Renault otevřel továrnu v Maroku. Proudit odtud budou levná auta

Renault otevřel novou továrnu v Maroku. Chce v ní vyrábět levné vozy a s jejich pomocí se vyrovnat s všeobecným propadem poptávky po automobilech v Evropě, kde lidé žádají co nejjednodušší auta, napsala agentura Reuters.

Továrna, kde prvotní investice byla asi 600 milionů eur (15 miliard korun), má zpočátku vyrábět 150 tisíc až 170 tisíc vozů ročně. Po zavedení druhé montážní linky by se od roku 2013 měla kapacita zdvojnásobit. Platy zaměstnanců by neměly dosahovat ani čtvrtiny minimálního platu ve Francii.

Renault v ní bude v současné době zaměstnávat asi 2 tisíce dělníků, počítá se však s tím, že časem jejich počet stoupne na 6 tisíc. Jejich průměrný měsíční plat bude asi 250 eur (asi 6300 korun).

Klepněte pro větší obrázek
Továrna nedaleko města Tanger zabírá plochu 300 hektarů a podle serveru BBC je největší takovou výrobnou v severní Africe. 

Minivan Lodgy bude první vůz, který bude v nové továrně vyráběn. V základní verzi bude stát méně než 10 tisíc eur (250 tisíc korun), tedy ani ne polovinu ceny, za kterou se ve Francii prodávají konkurenční vozy jako Touran od Volkswagenu.

Do severní Afriky míří i další automobilky

Podle Reuters hrozí, že Renault, kde Francie coby největší akcionář vlastní 15 procent akcií, otevřením továrny několik týdnů před prezidentskými volbami ve Francii vyvolá debatu o pracovních příležitostech v zemi.

Francouzský prezident Nicolas Sarkozy, který bude podle všeho usilovat o znovuzvolení, přitom již dříve apeloval na podniky, aby ve Francii zachovaly pracovní příležitosti. Kroky Renaultu kritizovali někteří politici ve Francii, kde je nyní míra nezaměstnanosti nejvyšší za 12 let.

Šéf Renaultu Carlos Ghosn v médiích řekl, že možnost vybudovat podobnou továrnu v západní Evropě ani nevyvstala. „To by se neslučovalo s konceptem nízkonákladových vozů,“ dodal. Podle Reuters sdělil, že Renault je otevřen možnosti postavit továrnu i v Alžírsku a jednání v této věci pokračuje.

Podle BBC se továrna nachází u Tangeru v takzvané volné zóně, která výrobcům nabízí daňové výhody. Vlastní výrobny nedaleko továrny Renaultu chtějí podle stejného zdroje otevřít další výrobci jako Ford nebo automobilky z Číny a Indie.

Zdroj: E15.cz

 

Renault Mégane 1.461
Rok výroby: 2011
Stav: 129 010 km
Cena: 138 000 Kč
Renault Mégane 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 152 372 km
Cena: 40 000 Kč
Renault Mégane 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 156 214 km
Cena: 40 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

dnes | Stanislav Kolman
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků