Renault Mégane R26.R: nový král 'Ringu

Za nejrychlejší předokolku na Nordschleife dlouho platila Astra OPC. To je dnes minulostí, do prodeje jde superostrý Mégane RS.

Příběh Méganu RS další zajímavé pokračování - verzi R26.R, která už názvem deklaruje, že jde o přiostření ostrého. Novinka je určena především pro ty, kteří neváhají „zabít” pár víkendů v roce na některém ze závodních okruhů s adekvátním autem, ale zároveň na něj chtějí dojet tím samým vozem. Pokud vám tato filosofie připomíná GT verze vozů Porsche 911, nebudete zřejmě daleko od pravdy, R26.R by skutečně měl být čímsi ve stylu 911 GT3 RS mezi běžnými kompakty. Tomuto záměru je na voze přizpůsobeno prakticky vše, a tak se pojďme na jednotlivé části pěkně popořádku podívat.

Karbon, rám, skořepiny

Již vzhled dává najevo, s čím máme tu čest. Kapota motoru z karbonu, lehká 18" kola, funkční aerodynamické doplňky nebo část prosklení z polykarbonátu nenechají nikoho na pochybách, že nejde o žádný laciný tuning. Vůz bude dodáván celkem v sedmi barevných provedeních, z nichž šedá, bílá a modrá budou zcela novými odstíny. Výjimečný vzhled pak podtrhuje grafika s výsostnými znaky Renault Sport.

Interiér jde ještě dál. Úplná absence zadních sedadel, přední skořepiny od Sabeltu, šestibodové pásy (vůbec poprvé použité v produkčním voze) a štítek s pořadovým číslem vozu jsou jasnými znameními něčeho mimořádného. Některé zmíněné prvky vnímavému čtenáři jistě naznačily, že R26.R bude v prvé řadě o jediném - úspoře hmotnosti. A ta je skutečně enormní.

Renault se s tím zkrátka nepáral a z už nijak zvlášť těžkého R26 (1353 kg) ubral dalších 123 kilogramů. Ven v vozu muselo leccos:
- zadní sedadla a bezpečnostní pásy
- airbagy krom airbagu řidiče
- automatická klimatizace
- stěrač a ostřikovač zadního skla
- mlhovky
- ostřikovače světel
- většina odhlučňovacích materiálů

a leccos naopak přibylo:
- karbonová kapota motoru (-7,5 kg)
- skla z polykarbonátu (-5,7 kg)
- sportovní sedadla s hliníkovým rámem a karbonovou skořepinou (-25 kg)

Součástí vozu přitom může za přípatek být i lehké titanové výfukové potrubí nebo lehký ochranný rám.

Ještě ostřejší podvozek

Zásadní změny se odehrály též na podvozku. Nové vinuté pružiny i tlumiče doplňují drážkované (tedy nikoli vrtané jako u R26) kotouče brzd od Bremba, odolnost vozu podtrhují zpevněná spodní ramena přední nápravy. Obě nápravy mají jiné naladění, „agresivnější” kinematika by měla přispět ještě přetáčivějšímu chování. Samozřejmostí je diferenciál s omezenou svorností (33 %), který je totožný jako u verze R26. Dobrou trakci dále vylepšují příplatkové semi-slicky Toyo Proxes R888 o rozměru 225/40 R18.

Srdcem vozu je motor 2,0 Turbo o výkonu s výkonem 169 kW (230 koní), který má totožné naladění jako Méganu F1 Team R26. Spojen je však s kratšími převody šestistupňové manuální převodovky. Motor dosahuje 90 % maxima točivého momentu (tedy přes 270 Nm) od 2 000 do 6 000 ot. a měl by tak maximálně eliminovat obvyklou nemoc silných turbomotorů - zoufale úzké spektrum (sportovně) využitelných otáček.

Slibné parametry motoru v kombinaci s nízkou hmotností dovolují R26 zrychlit z 0 na 100 km/h za 6 sekund a kilometr s pevným startem zdolat za velmi dobrých 25,9 sekundy. Maximální rychlost není u takto naladěných vozů příliš sledovaným parametrem, a tak jen konstatujeme, že 237 km/h je očekávanou hodnotou.

Smyčka téměř za 8:15

Tohle vše dohromady znamená jediné - excelentní okruhové časy. Slavnou Nordschleife R26.R zdolal za famózních 8 minut a 17 sekund, což je daleko nejlepší čas, jaký kdy vůz s předním pohonem na Severní smyčce dosáhl. Dobře řízené R26.R tak bude postrachem i pro mnohá sportovní auta, takový Cayman S sním bude mít co dělat...

Pokud vás R26.R zaujal, pospěšte si k dealerům. Prodávat se začne v říjnu a vznikne jen v 450 exemplářích.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Renault Mégane R26.R 


 

Renault Kangoo 1.461
Rok výroby: 2012
Stav: 111 689 km
Cena: 68 000 Kč
Renault Mégane 1.87
Rok výroby: 2005
Stav: 124 206 km
Cena: 48 000 Kč
Renault Grand Scénic 1.461
Rok výroby: 2007
Stav: 118 612 km
Cena: 72 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků