Renault Mégane 1.5 dCi: naftový mág (minitest)

Zhruba před rokem jsme zveřejnili test vozu, který získal titul evropského auta roku 2003. Přes některé naše výhrady jsme Mégane jako celek pochválili. Tentokrát otestovali verzi s naftovým motorem 1.5 dCi 59 kW/80 k.
Seznam kapitol
  1. Mégane 1.5 dCi 59 kW
  2. Výbava a provedení testovaného vozu

Před mnoha lety přišel Fiat s tehdy zcela novou myšlenkou – vytvořil litrový vznětový motor. Nastala revoluce, protože vznětové motory se do té doby spojovaly vždycky jen s náklaďáky, užitkovými vozy, ještě tak nanejvýš s velkoobjemovými osobními auty. Dnes už je doba úplně jiná.


Tip: Přečtěte si velký test z počátku loňského roku, kdy jsme testovali hatchback s motorem 1.6 16V, a podívejte se na dvě krátká videa jízdy s Méganem 1.6 a 1.5 dCi.

Extravagance zůstává

Všechny karoserie méganů jsou samozřejmě stejné. Tedy nápadné, pozoruhodné a velmi nezvyklé. Navazují na designérskou linii započatou experimentálním Avantimem a přes Vel Satis se dostala až k Méganu a vlastně i Espacu. Hlavním rysem je tedy nezvykle tvarovaná záď s horní svislou linií a teprve pod ní vystupující křivkou víka kufru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

To je samozřejmě nezaměnitelný vzhled, ale přináší i určité úskalí v podobě zbytečně zmenšeného zavazadlového prostoru. Ubraný prostor ve výši horní části pátých – nebo třetích – dveří, znemožňuje dopravu objemnějších předmětů. V interiéru zůstává rovněž několik málo obvyklých detailů, jako například táhlo ruční brzdy s napříč uloženým okem, takže řidičovi nezbývá nic jiného než tahat za ně velmi neergonomicky. Ostatní stylistické prvky jsou sice také nápaditě tvarované, ale už nebrání logickému užívání.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zvyknout je si třeba na absenci klíčku v zapalovací skříňce, která také chybí. Nahrazuje ji čipová karta ve čtečce, takže zpočátku hmatáte automaticky po klíči při startování a vypínání motoru, ale nic nenajdete. Místo klasiky tu je karta a tlačítko. S kartou je zpočátku trochu problém při odmykání. Jsou na ní tři tlačítka – na zamykání, odemykání a otevírání pátých dveří – ale symboly jsou natolik nečitelné, že je musíte znát nazpaměť. Jinak s vámi vůz nekamarádí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tentokrát jsme testovali vůz s nižším stupněm výbavy, takže scházelo elektrické ovládání zrcátek a okna se spouštěla elektricky jen vepředu. Renaulty teď existují ve čtyřech stupních provedení: Authentique, Expression, Dynamique a Privilége. K testovanému provedení Expression se přidala základní výbava Pack; kompletní přehled výbavy najdete v druhé kapitole.

Slabší bratr common-rail

Renault začal s technikou common-rail poměrně brzy a vyvinul tehdy motor 1.9 dCi především pro laguny. Postupem času vznikl ještě menší derivát s objemem 1461 cm3 a spolu s motory 1.4 HDi od Peugeotu a Citroënu se zařadil mezi nejmenší přeplňované vznětové agregáty. Byl to určitě krok šťastným směrem. Malému vozu taková pohonná jednotka úplně stačí a dodává mu potřebnou dynamiku pro běžné ježdění.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nejjednodušší výbava má jen ručně seřizovatelná zrcátka

Charakteristickými zvuky dieselu se ozývá jen chvilinku po studeném startu, téměř okamžitě přechází k velmi kultivovanému chodu bez rušivých zvukových doprovodů. Stačí tedy jen usednout do pohodlného sedadla, zařadit a vyjet. Je až překvapující, jak agregát s výkonem 59 kW/80 k reaguje. Přitom jde jen o dvouventilovou techniku, což platí i o Renaultu 1.9 dCi s výkonem 120 k (viz test sedanu). V 1.5 dCi hraje svou roli velmi příznivý točivý moment daný hodnotou 185 N.m. Jízda s autem byla příjemná, protože motor nevyžadoval časté řazení jako u benzínového agregátu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
I drobné detaily mohou být esteticky zdařilé --- Sedadla
jsou překvapivě tvrdá, ale o to pevnější a příjemnější

To je právě na vozidle příjemné. Má malý motor, tedy velmi úsporný, ale přitom se chová jako daleko větší. Pětistupňová převodovka pracuje přesně, neshledali jsme sebemenší potíže. Po mechanické stránce tu funguje všechno velmi dobře. Nově se pod kapotou objevila výkonnější verze tohoto motoru s výkonem 74 kW/100 k, která pojede jistě ještě lépe.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
CD přehrávač obsahuje i zásobník na 5 disků --- Ovladač
audiosoustavy pod volantem je u Renaultů obecně asi
tím nejlepším, s jakým jsme se setkali

Tvrdší podvozek

Pokud znáte předchozí generaci Méganu, překvapí vás tvrdší podvozek stejně jako sedačky. Sousloví „typicky francouzská měkkost“ zde dostává pěkně na frak. Tvrdší podvozek ještě přitvrdila příplatková 16" kola z lehkých slitin, která zajišťují skvělou adhezi. S Méganem pak není problém jezdit jako s motokárou, snad jen elektrický posilovač řízení nemusel ve větších rychlost tak ztuhnout. Kromě toho bychom ocenili méně prudký návrat do původní polohy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hezky vypracovaný a praktický detail  odkládací skříňky
--- Unikátní tvar kufru ubírá jeho prostor

Příznivá je i spotřeba. Dokonce i ve městě se dá s autem jezdit s hodnotami kolem 5 l/100 km, stačí si jen dát trochu pozor. Na volné silnici se při využití všech schopností dostaneme o něco málo výš, asi k 6 l/100 km, na dálnici, při jízdě naplno v rámci limitů, pak ještě asi o tři čtvrtě litru výš. A ještě doplňme orientačně naměřené hodnoty dynamiky: z 0 na 100 km/h akceleroval Renault Mégane 1.5 dCi za 14,7 s a dosáhl největší rychlosti 166 km/h.

Klepněte pro větší obrázek
Motor 1.5 dCi patří mezi špičku

Parametry

  • Renault Mégane 1.5 dCi
  • Karoserie: 5 dveří, hatchback
  • Rozměry: 4209 x 1777 x 1457 mm
  • Rozvor: 2625 mm
  • Hmotnost: 1270 kg
  • Zavazadlový prostor: 330/1190 l
  • Brzdy: kotoučové vpředu i vzadu (280 a 240 mm)
  • Motor: 1.5 dCi, 1461 ccm, 59 kW/4000, 185 Nm/2000 ot.
  • Převodovka: manuální, pětistupňová
  • Zrychlení na 100 km/h: 14,3 s
  • Maximální rychlost: 170 km/h
  • Spotřeba: 5,5/3,9/4,5 l/100 km
  • Palivová nádrž: 60 l
  • Cena základního provedení: 485 000 Kč
  • Cena testovaného vozu: 567 900 Kč
Následující kapitola
Renault Fluence 1.5
Rok výroby: 2012
Stav: 119 269 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Laguna 1.995
Rok výroby: 2010
Stav: 152 905 km
Cena: 129 000 Kč
Renault Scénic 1.461
Rok výroby: 2011
Stav: 139 720 km
Cena: 114 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků