Renault Laguna: dostupná elegance (test ojetiny)

Laguny první generace dnes lákají zájemce o ojeté vozy svým prostorem a komfortem cestování v kombinaci s příznivými cenami na. Laguna v sobě spojuje typické přednosti i nedostatky francouzských automobilů poloviny devadesátých let. Naším testem prošla Laguna v provedení kombi, vybavená žádaným vznětovým motorem s přímým vstřikováním paliva.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Pár slov z historie, Exteriér a zavazadlový prostor
  2. Kvalitní a pohodlný interiér, Jízda, Závěr, Slovo odborníka

Na AutoRevue.cz jste se měli nedávno poprvé možnost setkat s naší novou pravidelnou rubrikou, kde pro vás testujeme auta „z druhé ruky“. První vlaštovkou byl test červeného sedanu Nissan Almera s benzínovým motorem 1,4 16V a tento test se setkal z vaší strany s mimořádným ohlasem. Mezi vašimi četnými diskusními příspěvky a e-maily se objevila prosba, jestli bych podobným způsobem nemohl otestovat ojetý Renault Laguna. S radostí tak činím a znovu se pokusím najít odpověď na tyto otázky: za jakých podmínek je nákup vozu po jednom či více majitelích perspektivní? Může ojeté auto vyhovovat současným nárokům na bezpečnost, užitné vlastnosti a přijatelné provozní náklady? Dnes se podívame na zoubek oblíbenému vozu

Základní specifikace testovaného vozu:
Renault Laguna Grantour 1,9 dTi RXE
Cena: 195 000 Kč
Rok výroby: 2000
Najeto: 114 514 km
Výbava: dálkově ovládané centrální zamykání, posilovač řízení, 2x airbag, elektrické ovládání předních oken a zrcátek, digitální klimatizace, ABS, střešní ližiny
Další záznamy: 3. majitel, servisní kniha

Malý pohled do historie

Laguna, vůz střední třídy, se v nabídce francouzské státní automobilky Renault objevila již roku 1994 coby nástupce oblíbené řady R 21. Ojeté Laguny první série dnes vábí zájemce svým prostorem a komfortem cestování, přičemž ceny těchto vozů na trhu s ojetinami bývají velmi příznivé. Laguna v sobě spojuje typické přednosti i nedostatky francouzských automobilů poloviny devadesátých let minulého století.

  

Ve srovnání se zmíněným Renaultem 21 však Laguna dodnes vyniká spolehlivostí a je v tomto ohledu jedním z nejlepších Renaultů vůbec. K pětidvéřovému provedení záhy přibylo i kombi, roku 1998 model prošel modernizací, aby byl dva roky nato vystřídán zcela novou generací. Ta ve své aktuální podobě stále představuje technologickou špičku mezi soudobými automobily, jako vůbec první například nabídla zákazníkům čipovou kartu namísto klíčků.

Poslední mohykán

Testovaná Laguna byla vyrobena v jedné z posledních sérií před nástupem nového modelu. Stav zkoušeného vozu odpovídal jeho stáří a údaji o ujetých kilometrech. Po technické stránce auto nemělo výraznějších nedostatků, veškeré systémy a ovladače spolehlivě fungovaly. Interiér ale napovídal o tom, že ve službách svých celkem tří majitelů neměl vůz zrovna na růžích ustláno. Zavazadlový prostor jevil známky opotřebení a ušpinění, bezpečnostní pásy na zadních sedadlech rovněž, což dokazuje, že vůz jezdil často vytížený. Majitelé ke zkoušenému vozu zřejmě nepřistupovali zrovna v rukavičkách, o čemž svědčí i vylomený pant dvířek malé schránky před spolujezdcem. Zaschlý kit na laku a odprýskávající barva zase připomínají nepříliš kvalitně provedenou opravu po lehké kolizi na levý přední roh vozu.

Renault Laguna - konkurenti

Průměrná cena

Ford Mondeo 1,8 TD Combi

180 000 Kč

Opel Vectra 2,0 DTI Caravan

190 000 Kč

Volkswagen Passat 1,9 TDI

280 000 Kč

Fiat Marea 1,9 JTD

170 000 Kč

Praktický elegán

Při letmém pohledu zaujmou vyvážené elegantní proporce Laguny. Její mohutná a bohatě prosklená karosérie dává tušit objemný interiér a po usednutí se tento pocit jen potvrdí. Laguna je přímo učebnicovým příkladem kvalitního designu poloviny devadesátých let: při pohledu zvenčí snad karosérie ani nemůže už být více zaoblená a jakékoli hrany byste zde hledali marně. Naproti tomu její stejnojmenný nástupce z roku 2000 již ve svých tvarech nese jasné rysy dnes moderních průniků ostrých hran a hladkých ploch.

   

Jednou z nejzajímavějších designérských pasáží Laguny je její přední kapota. Je tak široká, že svými okraji přesahuje přes přední blatníky a bez jakýchkoli prolisů směřuje v přední části k výběžku, který je součástí masky chladiče. Přední světlomety s pomocnými parabolami pro dálková světla dostaly při modernizaci v roce 1998 čirou optikou, ale jejich svítivost ani rozložení světla před vozem nejsou optimální.

Nezajímavá není ani záď, se kterou je příď opticky propojena výraznou linkou tvořenou právě okraji přední kapoty a ubíhající spodní hranou bočních oken vzad. Zadní sdružené světlomety jsou umístěny vertikálně v mohutných D-sloupcích, což konstruktérům umožnilo zástavbu extrémně rozměrných „pátých“ dveří. Vyklápějí se vzhůru, a to včetně části zadního nárazníku, takže hrana prahu je v rovině s podlahou zavazadlového prostoru. Výklopná stěna navíc disponuje prvkem, který ve své době nebyl zdaleka obvyklý: v omezených prostorech je možné vyklopit zvlášť jen samotné zadní sklo, jež je podpíráno dvěma vlastními plynovými vzpěrami. To je vidět na přiložených fotografiích, kde najdete rovněž malé srovnání s konkurenčním Fiatem Mareou Weekend. Její záď sice nemá samostatně otevíratelné zadní sklo, ale využitelnost jejího zavazadlového prostoru zvyšuje výklopný práh, usnadňující přepravu dlouhých nákladů. Marea Weekend má navíc unikátním způsobem opticky propojeny střešní ližiny se zadními skupinami světlometů.

   

Zavazadlový prostor Laguny má základní objem velmi slušných 520 litrů a není ve své šířce téměř vůbec omezen zadními podběhy. Po sklopní asymetricky dělených sedadel se jeho objem zvýší až na 1782 litrů, přičemž vzniklá plocha je rovná. Ve stěnách za podběhy kol jsou dvě objemné uzavíratelné kapsy pro lékárničku, výstražný trojúhelník a podobně.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Pár slov z historie, Exteriér a zavazadlový prostor
  2. Kvalitní a pohodlný interiér, Jízda, Závěr, Slovo odborníka
Renault Mégane 1.5
Rok výroby: 2010
Stav: 117 453 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Mégane 1.5
Rok výroby: 2012
Stav: 130 119 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Mégane 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 213 884 km
Cena: 55 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků