopost formule 1 tlačí k zemi, aby mohl projíždět zatáčky rychleji.

Jedno kolo je zatížené silou odpovídající tisícovce kilogramů. Auto tak na své původní váze přes 600 kilogramů nabere více než čtyřnásobek.

Do İzmitu se pneumatika po velké ceně vrátí do továrny, kde je recyklována. A je jedno, jestli byla nebo nebyla použita. V době naší návštěvy továrny Pirelli, týden před Velkou cenou Číny, byly již pneumatiky pro tento závod na místě. V İzmitu končila výroba pneumatik pro Barcelonu a byla zahajována produkce pro Valencii, tedy Velkou cenu Evropy… 

 

Foto: autor a Pirelli


 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Audi A1 1.4
Rok výroby: 2010
Stav: 27 417 km
Cena: 193 000 Kč
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 61 387 km
Cena: 830 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2008
Stav: 194 877 km
Cena: 130 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků